Topeliuksenkatu 16, peruskorjaus ja käyttötarkoituksen muutos
Suontausta, Ilpo Valtteri (2011)
Suontausta, Ilpo Valtteri
2011
Arkkitehtuurin koulutusohjelma
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-09-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-2011090914792
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-2011090914792
Tiivistelmä
Diplomityön aihe on Helsingin Taka-Töölössä sijaitsevan Topeliuksenkatu 16 peruskorjaus ja käyttötarkoituksen muutos. Rakennus on Svenska social- och kommunalhögskolan (Soc&kom) entinen koulurakennus. Päärakennus on valmistunut 1964 ja laajennusosa 1990. Molemmat on suunnitellut arkkitehti Erik Kråkströmin toimisto. Rakennuksen nykyinen omistaja on valtion liikelaitos, Senaattikiinteistöt, joka on aikeissa myydä kiinteistön. Rakennuksen tulevaisuus on epävarma, sillä nykyinen käyttäjä Annantalo on tiloissa vain väliaikaisesti, eikä tiedossa ole pysyvää käyttäjää tai ostajaa.
Diplomityö sisältää rakennuksen historiaselvityksen ja rakennusosien ajoitusinventoinnin, sekä edellisten pohjalta tehdyt kaksi vaihtoehtoista suunnitelmaa eri painotuksilla. Lisäksi rakennuksesta on tehty tietomalli, jota on käytetty rakennuksen inventoinnissa ja suunnitelmaosiossa. Inventointiosiossa on tarkasteltu pihan nykytilaa ja tontin lähiympäristöä, sekä rakennuksen suhdetta siihen. Inventoinnissa on havaittuja ongelmakohtia on otettu huomioon ja esitetty parannus- ja korjausehdotuksia suunnitteluosassa. Suurimpia ongelmia olivat luonnonvalon vähyys ja ahtaat tilat lähinnä rakennuksen laajennusosassa.
Tontti on asemakaavalla määritetty opetustoimintaa palvelevien rakennusten korttelialueeksi. Diplomityön suunnitelmaosassa esitetyt suunnitelmat ovat voimassa olevien kaavamääräysten mukaisia. Ensimmäinen suunnitelmavaihtoehto on rakennksen muuttaminen lukion käyttöön soveltuvaksi mahdollisimman vähin muutoksin ja kustannuksin; joitakin väliseiniä purkamalla ja välttämättömät korjaustomenpiteet tekemällä. Toinen suunnitelma on yläasteen sijoittaminen rakennukseen, jolloin samalla muutetaan rakennuksen tilajakoa ja parannetaan mm. energiatehokkuutta suuremmin kustannuksin, kuin ensimmäisessä vaihtoehdossa. Osana rakennuksen energiatehokkuuden ja sisätilojen valoisuuden parantamista suunnitelmassa on muokattu rakennuksen julkisivuja ja vesikattoa.
Yläasteen ja lukion tilaohjelmat perustuvat ohjeellisiin tilantarvetaulukoihin, jotka on sovitettu rakennuksen muokattuihin tiloihin. Suunnitelmissa on jouduttu ottamaan huomioon rakennuksen arvokkaat osat, joiden muokkaaminen ei ole mahdollista. Esimerkiksi aulan, lämpiön ja juhlasalin muodostama tilakokonaisuus. Tällaiset tilat on jätetty vanhaan muotoonsa, vaikka ne eivät täyttäisikään ohjeellista tilantarvetta. /Kir11 Subject of this master s thesis is Topeliuksenkatu 16 renovation and change of building use. The building is situated in Helsinki Taka-Töölö (Bortre Tölö) region. The building is a former school building of Svenska social- och kommunalhögskolan, also known as Soc&kom, a Swedish School of Social Sciences. The main building was completed in 1964 and the extension in 1990. Both of them were designed by architect Erik Kråkström. The current owner of the building is Senate Properties, a government owned property management company. The owner is now planning to sell the property of Topeliuksenkatu 16. The future of the building is therefore uncertain. Current user, Annantalo Arts Center is occupying the building only temporarily and there is no permanent user or buyer for the building.
