Kustomointia vaativien teollisuusnostureiden toimitusprosessi
Pietilä, Vesa-Pekka (2012)
Pietilä, Vesa-Pekka
2012
Konetekniikan koulutusohjelma
Automaatio-, kone- ja materiaalitekniikan tiedekunta - Faculty of Automation, Mechanical and Materials Engineering
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-06-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201206081175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201206081175
Tiivistelmä
Teollisuusnosturit konfiguroidaan aina asiakaskohtaisesti. Nostureihin halutaan kuitenkin usein ominaisuuksia, joita konfiguraattori ei tunne, tai jotka eivät kuulu tuotevalikoimaan. Tällöin nosturit vaativat erityistä suunnittelua sekä tarjous- että toteutusvaiheissa. Kustomointia vaativien nostureiden toimitusprosessi on hyvin erilainen kuin niin sanotuilla vakionostureilla, jotka eivät vaadi erityistä suunnittelua. Tästä syystä prosessissa on myös tavallista enemmän potentiaalisia virhelähteitä, jolloin tuotettu laatu ja prosessin kustannustehokkuus ei ole välttämättä samalla tasolla vakionostureiden kanssa. Tämän työn tavoitteena on löytää kustomoitujen teollisuusnostureiden toimitusprosessin suurimmat epäkohdat ja esittää useita kehitysehdotuksia, joilla prosessin tehokkuutta ja taloudellisuutta voidaan parantaa.
Työ jakautuu kahteen osaan. Teoriaosassa selvitetään varioituvaan tuotteeseen perustuvan liiketoiminnan edellytykset ja luodaan ideaalinen toimitusprosessi. Työn soveltavassa osassa ideaalista ja käytännössä vallitsevaa toimitusprosessia verrataan toisiinsa, jotta ongelmakohdat voidaan tunnistaa. Soveltavan osan käytännön tiedot perustuvat sekä kirjoittajan omiin kokemuksiin että eri osa-alueiden asiantuntijoiden kanssa suoritettuihin haastatteluihin. Näiden havaintojen perusteella esitetään erilaisia esimerkkitilanteita sekä kehitysehdotuksia, jotka ovat koottu pääosin soveltavan osion loppuun.
Tutkimus osoittaa, että nykyisin vallitsevan toimitusprosessin päätason vaiheet ovat optimaaliset mutta oikeaa järjestystä ei aina noudateta tai tietyt vaiheet ohitetaan kokonaan. Työn merkittävimpänä tuloksena voidaan pitää havaintoa, että suurin osa prosessin epäkohdista voitaisiin ratkaista paremmalla kommunikaatiolla ja eri työtehtävien tuntemuksella. Asiakaslähtöisyyden korostaminen auttaisi tuottamaan kullekin asiakasprosessille optimaalista dataa ja laatua, joiden lisäksi asioita tehtäisiin oikeaan aikaan. Prosessituntemus lisäisi ymmärrystä, miten kussakin vaiheessa tuotettu heikko laatu vaikuttaa prosessin myöhempiin vaiheisiin ja koko nosturitoimituksen tulokseen. Tämä tiedon voidaan olettaa parantavan prosessin itseohjautuvuutta, jolla ongelmat korjattaisiin heti niiden esiintyessä.
Työ jakautuu kahteen osaan. Teoriaosassa selvitetään varioituvaan tuotteeseen perustuvan liiketoiminnan edellytykset ja luodaan ideaalinen toimitusprosessi. Työn soveltavassa osassa ideaalista ja käytännössä vallitsevaa toimitusprosessia verrataan toisiinsa, jotta ongelmakohdat voidaan tunnistaa. Soveltavan osan käytännön tiedot perustuvat sekä kirjoittajan omiin kokemuksiin että eri osa-alueiden asiantuntijoiden kanssa suoritettuihin haastatteluihin. Näiden havaintojen perusteella esitetään erilaisia esimerkkitilanteita sekä kehitysehdotuksia, jotka ovat koottu pääosin soveltavan osion loppuun.
Tutkimus osoittaa, että nykyisin vallitsevan toimitusprosessin päätason vaiheet ovat optimaaliset mutta oikeaa järjestystä ei aina noudateta tai tietyt vaiheet ohitetaan kokonaan. Työn merkittävimpänä tuloksena voidaan pitää havaintoa, että suurin osa prosessin epäkohdista voitaisiin ratkaista paremmalla kommunikaatiolla ja eri työtehtävien tuntemuksella. Asiakaslähtöisyyden korostaminen auttaisi tuottamaan kullekin asiakasprosessille optimaalista dataa ja laatua, joiden lisäksi asioita tehtäisiin oikeaan aikaan. Prosessituntemus lisäisi ymmärrystä, miten kussakin vaiheessa tuotettu heikko laatu vaikuttaa prosessin myöhempiin vaiheisiin ja koko nosturitoimituksen tulokseen. Tämä tiedon voidaan olettaa parantavan prosessin itseohjautuvuutta, jolla ongelmat korjattaisiin heti niiden esiintyessä.