Reputation Based Trust Management in a Wiki Environment
Kannisto, Joona (2011)
Kannisto, Joona
2011
Signaalinkäsittelyn ja tietoliikennetekniikan koulutusohjelma
Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta - Faculty of Computing and Electrical Engineering
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-12-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-2011122214965
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-2011122214965
Tiivistelmä
Trust makes our life easier, as we can focus our resources to productive actions instead of verifying the actions of others. Many services in our society would not be possible without trust. We trust products and services that have a good reputation and we recommend good services that we discover to others. Our aim is to find the best selection, taking into account the risk and the benefit. On the Internet the huge number of possible partners and options means a lot of options to choose from. However, online reputation management systems can automatically track our preferences and communicate the necessary recommendations, and applying reputation for trust decisions may be even easier than it is offline.
This thesis seeks to answer what problems in a wiki can be solved with reputation based approaches, and how those mechanisms can and should be implemented. Wikis utilize collaborative writing, and this collaborative approach can create difficulties in generating actor reputation from content. Conducted literature review did not reveal a satisfying solution. Therefore, a reputation management application based on content reviews was made to explore the possible solutions.
Field test for the application was done in a wiki related to teaching material. This test gave insights about user reactions to the application and user expectations for peer-review tools. Reputation related insights did not emerge because the test scenario was relatively short and restricted. However, what emerged was a need to evaluate the comments given as a part of peer-review.
The main result of this thesis is the implemented reputation management application. In addition, the findings show that wiki user reputation and trust decisions can be easily applied to auxiliary functions, such as content reviews and comments. However, larger trust decisions and the evaluation of more complex content needs more work. /Kir11 Luottamus helpottaa päivittäistä elämäämme, koska voimme keskittyä muiden henkilöiden vahtimisen sijasta tuottavaan toimintaan. Monet yhteiskuntamme palveluista, esimerkiksi valintamyymälät, eivät edes toimisi ilman luottamusta. Luotamme hyvämaineisiin, meille tuttuihin tuotteisiin ja palveluihin, sekä suosittelemme hyväksi havaitsemiamme hyödykkeitä edelleen muille. Tavoitteenamme on useimmiten löytää runsaasta palveluiden tarjonnasta meille sopivin vaihtoehto mahdolliset riskit ja hyödyt huomioiden. Jos haluamme käyttää samaa toimintamallia Internetissä, tarjottujen palveluiden ja mahdollisten kumppanien määrä voi tehdä vaihtoehtojen punnitsemisen todella raskaaksi. Maineen- ja luottamuksenhallintajärjestelmillä mieltymystemme seuranta ja suosittelujen välittäminen muillekin voidaan tehdä automaattiseksi, jolloin näiden mekanismien soveltaminen onnistuu myös verkossa.
Tässä diplomityössä tutkittiin, millaisia ratkaisuja maineenhallintajärjestelmä voi tuoda luottamussuhteiden määrittämiseen käyttäjien välille, sekä sisällön luokitteluun ja suodatukseen opetussisältöä tuottavassa wikiympäristössä. Wikien perusajatuksena on, että sivuston käyttäjät itse luovat sivuston sisällön yhteistyössä. Tämä yhteistoiminnallisuus sisällön tuottamisessa asetti sellaisia haasteita käyttäjien toimien yksilöintiin, joita ei alussa suoritetun kirjallisuuskatsauksen perusteella pystytty täysin ratkaisemaan. Ratkaisuja etsittiin myös käytössä olevista toteutuksista. Näiden ideoiden pohjalta rakennettiin sisällön arviointiin perustuva maineenhallintasovellus.
