Lentoteknillisen henkilöstön suojavaatetuksen ja -varustuksen kehittäminen sekä materiaalien päivitys
Sunela, Ulla (2012)
Sunela, Ulla
2012
Kuitu- ja tekstiilitekniikan koulutusohjelma
Automaatio-, kone- ja materiaalitekniikan tiedekunta - Faculty of Automation, Mechanical and Materials Engineering
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-03-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201203211078
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201203211078
Tiivistelmä
Suomen Ilmavoimien lentoteknillinen henkilöstö työskentelee ympäri vuoden lentokentillä ja varatukikohdissa vaihtelevissa oloissa: -40 - +40 °C, tuuli 0-30 m/s, auringon paisteessa sekä vesi-, lumi- ja räntäsateessa. Työ- ja suojavaatteiden on sovelluttava vaihtelevaan ympäristöön ja mahdollistettava tehokas työskentely.
Työssä kartoitettiin Ilmavoimien lentoteknillisen henkilöstön suojavarustuksen tasoa haastatteluilla, teknisten vaatimusten päivittämisellä ja riskienkartoituksella sekä etsittiin käyttöön soveltuvia kaupallisia materiaalivaihtoehtoja. Käytössä olevista tuotteista laadittiin tarkat tekniset spesifikaatiot, joita tarvitaan tuotteiden kilpailutuksessa. Työhön kerättiin tietoja vierailemalla joukko-osastoissa haastattelemassa lentoteknillistä henkilöstöä.
Suomen Ilmavoimissa on kolme lennostoa, kolme koulua ja Materiaalilaitos. Ilmavoimien Materiaalilaitos hankkii lentoteknilliselle henkilöstölle suojavarustuksen ja työvaatteet. Lentoteknilliseen henkilöstöön kuuluu ilma-alusten lento- ja tehtäväkelpoisuudesta, varustelusta, huollosta ja muusta kunnossapidosta vastaavat henkilöt.
Lentoteknillisen henkilöstön varustukselle on asetettu paljon erilaisia vaatimuksia. Vaatimukset on määritetty tuotteiden kehittämisvaiheessa ja tuotteiden päivitystilanteissa. Vaatteilta vaaditaan esimerkiksi palonkestoa, antistaattisuutta ja tarttumattomuutta. Työssä on esitelty lentoteknillisen henkilöstön suojavaatteet ja -varusteet. Työhön on myös koottu haastatteluissa ilmenneitä kommentteja ja parannusehdotuksia.
Saadun palautteen perusteella nykyinen varustus toimii hyvin. Suurimpia ongelmakohtia olivat lähinnä jalkineet ja käsineet. Turvallisuuden puolesta ongelmia tuottavat materiaalien sulaminen kuumien pintojen läheisyydessä, antistaattisten materiaalien ja turvakenkien puute.
Työssä kartoitettiin Ilmavoimien lentoteknillisen henkilöstön suojavarustuksen tasoa haastatteluilla, teknisten vaatimusten päivittämisellä ja riskienkartoituksella sekä etsittiin käyttöön soveltuvia kaupallisia materiaalivaihtoehtoja. Käytössä olevista tuotteista laadittiin tarkat tekniset spesifikaatiot, joita tarvitaan tuotteiden kilpailutuksessa. Työhön kerättiin tietoja vierailemalla joukko-osastoissa haastattelemassa lentoteknillistä henkilöstöä.
Suomen Ilmavoimissa on kolme lennostoa, kolme koulua ja Materiaalilaitos. Ilmavoimien Materiaalilaitos hankkii lentoteknilliselle henkilöstölle suojavarustuksen ja työvaatteet. Lentoteknilliseen henkilöstöön kuuluu ilma-alusten lento- ja tehtäväkelpoisuudesta, varustelusta, huollosta ja muusta kunnossapidosta vastaavat henkilöt.
Lentoteknillisen henkilöstön varustukselle on asetettu paljon erilaisia vaatimuksia. Vaatimukset on määritetty tuotteiden kehittämisvaiheessa ja tuotteiden päivitystilanteissa. Vaatteilta vaaditaan esimerkiksi palonkestoa, antistaattisuutta ja tarttumattomuutta. Työssä on esitelty lentoteknillisen henkilöstön suojavaatteet ja -varusteet. Työhön on myös koottu haastatteluissa ilmenneitä kommentteja ja parannusehdotuksia.
Saadun palautteen perusteella nykyinen varustus toimii hyvin. Suurimpia ongelmakohtia olivat lähinnä jalkineet ja käsineet. Turvallisuuden puolesta ongelmia tuottavat materiaalien sulaminen kuumien pintojen läheisyydessä, antistaattisten materiaalien ja turvakenkien puute.