Freemium-liiketoimintamallin luominen ja vaikutukset tuotemarkkinointiin
Pulkkanen, Aleksi (2011)
Pulkkanen, Aleksi
2011
Tuotantotalouden koulutusohjelma
Teknis-taloudellinen tiedekunta - Faculty of Business and Technology Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-10-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-2011101314838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-2011101314838
Tiivistelmä
Freemiumilla tarkoitetaan liiketoimintamallia, jonka ydinajatuksena on antaa asiakkaille tiettyjä asioita ilmaiseksi ja saavuttaa hyötyjä ilmaistuotteista joillain kriteereillä eroavien premium-tuotteiden markkinointiin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli analysoida freemiumia soveltavien yritysten liiketoimintamalleja sekä tuotteiden elinkaaren aikana toteutettuja markkinointitoimenpiteitä, joiden perusteella pystyttiin löytämään free-miumin soveltamiselle kriittisiä menestystekijöitä ja johtamaan toimenpidesuunnitelma työn tilanneen Optinet Oy:n Yhdistysavain-tuotteen freemiumin toteuttamiselle.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakennettiin yhdistämällä liiketoimintamallien pe-rusteisiin ja verkossa tapahtuvaan tuotemarkkinointiin liittyvää teoriaa työssä luotuun freemium-teoriaan. Tutkimus toteutettiin käyttämällä aineistona analyysille viittä free-miumia soveltavaa case-esimerkkiä, joihin tutustuttiin sekä empiirisesti että Internetin kautta löytyneen lähdeaineiston avulla. Case-esimerkkien avulla tutkittiin, mihin asioihin freemiumia soveltavan yrityksen on erityisesti kiinnitettävä huomiota menestyäkseen ja millaisia markkinointitoimenpiteitä kannattaa hyödyntää missäkin vaiheessa freemium-tuotteen elinkaarta.
Teoreettisen viitekehyksen ja case-analyysien yhdistämisellä löydettiin kriittisiä menes-tystekijöitä freemiumin soveltamiselle, joita ovat esimerkiksi käyttäjälähtöinen ja selkeä versiojaottelu ilmaisten ja maksullisten tuoteversioiden välille sekä tarpeeksi suuren kohdesegmentin tarpeisiin soveltuva freemium-tuote. Lisäksi havaittiin ilmaistuotteen roolin vaihtelevan suuresti, jolloin oleellisinta on ilmaisversion roolin tiedostaminen osana yrityksen omaa liiketoimintamallia. Tuotemarkkinoinnin puolella huomattiin tuot-teen elinkaaren alkuvaiheiden vaativan aggressiivista ja ilmaisasiakkaisiin keskittyvää toimintaa, mutta myöhemmin keskittyminen on osattava siirtää uusien asiakkaiden han-kinnasta kannattavuuden optimointiin.
Useat nettituotteet omaavat esimerkiksi suuren potentiaalisen asiakaskunnan, korkean asiakkaiden pysyvyysasteen sekä pienet muuttuvat kustannukset soveltuen piirteiltään hyvin freemium-tuotteiksi. Lisäksi freemium tarjoaa yritykselle ilmiöpotentiaalinsa turvin aina suuret mahdollisuudet, mutta lopulta kyky ymmärtää tämän monipuolisen liike-toimintamallin kriittiset menestystekijät ja sovittaa ilmaisuuteen perustuva toimintamalli osaksi oman tuotteen erityispiirteitä ratkaisee yrityksen menestymisen. /Kir11
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakennettiin yhdistämällä liiketoimintamallien pe-rusteisiin ja verkossa tapahtuvaan tuotemarkkinointiin liittyvää teoriaa työssä luotuun freemium-teoriaan. Tutkimus toteutettiin käyttämällä aineistona analyysille viittä free-miumia soveltavaa case-esimerkkiä, joihin tutustuttiin sekä empiirisesti että Internetin kautta löytyneen lähdeaineiston avulla. Case-esimerkkien avulla tutkittiin, mihin asioihin freemiumia soveltavan yrityksen on erityisesti kiinnitettävä huomiota menestyäkseen ja millaisia markkinointitoimenpiteitä kannattaa hyödyntää missäkin vaiheessa freemium-tuotteen elinkaarta.
Teoreettisen viitekehyksen ja case-analyysien yhdistämisellä löydettiin kriittisiä menes-tystekijöitä freemiumin soveltamiselle, joita ovat esimerkiksi käyttäjälähtöinen ja selkeä versiojaottelu ilmaisten ja maksullisten tuoteversioiden välille sekä tarpeeksi suuren kohdesegmentin tarpeisiin soveltuva freemium-tuote. Lisäksi havaittiin ilmaistuotteen roolin vaihtelevan suuresti, jolloin oleellisinta on ilmaisversion roolin tiedostaminen osana yrityksen omaa liiketoimintamallia. Tuotemarkkinoinnin puolella huomattiin tuot-teen elinkaaren alkuvaiheiden vaativan aggressiivista ja ilmaisasiakkaisiin keskittyvää toimintaa, mutta myöhemmin keskittyminen on osattava siirtää uusien asiakkaiden han-kinnasta kannattavuuden optimointiin.
Useat nettituotteet omaavat esimerkiksi suuren potentiaalisen asiakaskunnan, korkean asiakkaiden pysyvyysasteen sekä pienet muuttuvat kustannukset soveltuen piirteiltään hyvin freemium-tuotteiksi. Lisäksi freemium tarjoaa yritykselle ilmiöpotentiaalinsa turvin aina suuret mahdollisuudet, mutta lopulta kyky ymmärtää tämän monipuolisen liike-toimintamallin kriittiset menestystekijät ja sovittaa ilmaisuuteen perustuva toimintamalli osaksi oman tuotteen erityispiirteitä ratkaisee yrityksen menestymisen. /Kir11