Kokoonpanon kehittäminen linjatuotantoon siirryttäessä
Nurmikolu, Katriina Anneli (2011)
Nurmikolu, Katriina Anneli
2011
Materiaalitekniikan koulutusohjelma
Automaatio-, kone- ja materiaalitekniikan tiedekunta - Faculty of Automation, Mechanical and Materials Engineering
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-12-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201202241038
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201202241038
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena on käsitellä kokoonpantavuuden ja kokoonpanon käsitteitä ja sitä miten kokoonpantavuutta voidaan parantaa niin uuden tuotteen suunnittelussa kuin jo olemassa olevassa tuotteessa. Työn soveltavassa osassa keskitytään esimerkkituotteen, mikä on kuorma-autoalustaisen nostolavalaitteen varsisto, kokoonpantavuuden kehitykseen sekä kokoonpanolinjan suunnitteluun. Soveltavanosuuden tavoitteena on selvittää mitä pitää tehdä ennen kuin tuotanto voidaan muuttaa paikkakokoonpanosta linjatuotantoon ja pyrkiä löytämään myös ne tärkeimmät kehityskohteet joihin tulevaisuuden tuotteissa tulee erityisesti keskittyä.
Teoria osassa käsitellään kokoonpanon lisäksi DFX:n ja erityisesti DFA:n ja DFMA:n käsitteitä. Lisäksi pohditaan Lean-ajattelun yhteyttä kokoonpanotoimintaan. Erityishuomio tämän työn teoriassa on siinä, kuinka kokoonpantavuutta ja kokoonpanoa on muutettava ja kehitettävä kun kokoonpanojärjestelmä muuttuu paikkakokoonpanosta linjamuotoiseen kokoonpanoon.
Soveltavassa osuudessa esitellään lyhyesti Bronto Skyliftin toimintaa ja tuotteita sekä etsitään tämän hetkisen kokoonpanon ongelmakohtia. Tässä työssä esitellään lisäksi muutamia yksittäisiä ongelmia, jotka vaikeuttavat linjatuotantoon siirtymistä. Työssä esitellään myös sitä, millainen esimerkkituotteen kokoonpanolinja tulee olemaan ja millaisia toimenpiteitä on vaadittu sen aikaan saamiseksi. Projektissa on tehty muun muassa linjamaisen kokoonpanon pilotti, tutkittu linjan toimivuutta tietokonepohjaisen simulointimallin avulla sekä tarkasteltu linjan layoutin toimivuutta pienoismallien avulla.
Tämän työn tärkeimpinä tuloksina voidaan pitää kehityskohteiden löytämistä varsiston kokoonpanosta. Suurimmat kehityskohteet löytyvät varsiston sisään tulevasta energiapaketin asennuksesta ylipäätänsä koko tuotteen kaapelivienneistä. Linjatuotantoon siirtymisen tavoitteena on ollut läpäisyaikojen merkittävä lyhentyminen, mikä näyttäisi tässä projektissa toteutuvan. Tulosten analysointia kuitenkin vaikeuttaa se, että yrityksen tuotantoa ei tämän työn puitteissa vielä muutettu linjamaiseksi. Teoriaosuuden tärkeimpänä tuloksena tunnistettiin lukuisia yleisiä suunnittelusääntöjä, joiden avulla tuotteen kokoonpantavuutta voidaan parantaa ja millaisia periaatteita tulisi noudattaa DFA-filosofiassa. Niin kokoonpantavuudessakin kuin DFA:ssakin kaikki lähtee liikkeelle osien määrän vähentämisestä ja sitä kautta liitosten vähentämisestä.
Teoria osassa käsitellään kokoonpanon lisäksi DFX:n ja erityisesti DFA:n ja DFMA:n käsitteitä. Lisäksi pohditaan Lean-ajattelun yhteyttä kokoonpanotoimintaan. Erityishuomio tämän työn teoriassa on siinä, kuinka kokoonpantavuutta ja kokoonpanoa on muutettava ja kehitettävä kun kokoonpanojärjestelmä muuttuu paikkakokoonpanosta linjamuotoiseen kokoonpanoon.
Soveltavassa osuudessa esitellään lyhyesti Bronto Skyliftin toimintaa ja tuotteita sekä etsitään tämän hetkisen kokoonpanon ongelmakohtia. Tässä työssä esitellään lisäksi muutamia yksittäisiä ongelmia, jotka vaikeuttavat linjatuotantoon siirtymistä. Työssä esitellään myös sitä, millainen esimerkkituotteen kokoonpanolinja tulee olemaan ja millaisia toimenpiteitä on vaadittu sen aikaan saamiseksi. Projektissa on tehty muun muassa linjamaisen kokoonpanon pilotti, tutkittu linjan toimivuutta tietokonepohjaisen simulointimallin avulla sekä tarkasteltu linjan layoutin toimivuutta pienoismallien avulla.
Tämän työn tärkeimpinä tuloksina voidaan pitää kehityskohteiden löytämistä varsiston kokoonpanosta. Suurimmat kehityskohteet löytyvät varsiston sisään tulevasta energiapaketin asennuksesta ylipäätänsä koko tuotteen kaapelivienneistä. Linjatuotantoon siirtymisen tavoitteena on ollut läpäisyaikojen merkittävä lyhentyminen, mikä näyttäisi tässä projektissa toteutuvan. Tulosten analysointia kuitenkin vaikeuttaa se, että yrityksen tuotantoa ei tämän työn puitteissa vielä muutettu linjamaiseksi. Teoriaosuuden tärkeimpänä tuloksena tunnistettiin lukuisia yleisiä suunnittelusääntöjä, joiden avulla tuotteen kokoonpantavuutta voidaan parantaa ja millaisia periaatteita tulisi noudattaa DFA-filosofiassa. Niin kokoonpantavuudessakin kuin DFA:ssakin kaikki lähtee liikkeelle osien määrän vähentämisestä ja sitä kautta liitosten vähentämisestä.