Energiansäästöinvestointien kannattavuuden arvioiminen koulurakennuksissa
Harju-Säntti, Erkka (2011)
Harju-Säntti, Erkka
2011
Ympäristö- ja energiatekniikan koulutusohjelma
Automaatio-, kone- ja materiaalitekniikan tiedekunta - Faculty of Automation, Mechanical and Materials Engineering
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-11-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-2011111814892
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-2011111814892
Tiivistelmä
Tämä diplomityö on osa Tampereen teknillisen yliopiston konstruktiotekniikan laitoksen projektia ”Julkisten rakennusten energiatehokkuuden parantaminen”. Projekti alkoi syksyllä 2009 ja loppuu marraskuussa 2011. Projektin tarkoituksena on tuottaa hyödyllistä tietoa ja työkaluja kuntapäättäjille julkisten rakennusten energiatehokkuuden selvittämiseen ja parantamiseen.
Diplomityön tarkoituksena on perehtyä koulujen energiansäästöinvestointien kannattavuuteen. Työn tavoitteena on löytää mahdollisimman yksinkertainen tapa selvittää halutun energiansäästöinvestoinnin aikaansaama säästö ja tarvittavan investoinnin kannattavuus tarkasteltavassa koulussa. Työssä tarkastellaan yhteensä seitsemän eri energiansäästötoimenpiteen tuomaa energiansäästöä ja kunkin toimenpiteen kannattavuutta säästetyn energian ja investointikustannusten perusteella kahdessa esimerkkikoulussa. Esimerkkikoulut ovat mukana projektissa ja niissä tehtiin erilaisia mittauksia, joista tarkemmin on kerrottu Eerik Mäkitalon diplomityössä.
Työn tarkasteluissa on käytetty IDA-ICE ohjelmistoa, jolla on rakennettu esimerkkikouluista erilaisia simulointimalleja luotettavimman riittävän yksinkertaisen simulointimallin löytämiseksi. Valitut energiansäästötoimenpiteet on mallinnettu kullakin simulointimallilla mahdollisten poikkeamien selvittämiseksi.
Kustannuksia on tarkasteltu sisäisen koron menetelmällä. Menetelmällä on helppo visualisoida investoinnin kannattavuus piirtämällä kannattavuus kuvaajaan, jossa y-akselina toimii energiansäästö ja x-akselina investointikustannus. Tällöin investoinnin sisäinen korko on kulmakerroin. Investoinnille valittu tuotto-odotus on menetelmässä origosta lähtevä suora, jonka kulmakerrointa jyrkemmän kulmakertoimen omaavat toimenpiteet ovat kannattavia ja loivemmat kannattamattomia. Työssä on myös tarkasteltu investointien ketjuttamista, jolloin kannattavampi investointi saattaa mahdollistaa kannattamattoman investoinnin toteuttamisen.
Suuntaa antavien kustannusten selvittämiseen työssä käytettiin Haahtela & Kiiraksen Talonrakennuksen kustannustieto –kirjaa sekä Rakennustieto Oy:n Rakennusosien kustannuksia –kirjaa. Lisäksi haastateltiin suoraan yrityksiä.
Työn tuloksena löydettiin simulointimalli, joka kuvaa lähtötilannetta riittävällä tarkkuudella toimenpiteen suhteellisen energiansäästön selvittämiseksi. Työssä tarkastellut energiansäästötoimenpiteiden kannattavuus visualisoitiin myös esitellyllä menetelmällä ja todettiin etenkin patteriverkoston perussäädön ja ilmanvaihdon lämmön talteenoton asentamisen olevan kannattavia toimenpiteitä toisessa tarkastelluista kouluista. Toimenpiteitä ketjuttamalla oli mahdollista tehdä yksinään kannattamattomista investoinneista kannattavia. /Kir11
Diplomityön tarkoituksena on perehtyä koulujen energiansäästöinvestointien kannattavuuteen. Työn tavoitteena on löytää mahdollisimman yksinkertainen tapa selvittää halutun energiansäästöinvestoinnin aikaansaama säästö ja tarvittavan investoinnin kannattavuus tarkasteltavassa koulussa. Työssä tarkastellaan yhteensä seitsemän eri energiansäästötoimenpiteen tuomaa energiansäästöä ja kunkin toimenpiteen kannattavuutta säästetyn energian ja investointikustannusten perusteella kahdessa esimerkkikoulussa. Esimerkkikoulut ovat mukana projektissa ja niissä tehtiin erilaisia mittauksia, joista tarkemmin on kerrottu Eerik Mäkitalon diplomityössä.
Työn tarkasteluissa on käytetty IDA-ICE ohjelmistoa, jolla on rakennettu esimerkkikouluista erilaisia simulointimalleja luotettavimman riittävän yksinkertaisen simulointimallin löytämiseksi. Valitut energiansäästötoimenpiteet on mallinnettu kullakin simulointimallilla mahdollisten poikkeamien selvittämiseksi.
Kustannuksia on tarkasteltu sisäisen koron menetelmällä. Menetelmällä on helppo visualisoida investoinnin kannattavuus piirtämällä kannattavuus kuvaajaan, jossa y-akselina toimii energiansäästö ja x-akselina investointikustannus. Tällöin investoinnin sisäinen korko on kulmakerroin. Investoinnille valittu tuotto-odotus on menetelmässä origosta lähtevä suora, jonka kulmakerrointa jyrkemmän kulmakertoimen omaavat toimenpiteet ovat kannattavia ja loivemmat kannattamattomia. Työssä on myös tarkasteltu investointien ketjuttamista, jolloin kannattavampi investointi saattaa mahdollistaa kannattamattoman investoinnin toteuttamisen.
Suuntaa antavien kustannusten selvittämiseen työssä käytettiin Haahtela & Kiiraksen Talonrakennuksen kustannustieto –kirjaa sekä Rakennustieto Oy:n Rakennusosien kustannuksia –kirjaa. Lisäksi haastateltiin suoraan yrityksiä.
Työn tuloksena löydettiin simulointimalli, joka kuvaa lähtötilannetta riittävällä tarkkuudella toimenpiteen suhteellisen energiansäästön selvittämiseksi. Työssä tarkastellut energiansäästötoimenpiteiden kannattavuus visualisoitiin myös esitellyllä menetelmällä ja todettiin etenkin patteriverkoston perussäädön ja ilmanvaihdon lämmön talteenoton asentamisen olevan kannattavia toimenpiteitä toisessa tarkastelluista kouluista. Toimenpiteitä ketjuttamalla oli mahdollista tehdä yksinään kannattamattomista investoinneista kannattavia. /Kir11