Virtakiskojen mitoituksen ja dokumentoinnin kehittäminen
Pirhonen, Risto (2010)
Pirhonen, Risto
2010
Automaatio-, kone- ja materiaalitekniikan tiedekunta - Faculty of Automation, Mechanical and Materials Engineering
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-06-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-2011080814755
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-2011080814755
Tiivistelmä
Kompaktirakenteisten virtakiskojen osat valmistetaan mitoituksen perusteella millimetrin tarkkuudella. Tehdasvalmisteisina osina on olemassa vakiomittaisia suoria- ja kulmakappaleita. Virtakiskojen reitit, jotka ovat usein täysin erilaisia, muodostuvat erilaisista osapituuksista, jolloin tarvitaan aina vakiomittaisten kappaleiden lisäksi poikkeavan pituisia kappaleita. Mitoituksen onnistuminen virtakiskoprojektissa on välttämätöntä, koska virtakiskojen tehdastoimitusaika on 6-8 viikkoa. Mitoituksessa käytetään lasermittalaitteita, joiden tarkkuus on riittävä.
Sähköpiirustuksissa virtakiskoille ei tällä hetkellä ole omia piirrosmerkkejä, vaan jokainen sähkösuunnittelija käyttää itse luomiaan piirrosmerkkejä ja sitten nimeää symbolin virtakiskoksi piirustuksessa. Piirustukset ovat 2-D tasokuvia, joiden ongelmana ovat virtakiskon reitin korkeusmuutokset sekä kiskolinjan tarkka pituus.
Työ jakaantuu kahteen osaan: virtakiskojen rakenteiden kuvauksen kautta nykyiseen mitoitukseen ja dokumentointiin ja niiden ongelmakohtiin. Kehitystyönä on virtakiskojen piirrosmerkin luominen ja niiden mallintaminen 3-D piirustuksiin, mikä antaa tarkat tiedot virtakiskon koko reitin pituuksista huomioiden eri osapituudet.
Työn tärkein tavoite on 3-D mallinnuksen kehittäminen CAD- suunnitteluun. 3-D mallinnuksella sähkösuunnittelija yhdessä muiden suunnittelijoiden, kuten LVI-suunnittelijat, voi sijoittaa kiskokomponentit siten, että jo virtakiskot ja LVI-putkilinjat eivät mene toistensa päälle. Parannetulla mallinnuksella virtakiskoprojektin toteutusaikataulu lyhenee ja kustannuksia säästyy merkittävästi. /Kir11 The parts of compact busbar systems are manufactured according to the design dimensions to the millimetre. Available prefabricated parts include straight and angle components in standard lengths. Because busbar routings are often highly diverse comprising of parts in various lengths, both standard-length components and customized lengths are needed. The ex-works delivery time of busbars being 6 8 weeks, successful dimensioning is essential to project completion. Dimensioning is performed using laser measurement devices with sufficient accuracy.
There are currently no distinct symbols for busbars in electrical drawings. Instead, every electrical wiring designer uses their own symbols and specifies their meaning in the legend. The drawings are 2-D planar designs, which is problematic in view of changes in busbar installation height as well as the exact length of the busbar.
This thesis is divided into two parts. After describing the structure of busbars, the current dimensioning and documentation are examined and the related problems are discussed. The development task is to create a symbol for busbars and to translate them into 3-D designs in order to provide accurate information about all the lengths of the overall busbar routing while taking the various part lengths into account.
The most important objective of the present thesis is to develop 3-D modelling to facilitate CAD design. With 3-D modelling, electrical wiring designers are able, together with other designers, such as HVAC engineers, to position the busbar components in such a way as to avoid overlapping the busbar and HVAC duct routings. Improved modelling shortens the implementation time of busbar projects and also enables considerable cost-savings.
Sähköpiirustuksissa virtakiskoille ei tällä hetkellä ole omia piirrosmerkkejä, vaan jokainen sähkösuunnittelija käyttää itse luomiaan piirrosmerkkejä ja sitten nimeää symbolin virtakiskoksi piirustuksessa. Piirustukset ovat 2-D tasokuvia, joiden ongelmana ovat virtakiskon reitin korkeusmuutokset sekä kiskolinjan tarkka pituus.
Työ jakaantuu kahteen osaan: virtakiskojen rakenteiden kuvauksen kautta nykyiseen mitoitukseen ja dokumentointiin ja niiden ongelmakohtiin. Kehitystyönä on virtakiskojen piirrosmerkin luominen ja niiden mallintaminen 3-D piirustuksiin, mikä antaa tarkat tiedot virtakiskon koko reitin pituuksista huomioiden eri osapituudet.
Työn tärkein tavoite on 3-D mallinnuksen kehittäminen CAD- suunnitteluun. 3-D mallinnuksella sähkösuunnittelija yhdessä muiden suunnittelijoiden, kuten LVI-suunnittelijat, voi sijoittaa kiskokomponentit siten, että jo virtakiskot ja LVI-putkilinjat eivät mene toistensa päälle. Parannetulla mallinnuksella virtakiskoprojektin toteutusaikataulu lyhenee ja kustannuksia säästyy merkittävästi. /Kir11
There are currently no distinct symbols for busbars in electrical drawings. Instead, every electrical wiring designer uses their own symbols and specifies their meaning in the legend. The drawings are 2-D planar designs, which is problematic in view of changes in busbar installation height as well as the exact length of the busbar.
This thesis is divided into two parts. After describing the structure of busbars, the current dimensioning and documentation are examined and the related problems are discussed. The development task is to create a symbol for busbars and to translate them into 3-D designs in order to provide accurate information about all the lengths of the overall busbar routing while taking the various part lengths into account.
The most important objective of the present thesis is to develop 3-D modelling to facilitate CAD design. With 3-D modelling, electrical wiring designers are able, together with other designers, such as HVAC engineers, to position the busbar components in such a way as to avoid overlapping the busbar and HVAC duct routings. Improved modelling shortens the implementation time of busbar projects and also enables considerable cost-savings.