Pyöräväylätyypin valinta Tampereella
Harju, Outi (2012)
Harju, Outi
2012
Rakennustekniikan koulutusohjelma
Teknis-taloudellinen tiedekunta - Faculty of Business and Technology Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-03-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201203221082
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201203221082
Tiivistelmä
Se, minkä tyyppistä väylää pitkin pyöräilijä ajaa, vaikuttaa oleellisesti pyöräilyn mukavuuteen ja nopeuteen. Tampereen pyöräväylillä on paljon ongelmallisia osuuksia ja liittymiä sekä puutteita väylän jatkuvuudessa. Tampere haluaa parantaa pyöräilyn olosuhteita ja samalla pyrkiä valtakunnallisiin ympäristö- ja ilmastotavoitteisiin. Pyöräväylien suunnittelua varten Tampereen kaupunki tarvitsee ohjeen, jonka avulla on helppo valita kohteeseen sopiva pyöräväylätyyppi. Tämän työn tavoitteena on ollut luoda selkeät suunnitteluohjeet väylätyypin valinnalle ja leveyden mitoitukselle. Ohjeiden avulla pyöräväylistä saadaan yhdenmukaisia, loogisia, turvallisia ja sujuvia.
Työssä on esitelty väylätyypit ja liikenneympäristön tekijät, jotka vaikuttavat pyöräilyyn. Tampereen pyöräväylien suunnittelun ja toteutusratkaisuiden nykytila on selvitetty kehittämistarpeiden lähtökohdaksi. Varsinaisessa tutkimustyössä on koottu pyöräväylätyypin valintaan liittyvää, hajallaan olevaa tutkimustietoa ja eri maiden ohjeistuksia. Tarkasteltavia maita ovat Ruotsi, Hollanti ja Tanska.
Tutkimustyön tuloksena on Kevyen liikenteen suunnittelu -ohjeen päivitetty versio valinnan, mitoituksen ja kehittämiskohteiden osalta. Pyöräväylän suunnittelun lähtökohtana on väylähierarkia. Väylätyypin valinnan tärkeimpiä kriteerejä ovat moottoriajoneuvoliikenteen määrä ja nopeus sekä jalankulkijoiden määrä. Pyöräväylän leveys mitoitetaan ennustetun pyöräilijämäärän mukaan.
Pyöräilyn edistämiseksi pyöräväylistä tulee tehdä laadukkaita ja nopeita yhteyksiä. Tampereella tärkeimpiä kehittämiskohteita ovat pyöräilyn pääreitit ja keskustan pyöräväylät. Kadun poikkileikkauksen ja liittymien visuaalisen ilmeen tulee kertoa, missä pyöräilijöille tarkoitettu väyläosuus on ja mikä sen hierarkkinen taso on. Etenkin pääreittien sijainnin tulee erottua katukuvasta.
Työssä on esitelty väylätyypit ja liikenneympäristön tekijät, jotka vaikuttavat pyöräilyyn. Tampereen pyöräväylien suunnittelun ja toteutusratkaisuiden nykytila on selvitetty kehittämistarpeiden lähtökohdaksi. Varsinaisessa tutkimustyössä on koottu pyöräväylätyypin valintaan liittyvää, hajallaan olevaa tutkimustietoa ja eri maiden ohjeistuksia. Tarkasteltavia maita ovat Ruotsi, Hollanti ja Tanska.
Tutkimustyön tuloksena on Kevyen liikenteen suunnittelu -ohjeen päivitetty versio valinnan, mitoituksen ja kehittämiskohteiden osalta. Pyöräväylän suunnittelun lähtökohtana on väylähierarkia. Väylätyypin valinnan tärkeimpiä kriteerejä ovat moottoriajoneuvoliikenteen määrä ja nopeus sekä jalankulkijoiden määrä. Pyöräväylän leveys mitoitetaan ennustetun pyöräilijämäärän mukaan.
Pyöräilyn edistämiseksi pyöräväylistä tulee tehdä laadukkaita ja nopeita yhteyksiä. Tampereella tärkeimpiä kehittämiskohteita ovat pyöräilyn pääreitit ja keskustan pyöräväylät. Kadun poikkileikkauksen ja liittymien visuaalisen ilmeen tulee kertoa, missä pyöräilijöille tarkoitettu väyläosuus on ja mikä sen hierarkkinen taso on. Etenkin pääreittien sijainnin tulee erottua katukuvasta.