This masters s thesis includes a history survey of the building and an inventory of building parts and changes that have taken place in them. It also includes two design proposals, each with a different emphasis for the new use of the building. The proposals are based on the information collected in the survey. Building information model is produced as a part of this master s thesis. It has been used in inventory and also in designing parts. There is also a survey and an inventory of the yard s current state and site s relationship with the nearby buildings and the city structure. The broblems in the buildings current state are observed in inventory part and in the designing part there are proposals for fixing the broblems. The main broblems were small and dark spaces in the buildings extension.
The site is zoned for educational buildings in the city plan. The proposals in this master s thesis are made in accordance with the city plan. The first design option, based on minor changes and minimum costs, accommodates a small or middle size college for approximately 250 students. The second proposal, a secondary school, requires higher investment costs. It includes a wide variety of spatial changes and improvements to energy efficiency. There are also changes in some parts of the facade and roof for better insulation and more natural light.
The room program in the proposals is based on directive tables that are applied to the existing and altered spaces in the building. Those parts of the building that are considered historically or otherwise valuable are left as they are, even if they might not meet the modern standards for school buildings.
Diplomityö sisältää rakennuksen historiaselvityksen ja rakennusosien ajoitusinventoinnin, sekä edellisten pohjalta tehdyt kaksi vaihtoehtoista suunnitelmaa eri painotuksilla. Lisäksi rakennuksesta on tehty tietomalli, jota on käytetty rakennuksen inventoinnissa ja suunnitelmaosiossa. Inventointiosiossa on tarkasteltu pihan nykytilaa ja tontin lähiympäristöä, sekä rakennuksen suhdetta siihen. Inventoinnissa on havaittuja ongelmakohtia on otettu huomioon ja esitetty parannus- ja korjausehdotuksia suunnitteluosassa. Suurimpia ongelmia olivat luonnonvalon vähyys ja ahtaat tilat lähinnä rakennuksen laajennusosassa.
Tontti on asemakaavalla määritetty opetustoimintaa palvelevien rakennusten korttelialueeksi. Diplomityön suunnitelmaosassa esitetyt suunnitelmat ovat voimassa olevien kaavamääräysten mukaisia. Ensimmäinen suunnitelmavaihtoehto on rakennksen muuttaminen lukion käyttöön soveltuvaksi mahdollisimman vähin muutoksin ja kustannuksin; joitakin väliseiniä purkamalla ja välttämättömät korjaustomenpiteet tekemällä. Toinen suunnitelma on yläasteen sijoittaminen rakennukseen, jolloin samalla muutetaan rakennuksen tilajakoa ja parannetaan mm. energiatehokkuutta suuremmin kustannuksin, kuin ensimmäisessä vaihtoehdossa. Osana rakennuksen energiatehokkuuden ja sisätilojen valoisuuden parantamista suunnitelmassa on muokattu rakennuksen julkisivuja ja vesikattoa.
Yläasteen ja lukion tilaohjelmat perustuvat ohjeellisiin tilantarvetaulukoihin, jotka on sovitettu rakennuksen muokattuihin tiloihin. Suunnitelmissa on jouduttu ottamaan huomioon rakennuksen arvokkaat osat, joiden muokkaaminen ei ole mahdollista. Esimerkiksi aulan, lämpiön ja juhlasalin muodostama tilakokonaisuus. Tällaiset tilat on jätetty vanhaan muotoonsa, vaikka ne eivät täyttäisikään ohjeellista tilantarvetta. /Kir11
This masters s thesis includes a history survey of the building and an inventory of building parts and changes that have taken place in them. It also includes two design proposals, each with a different emphasis for the new use of the building. The proposals are based on the information collected in the survey. Building information model is produced as a part of this master s thesis. It has been used in inventory and also in designing parts. There is also a survey and an inventory of the yard s current state and site s relationship with the nearby buildings and the city structure. The broblems in the buildings current state are observed in inventory part and in the designing part there are proposals for fixing the broblems. The main broblems were small and dark spaces in the buildings extension.
The site is zoned for educational buildings in the city plan. The proposals in this master s thesis are made in accordance with the city plan. The first design option, based on minor changes and minimum costs, accommodates a small or middle size college for approximately 250 students. The second proposal, a secondary school, requires higher investment costs. It includes a wide variety of spatial changes and improvements to energy efficiency. There are also changes in some parts of the facade and roof for better insulation and more natural light.
The room program in the proposals is based on directive tables that are applied to the existing and altered spaces in the building. Those parts of the building that are considered historically or otherwise valuable are left as they are, even if they might not meet the modern standards for school buildings.