Kemikaalilaitosten viranomaisvalvonnan nykytilan tarkastelu
Lax, Sara (2012)
Lax, Sara
2012
Ympäristö- ja energiatekniikan koulutusohjelma
Teknis-taloudellinen tiedekunta - Faculty of Business and Technology Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-01-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201201311018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201201311018
Tiivistelmä
Kemikaalilaitoksia koskevan EU-direktiivin (96/82/EY) tavoitteena on ehkäistä vaarallisista aineista aiheutuvia suuronnettomuuksia ja rajoittaa niiden ihmisiin ja ympäristöön kohdistuvia seurauksia. Direktiivillä pyritään varmistamaan turvallisuuden korkea taso Euroopan unionin alueella. Suomessa direktiivi on saatettu kansallisesti voimaan kemikaaliturvallisuuslailla (L 390/2005). Lainsäädännön mukaan kemikaalilaitosten selvitysvelvoitteet määräytyvät kemikaalien määrän ja vaarallisuuden perusteella. Mitä enemmän vaarallisia kemikaaleja laitoksella on, sitä enemmän selvitysvelvoitteita laitokselle kohdistuu. Suomessa laajamittaisten kemikaalilaitosten turvallisuutta valvoo Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes).
Valvovana viranomaisena Tukesin yhtenä tehtävänä on tehdä tarkastuksia valvomiinsa laitoksiin. Tarkastusten avulla pyritään varmistumaan siitä, että laitos on ryhtynyt kaikkiin tarvittaviin toimenpiteisiin suuronnettomuuksien ehkäisemiseksi. Tarkastuksilla Tukes arvioi laitoksen turvallisuutta sekä sanallisesti että numeerisesti kehittämänsä valvontamallin mukaan. Tarkastuksesta laaditaan tarkastuskertomus.
Tämän diplomityön tarkoituksena oli lisätä tietoa, jonka avulla Tukes pystyy kehittämään kemikaalilaitosten valvontaa. Erityisesti työssä tarkasteltiin tarkastuksiin liittyvän toimintaprosessin nykytilaa, kemikaalilaitosten turvallisuustasoa sekä tarkastuskertomuksista löytyviä palautteita ja yritysten hyviä käytäntöjä. Työn perusteella Tukesin kemikaalilaitosten valvonnan voidaan tarkasteltujen asioiden osalta todeta olevan toimivaa, mutta tarkastelussa tunnistettiin myös kehitystarpeita. Työn tulosten avulla Tukes voi parantaa toiminnan laatuaan sekä sisäisesti että asiakasrajapinnalla.
Kemikaalilaitosten tarkastuksiin liittyvää toimintaprosessia selvitettiin Tukesin menettelyohjeiden ja tarkastajien käytännön kokemusten avulla. Tarkastelun perusteella toimintaprosessi pystyttiin kuvaamaan prosessikaaviona. Prosessia voidaan pitää tarkastelun pohjalta toimivana, mutta muun muassa tarkastuksilla saatua palautetta sekä havaittuja hyviä käytäntöjä Tukesin on mahdollista hyödyntää nykyistä tehokkaammin.
Tukesin valvomien kemikaalilaitosten turvallisuustasoa selvitettiin yrityksille tarkastusten perusteella annettavien arviointien avulla. Arviointien perusteella voidaan todeta, että toiminnan laajuudella ja toimialalla on vaikutusta kemikaalilaitoksen turvallisuustasoon. Mitä enemmän selvitysvelvoitteita laitoksella on, sitä todennäköisemmin sen turvallisuus on paremmalla tasolla. Toimialakohtaisessa tarkastelussa voitiin tunnistaa toimialoja, joilla turvallisuustaso oli keskivertoa parempi ja toimialoja, joilla turvallisuustaso oli heikommalla tasolla. Tulosten perusteella Tukesin tulee suunnata valvontaa erityisesti lupalaitoksiin ja turvallisuustasoltaan heikommille toimialoille.
Työssä tarkasteltiin myös tarkastuskertomuksista löytyviä hyviä käytäntöjä ja palautteita. Tarkastuskertomuksista pystyttiin löytämään hyviä käytäntöjä ja esimerkkejä käytännöistä koottiin työn liitteeseen. Palautteista tehtiin yhteenveto. /Kir12
Valvovana viranomaisena Tukesin yhtenä tehtävänä on tehdä tarkastuksia valvomiinsa laitoksiin. Tarkastusten avulla pyritään varmistumaan siitä, että laitos on ryhtynyt kaikkiin tarvittaviin toimenpiteisiin suuronnettomuuksien ehkäisemiseksi. Tarkastuksilla Tukes arvioi laitoksen turvallisuutta sekä sanallisesti että numeerisesti kehittämänsä valvontamallin mukaan. Tarkastuksesta laaditaan tarkastuskertomus.
Tämän diplomityön tarkoituksena oli lisätä tietoa, jonka avulla Tukes pystyy kehittämään kemikaalilaitosten valvontaa. Erityisesti työssä tarkasteltiin tarkastuksiin liittyvän toimintaprosessin nykytilaa, kemikaalilaitosten turvallisuustasoa sekä tarkastuskertomuksista löytyviä palautteita ja yritysten hyviä käytäntöjä. Työn perusteella Tukesin kemikaalilaitosten valvonnan voidaan tarkasteltujen asioiden osalta todeta olevan toimivaa, mutta tarkastelussa tunnistettiin myös kehitystarpeita. Työn tulosten avulla Tukes voi parantaa toiminnan laatuaan sekä sisäisesti että asiakasrajapinnalla.
Kemikaalilaitosten tarkastuksiin liittyvää toimintaprosessia selvitettiin Tukesin menettelyohjeiden ja tarkastajien käytännön kokemusten avulla. Tarkastelun perusteella toimintaprosessi pystyttiin kuvaamaan prosessikaaviona. Prosessia voidaan pitää tarkastelun pohjalta toimivana, mutta muun muassa tarkastuksilla saatua palautetta sekä havaittuja hyviä käytäntöjä Tukesin on mahdollista hyödyntää nykyistä tehokkaammin.
Tukesin valvomien kemikaalilaitosten turvallisuustasoa selvitettiin yrityksille tarkastusten perusteella annettavien arviointien avulla. Arviointien perusteella voidaan todeta, että toiminnan laajuudella ja toimialalla on vaikutusta kemikaalilaitoksen turvallisuustasoon. Mitä enemmän selvitysvelvoitteita laitoksella on, sitä todennäköisemmin sen turvallisuus on paremmalla tasolla. Toimialakohtaisessa tarkastelussa voitiin tunnistaa toimialoja, joilla turvallisuustaso oli keskivertoa parempi ja toimialoja, joilla turvallisuustaso oli heikommalla tasolla. Tulosten perusteella Tukesin tulee suunnata valvontaa erityisesti lupalaitoksiin ja turvallisuustasoltaan heikommille toimialoille.
Työssä tarkasteltiin myös tarkastuskertomuksista löytyviä hyviä käytäntöjä ja palautteita. Tarkastuskertomuksista pystyttiin löytämään hyviä käytäntöjä ja esimerkkejä käytännöistä koottiin työn liitteeseen. Palautteista tehtiin yhteenveto. /Kir12