Joukkoliikenteen liikennevaloetuuksien vaikutukset Tampereella
Niittylä, Laura (2012)
Niittylä, Laura
2012
Tietojohtamisen koulutusohjelma
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-03-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201203221084
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201203221084
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkitaan Tampereella vuoden 2011 aikana käyttöönotettujen joukkoliikenteen liikennevaloetuuksien vaikutuksia ajoaikojen ja täsmällisyyden näkökulmasta. Työn alussa käsitellään teoriapainotteisesti liikennevaloetuuksien erilaisia toteutuksia ja näiden tutkittuja vaikutuksia liikenteelle eri kaupungeissa sekä Suomessa, että Euroopassa. Tämän jälkeen tarkastelussa syvennytään analysoimaan Tampereen saatuja hyötyjä järjestelmän keräämän datan avulla.
Vaikutusten arvioinnissa merkittävässä roolissa on joukkoliikenteen täsmällisyyden ja aikataulujen ennustustarkkuuden vertailu ennen ja jälkeen liikennevaloetuuksien käyttöönottoa. Työ on rajattu keskittymään kahdelle paljon joukkoliikennettä sisältävälle alueelle Tampereella. Etuuksien vaikutuksia on tutkittu erilaisilla etuuksien myöntöperiaatteilla ja vertailtu näiden vaikutuksia toisiinsa. Saatujen tulosten avulla on tarkastelua laajennettu koskemaan tutkittujen linjojen koko pituutta, luoden arvioita todennäköisistä vaikutuksista koko reitin osalta siinä määrin, kun se on mahdollista. Jotta joukkoliikenteen liikennevaloetuuksien vaikutukset saadaan esitettyä mahdollisimman monipuolisesti, tutkimuksessa käsitellään pääpiirteittäin myös henkilöautoille aiheutuvia viivytyksiä. Lisäksi esitetään esimerkkilaskelmia mahdollisista kustannussäästöistä, joita etuuksien avulla on mahdollista saavuttaa.
Etuuksien myötä huomattiin saavutettavan hyvin samankaltaisia tuloksia kuin muidenkin työssä esiteltyjen järjestelmien avulla. Ajoajoissa ja täsmällisyydessä oli havaittavissa merkittävää parantumista. Saatujen tulosten perusteella kuitenkin huomattiin, että täsmällisyyden parantumisesta ja kustannussäästöistä on lähes mahdotonta esittää koko toiminnan laajuista arviota tarkkoina lukuina. Tämä johtuu pääsääntöisesti toisistaan selkeästi eroavista lähtötilanteista ja reitityksistä, joissa etuuksilla on hyvin erilaiset vaikutukset liittymän ajosuunnasta riippuen.
Vaikutusten arvioinnissa merkittävässä roolissa on joukkoliikenteen täsmällisyyden ja aikataulujen ennustustarkkuuden vertailu ennen ja jälkeen liikennevaloetuuksien käyttöönottoa. Työ on rajattu keskittymään kahdelle paljon joukkoliikennettä sisältävälle alueelle Tampereella. Etuuksien vaikutuksia on tutkittu erilaisilla etuuksien myöntöperiaatteilla ja vertailtu näiden vaikutuksia toisiinsa. Saatujen tulosten avulla on tarkastelua laajennettu koskemaan tutkittujen linjojen koko pituutta, luoden arvioita todennäköisistä vaikutuksista koko reitin osalta siinä määrin, kun se on mahdollista. Jotta joukkoliikenteen liikennevaloetuuksien vaikutukset saadaan esitettyä mahdollisimman monipuolisesti, tutkimuksessa käsitellään pääpiirteittäin myös henkilöautoille aiheutuvia viivytyksiä. Lisäksi esitetään esimerkkilaskelmia mahdollisista kustannussäästöistä, joita etuuksien avulla on mahdollista saavuttaa.
Etuuksien myötä huomattiin saavutettavan hyvin samankaltaisia tuloksia kuin muidenkin työssä esiteltyjen järjestelmien avulla. Ajoajoissa ja täsmällisyydessä oli havaittavissa merkittävää parantumista. Saatujen tulosten perusteella kuitenkin huomattiin, että täsmällisyyden parantumisesta ja kustannussäästöistä on lähes mahdotonta esittää koko toiminnan laajuista arviota tarkkoina lukuina. Tämä johtuu pääsääntöisesti toisistaan selkeästi eroavista lähtötilanteista ja reitityksistä, joissa etuuksilla on hyvin erilaiset vaikutukset liittymän ajosuunnasta riippuen.