Liityntäpysäköinti Tampere–Helsinki-joukkoliikennekäytävässä
Haukka, Antti (2012)
Haukka, Antti
2012
Rakennustekniikan koulutusohjelma
Teknis-taloudellinen tiedekunta - Faculty of Business and Technology Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-06-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201206111186
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201206111186
Tiivistelmä
Liityntäpysäköinti on tehokkaaksi todettu keino vähentää pääteiden ruuhkia sekä parantaa joukkoliikenteen saavutettavuutta. Helsingin seudulla liityntäpysäköinti on selkeä osa liikennejärjestelmää, mutta muualla Suomessa näin ei ole.
Tämän työn tavoitteena on kartoittaa liityntäpysäköinnin nykytilaa Tampere–Helsinki-joukkoliikennekäytävässä, arvioida joukkoliikenteen ja liityntäpysäköinnin tulevaisuuden kehitysnäkymiä tarkastelualueella sekä esittää parannustoimenpiteitä Pirkanmaan ja Kanta-Hämeen alueiden liityntäpysäköinnin järjestelyihin. Työ perustuu pääosin rekisteri- ja paikkatietoanalyyseihin, joiden tueksi työn yhteydessä toteutettiin myös matkustajakyselytutkimus liityntäpysäköintialueiden käyttäjille sekä käytiin havainnoimassa liityntäpysäköintikohteita maastossa. Kyselytutkimus luo uutta tietoa Pirkanmaan ja Kanta-Hämeen alueiden liityntäpysäköinnin käyttäjäkokemuksista, koska aiemmat kyselyt ovat kohdistuneet pääkaupunkiseudun työssäkäyntialueelle.
Tampere–Helsinki-joukkoliikennekäytävässä on tällä hetkellä yhteensä noin 5 500 liityntäpysäköintiin tarkoitettua autopaikkaa ja 6 700 pyöräpaikkaa. Liityntäpysäköinnin paikkamäärät kasvavat huomattavasti Helsinkiä lähestyttäessä siten, että Uudellamaalla paikkoja on selvästi eniten ja Pirkanmaalla selvästi vähiten. Toisaalta myös joukkoliikennetarjonta on Helsingin seudulla huomattavasti runsaampaa ja asemaväli tiheämpi, joten sinne on helpompi järjestää toimivaa liityntäpysäköintiä. Matkustajakyselyn perusteella liityntäpysäköintiä käytetään ennen muuta hyvien joukkoliikenneyhteyksien, mukavuuden sekä oman kulkuneuvon tuoman joustavuuden vuoksi.
Lähitulevaisuuden tärkeänä haasteena on laatia liityntäpysäköintistrategiat Kanta-Hämeen ja Pirkanmaan maakunnille sekä merkitä liityntäpysäköintikohteet maakuntien seuraaviin maakuntakaavoihin. Muita tärkeitä kehittämiskohteita ovat Tampereen seudun lähijunaliikenne liityntäpysäköintijärjestelyineen, Tampereen ja Hämeenlinnan rautatieasemien liityntäpysäköinti sekä Sääksjärven ja muiden valtatien 3 eritasoliittymien liityntäpysäköinti. Kehittämiskohteiden painopiste on lyhyellä aikavälillä Kanta-Hämeessä ja pidemmällä aikavälillä Pirkanmaalla.
Tämän työn tavoitteena on kartoittaa liityntäpysäköinnin nykytilaa Tampere–Helsinki-joukkoliikennekäytävässä, arvioida joukkoliikenteen ja liityntäpysäköinnin tulevaisuuden kehitysnäkymiä tarkastelualueella sekä esittää parannustoimenpiteitä Pirkanmaan ja Kanta-Hämeen alueiden liityntäpysäköinnin järjestelyihin. Työ perustuu pääosin rekisteri- ja paikkatietoanalyyseihin, joiden tueksi työn yhteydessä toteutettiin myös matkustajakyselytutkimus liityntäpysäköintialueiden käyttäjille sekä käytiin havainnoimassa liityntäpysäköintikohteita maastossa. Kyselytutkimus luo uutta tietoa Pirkanmaan ja Kanta-Hämeen alueiden liityntäpysäköinnin käyttäjäkokemuksista, koska aiemmat kyselyt ovat kohdistuneet pääkaupunkiseudun työssäkäyntialueelle.
Tampere–Helsinki-joukkoliikennekäytävässä on tällä hetkellä yhteensä noin 5 500 liityntäpysäköintiin tarkoitettua autopaikkaa ja 6 700 pyöräpaikkaa. Liityntäpysäköinnin paikkamäärät kasvavat huomattavasti Helsinkiä lähestyttäessä siten, että Uudellamaalla paikkoja on selvästi eniten ja Pirkanmaalla selvästi vähiten. Toisaalta myös joukkoliikennetarjonta on Helsingin seudulla huomattavasti runsaampaa ja asemaväli tiheämpi, joten sinne on helpompi järjestää toimivaa liityntäpysäköintiä. Matkustajakyselyn perusteella liityntäpysäköintiä käytetään ennen muuta hyvien joukkoliikenneyhteyksien, mukavuuden sekä oman kulkuneuvon tuoman joustavuuden vuoksi.
Lähitulevaisuuden tärkeänä haasteena on laatia liityntäpysäköintistrategiat Kanta-Hämeen ja Pirkanmaan maakunnille sekä merkitä liityntäpysäköintikohteet maakuntien seuraaviin maakuntakaavoihin. Muita tärkeitä kehittämiskohteita ovat Tampereen seudun lähijunaliikenne liityntäpysäköintijärjestelyineen, Tampereen ja Hämeenlinnan rautatieasemien liityntäpysäköinti sekä Sääksjärven ja muiden valtatien 3 eritasoliittymien liityntäpysäköinti. Kehittämiskohteiden painopiste on lyhyellä aikavälillä Kanta-Hämeessä ja pidemmällä aikavälillä Pirkanmaalla.