Maineenhallintasovellusta testattiin kohdejärjestelmässä. Testissä selvitettiin käyttäjien suhtautumista nykyiseen toteutuksen käytettävyyteen ja käyttäjien vertaisarviointiin liittyviä odotuksia ja tarpeita. Pääpaino oli testin lyhyydestä johtuen vertaisarvioinnin toteuttamisessa. Maineeseen liittyviä ominaisuuksia pystyttiinkin testaamaan vain vähän. Suurimmat vertaisarviointiin liittyvät tarpeet olivat tekstimuotoisessa kommentoinnissa ja sen arvostelussa. Tämän havainnon perusteella sovellukseen lisättiin mahdollisuus arvioitavaan ja maineen perusteella suodatettavaan kommentointiin.
Työn näkyvin tulos on avoimena lähdekoodina julkaistu maineenhallintasovellus. Lisäksi työssä havaittiin, että maineen perusteella tehtäviä luottamuspäätöksiä on luontevinta soveltaa wikiympäristöissä sisällön luotettavuusarviointien sijasta oheistoimintojen, kuten tekstimuotoisen palautteen suodatukseen. Suurempia luottamuspäätöksiä tekevän järjestelmän luotettava toteutus vaatisi kuitenkin lisätutkimusta.
This thesis seeks to answer what problems in a wiki can be solved with reputation based approaches, and how those mechanisms can and should be implemented. Wikis utilize collaborative writing, and this collaborative approach can create difficulties in generating actor reputation from content. Conducted literature review did not reveal a satisfying solution. Therefore, a reputation management application based on content reviews was made to explore the possible solutions.
Field test for the application was done in a wiki related to teaching material. This test gave insights about user reactions to the application and user expectations for peer-review tools. Reputation related insights did not emerge because the test scenario was relatively short and restricted. However, what emerged was a need to evaluate the comments given as a part of peer-review.
The main result of this thesis is the implemented reputation management application. In addition, the findings show that wiki user reputation and trust decisions can be easily applied to auxiliary functions, such as content reviews and comments. However, larger trust decisions and the evaluation of more complex content needs more work. /Kir11
Tässä diplomityössä tutkittiin, millaisia ratkaisuja maineenhallintajärjestelmä voi tuoda luottamussuhteiden määrittämiseen käyttäjien välille, sekä sisällön luokitteluun ja suodatukseen opetussisältöä tuottavassa wikiympäristössä. Wikien perusajatuksena on, että sivuston käyttäjät itse luovat sivuston sisällön yhteistyössä. Tämä yhteistoiminnallisuus sisällön tuottamisessa asetti sellaisia haasteita käyttäjien toimien yksilöintiin, joita ei alussa suoritetun kirjallisuuskatsauksen perusteella pystytty täysin ratkaisemaan. Ratkaisuja etsittiin myös käytössä olevista toteutuksista. Näiden ideoiden pohjalta rakennettiin sisällön arviointiin perustuva maineenhallintasovellus.
Maineenhallintasovellusta testattiin kohdejärjestelmässä. Testissä selvitettiin käyttäjien suhtautumista nykyiseen toteutuksen käytettävyyteen ja käyttäjien vertaisarviointiin liittyviä odotuksia ja tarpeita. Pääpaino oli testin lyhyydestä johtuen vertaisarvioinnin toteuttamisessa. Maineeseen liittyviä ominaisuuksia pystyttiinkin testaamaan vain vähän. Suurimmat vertaisarviointiin liittyvät tarpeet olivat tekstimuotoisessa kommentoinnissa ja sen arvostelussa. Tämän havainnon perusteella sovellukseen lisättiin mahdollisuus arvioitavaan ja maineen perusteella suodatettavaan kommentointiin.
Työn näkyvin tulos on avoimena lähdekoodina julkaistu maineenhallintasovellus. Lisäksi työssä havaittiin, että maineen perusteella tehtäviä luottamuspäätöksiä on luontevinta soveltaa wikiympäristöissä sisällön luotettavuusarviointien sijasta oheistoimintojen, kuten tekstimuotoisen palautteen suodatukseen. Suurempia luottamuspäätöksiä tekevän järjestelmän luotettava toteutus vaatisi kuitenkin lisätutkimusta.