Akateeminen yrittäjyys ja spin-off -yritykset yliopistotutkimuksen kaupallistamisen seurauksena – Systeemibiologiset asiantuntijapalvelut
Humppi, Laura (2012)
Humppi, Laura
2012
Tuotantotalouden koulutusohjelma
Teknis-taloudellinen tiedekunta - Faculty of Business and Technology Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-03-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201203191076
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201203191076
Tiivistelmä
Muutokset yliopistoihin kohdistuvissa vaatimuksissa tuovat mukanaan ”akateemisen vallankumouksen”, jossa kaupallisista tuloksista tulee yliopistoille pikemminkin normi kuin valinnainen sivuaktiviteetti. Suomessa uudistunut yliopistolaki velvoittaa yliopistoa toimimaan vuorovaikutuksessa yhteiskunnan ja elinkeinoelämän kanssa sekä edistämään tutkimustulosten yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Yksi osa tätä yliopistojen kolmanneksi tehtäväksi nimitettyä velvoitetta on tutkimuksen tulosten saattaminen kau-pallisesti hyödynnettäviksi. Tämän tutkimuksen kohteena on systeemibiologisten data-analyysipalveluiden kaupallistaminen laskennallisen systeemibiologian tutkimusryhmässä Tampereen teknillisellä yliopistolla. Tutkimusongelmana on tarkastella, kuinka yliopistotutkimusta tulisi kaupallistaa, jotta kaupallistamisen seurauksena syntyisi aka-teemista yrittäjyyttä ja menestyviä spin-off -yrityksiä.
Tutkimus koostuu teoreettisesta kirjallisuuskatsauksesta ja empiirisestä markkinapoten-tiaalin selvityksestä. Teoriaosassa käsiteanalyyttisen kirjallisuustutkimuksen keinoin rakennetaan akateemiseen yrittäjyyteen, yliopistotutkimuksen ja asiantuntijapalveluiden kaupallistamiseen sekä spin-off -yrityksiin liittyvä käsitejärjestelmä. Teoriaosan lopussa luotua akateemisten asiantuntijapalveluiden kaupallistamisen viitekehystä hyödynnetään työn empiirisessä osassa, jossa case -projektin kaupallistamisstrategian kehittämiseksi hankitaan tietoa lääketeollisuudesta ja bioalasta toimialoina sekä systeemibiologisten data-analyysipalveluiden kaupallistamismahdollisuuksista. Empiirisen tutkimuksen ai-neistoa kerättiin toimintatutkimuksen keinoin kirjallisuudesta, tutkimusryhmältä, yritys-tapaamisista ja tapahtumista. Toimintatutkimus korostaa organisaatiossa tapahtuvaa muutosta ja tutkija on itse osa toimintatutkimuksen kohteena olevaa organisaatiota.
Tutkimuksen tuloksena biologisten mittausmenetelmien nopean kehittymisen havaitaan kasvattavan vasta syntymässä olevia biologisen data-analyysin asiantuntijapalveluiden markkinoita. Keskeisimmät toimenpiteet case -projektin kaupallistamisstrategian kehit-tämiseksi ovat 1) asiakkaan kokeman arvon selvittäminen, 2) markkinaselvitysten laa-jentaminen lääketeollisuuden ulkopuolelle, 3) voimakas kansainvälistyminen, 4) asian-tuntijapalvelun tuotteistaminen sekä 5) kaupallistavan tiimin kehittäminen. Viidennessä luvussa muodostettu viitekehys ja teoreettiset päätelmät korostavat yliopistotutkimuksen kaupallistamista oppimis- ja muutosprosessina, jossa akateemisen yrittäjyyden syntymi-sen kannalta tärkeimmiksi näkökohdiksi nousevat asiakaslähtöisen ajattelun ja asia-kasarvon omaksuminen, verkostoitumisen kautta oppiminen sekä onnistumisen ja epä-onnistumisen kautta oppimiseen perustuva kokeileva toimintaote.
Tutkimus koostuu teoreettisesta kirjallisuuskatsauksesta ja empiirisestä markkinapoten-tiaalin selvityksestä. Teoriaosassa käsiteanalyyttisen kirjallisuustutkimuksen keinoin rakennetaan akateemiseen yrittäjyyteen, yliopistotutkimuksen ja asiantuntijapalveluiden kaupallistamiseen sekä spin-off -yrityksiin liittyvä käsitejärjestelmä. Teoriaosan lopussa luotua akateemisten asiantuntijapalveluiden kaupallistamisen viitekehystä hyödynnetään työn empiirisessä osassa, jossa case -projektin kaupallistamisstrategian kehittämiseksi hankitaan tietoa lääketeollisuudesta ja bioalasta toimialoina sekä systeemibiologisten data-analyysipalveluiden kaupallistamismahdollisuuksista. Empiirisen tutkimuksen ai-neistoa kerättiin toimintatutkimuksen keinoin kirjallisuudesta, tutkimusryhmältä, yritys-tapaamisista ja tapahtumista. Toimintatutkimus korostaa organisaatiossa tapahtuvaa muutosta ja tutkija on itse osa toimintatutkimuksen kohteena olevaa organisaatiota.
Tutkimuksen tuloksena biologisten mittausmenetelmien nopean kehittymisen havaitaan kasvattavan vasta syntymässä olevia biologisen data-analyysin asiantuntijapalveluiden markkinoita. Keskeisimmät toimenpiteet case -projektin kaupallistamisstrategian kehit-tämiseksi ovat 1) asiakkaan kokeman arvon selvittäminen, 2) markkinaselvitysten laa-jentaminen lääketeollisuuden ulkopuolelle, 3) voimakas kansainvälistyminen, 4) asian-tuntijapalvelun tuotteistaminen sekä 5) kaupallistavan tiimin kehittäminen. Viidennessä luvussa muodostettu viitekehys ja teoreettiset päätelmät korostavat yliopistotutkimuksen kaupallistamista oppimis- ja muutosprosessina, jossa akateemisen yrittäjyyden syntymi-sen kannalta tärkeimmiksi näkökohdiksi nousevat asiakaslähtöisen ajattelun ja asia-kasarvon omaksuminen, verkostoitumisen kautta oppiminen sekä onnistumisen ja epä-onnistumisen kautta oppimiseen perustuva kokeileva toimintaote.