Qt piirto-ohjelman toteutusalustana
Kymäläinen-Mäkelä, Katriina (2011)
Kymäläinen-Mäkelä, Katriina
2011
Tietotekniikan koulutusohjelma
Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta - Faculty of Computing and Electrical Engineering
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-09-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-2011092014812
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-2011092014812
Tiivistelmä
Opetuspelien vaikutuksesta oppimiseen on tehty useita tutkimuksia. Niiden mukaan seikkailupelityyppiset opetuspelit tukevat oppimista. Pelin aikana saadut positiiviset kokemukset kannustavat jatkamaan pelaamista ja motivaatio opittavaa asiaa kohtaan kasvaa. Hyvä opetuspeli noudattaa päätös-käytös-palaute-sykliä, jossa käyttäjän omat reaktiot aiheuttavat tapahtumia ja palautteita.
Tampereen teknillisellä yliopistolla kehitettiin vuonna 2007 ohjelmointikieli, jolla pystyy laatimaan Moodle-oppimisympäristöön opetuspelejä, sokkeloita. Ohjelmointikieli on XML-pohjainen ja se on jossain määrin vaikeasti omaksuttavana este sokkelopelin laatimiseen etenkin sellaisille, joille ohjelmoinnin opettelu ei muuten ole tarpeellista. Näistä lähtökohdista heräsi tarve graafiselle työkalulle, jonka avulla sokkelopelin XML-kuvaus voitaisiin laatia ilman, että XML-koodia tarvitsisi kirjoittaa. Käyttäjä voisi syöttää pelin tehtävät ja niiden vastausvaihtoehdot sekä piirtää sokkelopelin, jonka jälkeen ohjelma automaattisesti tekisi XML-kuvauksen. Sovellus toteutettiin osin Ohjelmistotekniikan laitoksen virtuaaliyliopistohankkeen alla.
Ohjelma toteutettiin käyttäen Trolltechin ja Nokian sovellusympäristöä Qt. Tämä on alustariippumaton ohjelmistojen ja graafisten käyttöliittymien ohjelmistokehys, joka sisältää C++-luokkakirjaston lisäksi ohjelmointiympäristön. Qt sisältää valmiita funktioita muun muassa grafiikan, animaatioiden ja XML:n käsittelyyn. Toteutuksessa käytettiin Qt:n omia työkaluja sovellusteknisissä ratkaisuissa, kuten Qt:n omaa grafiikkatyökalua Graphics View Framework:iä graafinpiirtoalustana.
Ohjelmalle asetettiin tavoitteita helppokäyttöisyyden, alustariippumattomuuden ja kattavuuden suhteen. Alustariippumattomuus saavutettiin pääosin, mutta helppokäyttöisyyden ja matalan käyttöottokynnyksen tavoitteet jäivät saavuttamatta. Ohjelman jatkokehitys onkin suotavaa. /Kir11
Tampereen teknillisellä yliopistolla kehitettiin vuonna 2007 ohjelmointikieli, jolla pystyy laatimaan Moodle-oppimisympäristöön opetuspelejä, sokkeloita. Ohjelmointikieli on XML-pohjainen ja se on jossain määrin vaikeasti omaksuttavana este sokkelopelin laatimiseen etenkin sellaisille, joille ohjelmoinnin opettelu ei muuten ole tarpeellista. Näistä lähtökohdista heräsi tarve graafiselle työkalulle, jonka avulla sokkelopelin XML-kuvaus voitaisiin laatia ilman, että XML-koodia tarvitsisi kirjoittaa. Käyttäjä voisi syöttää pelin tehtävät ja niiden vastausvaihtoehdot sekä piirtää sokkelopelin, jonka jälkeen ohjelma automaattisesti tekisi XML-kuvauksen. Sovellus toteutettiin osin Ohjelmistotekniikan laitoksen virtuaaliyliopistohankkeen alla.
Ohjelma toteutettiin käyttäen Trolltechin ja Nokian sovellusympäristöä Qt. Tämä on alustariippumaton ohjelmistojen ja graafisten käyttöliittymien ohjelmistokehys, joka sisältää C++-luokkakirjaston lisäksi ohjelmointiympäristön. Qt sisältää valmiita funktioita muun muassa grafiikan, animaatioiden ja XML:n käsittelyyn. Toteutuksessa käytettiin Qt:n omia työkaluja sovellusteknisissä ratkaisuissa, kuten Qt:n omaa grafiikkatyökalua Graphics View Framework:iä graafinpiirtoalustana.
Ohjelmalle asetettiin tavoitteita helppokäyttöisyyden, alustariippumattomuuden ja kattavuuden suhteen. Alustariippumattomuus saavutettiin pääosin, mutta helppokäyttöisyyden ja matalan käyttöottokynnyksen tavoitteet jäivät saavuttamatta. Ohjelman jatkokehitys onkin suotavaa. /Kir11