Oppimisympäristö robotiikan ja etäohjelmoinnin opetukseen
Billing, Mikael (2012)
Billing, Mikael
2012
Konetekniikan koulutusohjelma
Automaatio-, kone- ja materiaalitekniikan tiedekunta - Faculty of Automation, Mechanical and Materials Engineering
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-05-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201205211140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201205211140
Tiivistelmä
Teollisuustuotannon kehitys on menossa automaattisen tuotannon suuntaan. Robotiikka on isossa roolissa automaation lisäämisessä nykyaikaisessa teollisessa tuotannossa. Simulointien käyttö suunnittelussa, sekä etäohjelmoinnit osana toimivaa tuotantoa ovat pian arkipäivää. Tuotannon kehityksessä on tarve lyhentää suunnitteluaikoja ja tehdä tuotannosta tehokkaampaa. Lisääntyvä automatisointi tuo vaatimuksia myös työntekijöiden osaamistason nostamiseen. Tämän työn tavoitteena oli luoda konsepti, jonka avulla robotiikan ja sen etäohjelmoinnin oppiminen olisi tehokasta. Konseptia on tarkoitus käyttää niin oppilaitoksissa kuin yrityksien henkilökunnan koulutuksessa. Työ on rajattu käsittelemään Fanuc- robotteja Fastsimu- etäohjelmistoympäristössä.
Tämä työ on kehitysprojekti, jossa käytetään hyväksi alan kirjallisuutta, tutkimusraportteja ja tieteellisiä artikkeleita. Tutkiva osa toteutettu kirjallisuustutkimuksena ja kehitysosiossa käytetään käytännönläheistä ratkaisumallia. Kirjallisuustutkimuksessa käydään läpi robottiautomaatiota, erityisesti jäysteenpoiston sovelluksia, sekä etäohjelmointia ja simulointia. Työssä käsitellään myös pedagogisia osa-alueita ja selvitetään ne tekijät, mitkä vähintään tulee olla hallinnassa etäohjelmointiympäristön käyttämiseksi. Työssä rakennetaan etäohjelmoinnin testiympäristö, jonka avulla varmistetaan konseptin toimivuus. Näiden pohjalta syntyy simulointiohjelmiston ja robotin käyttöohjeet sillä tasolla että luodut harjoitukset voidaan toteuttaa. Lisäksi opetuksen tueksi valmistettiin opetuslaite robotin sisäisen kinematiikan havainnollistamiseksi ja ymmärtämiseksi.
Työn lopuksi arvioidaan lopputulos ja esitetään kehitysehdotuksia ja havaittuja rajoitteita konseptista.
Tämä työ on kehitysprojekti, jossa käytetään hyväksi alan kirjallisuutta, tutkimusraportteja ja tieteellisiä artikkeleita. Tutkiva osa toteutettu kirjallisuustutkimuksena ja kehitysosiossa käytetään käytännönläheistä ratkaisumallia. Kirjallisuustutkimuksessa käydään läpi robottiautomaatiota, erityisesti jäysteenpoiston sovelluksia, sekä etäohjelmointia ja simulointia. Työssä käsitellään myös pedagogisia osa-alueita ja selvitetään ne tekijät, mitkä vähintään tulee olla hallinnassa etäohjelmointiympäristön käyttämiseksi. Työssä rakennetaan etäohjelmoinnin testiympäristö, jonka avulla varmistetaan konseptin toimivuus. Näiden pohjalta syntyy simulointiohjelmiston ja robotin käyttöohjeet sillä tasolla että luodut harjoitukset voidaan toteuttaa. Lisäksi opetuksen tueksi valmistettiin opetuslaite robotin sisäisen kinematiikan havainnollistamiseksi ja ymmärtämiseksi.
Työn lopuksi arvioidaan lopputulos ja esitetään kehitysehdotuksia ja havaittuja rajoitteita konseptista.