Suomen metsäteollisuuden kuljetusten ympäristökuormitus ja energiankulutus 2008
Järveläinen, Tomi (2011)
Järveläinen, Tomi
2011
Tuotantotalouden koulutusohjelma
Teknis-taloudellinen tiedekunta - Faculty of Business and Technology Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-06-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-2011062714746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-2011062714746
Tiivistelmä
Kuljetusten merkitys suomalaiselle metsäteollisuudelle on erittäin suuri. Tämä johtuu metsäteollisuuden tuotteiden viennistä ja raaka-aineen sijainnista laajalla alueella Suomessa. Ympäristöarvojen korostuminen yhtiöiden toiminnassa näkyy haluna tuntea tuotteen koko elinkaaren ympäristövaikutukset. Raaka-aineiden ja valmiiden tuotteiden kuljettaminen loppuasiakkaalle muodostavat merkittävän osan metsäteollisuustuotteen elinkaaren ilmastokuormasta. Myös kuljetusten energiatehokkuus on energian hinnannousun myötä tullut entistä tärkeämmäksi osaksi kamppailussa kustannusten nousua vastaan.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää metsäteollisuuden raaka-aineiden ja tuotteiden kuljetusketjujen aiheuttama kuormitus ilmanpäästöjen osalta. Tarkastelu sisältää kaikki metsäteollisuuden käyttämät kuljetusmuodot. Tutkimuksessa on selvitetty kotimaisen metsäteollisuuden kuljetussuoritteet. Hyödyntämällä VTT:n Lipasto - päästölaskentajärjestelmän arvoja, on saatu laskettua ympäristökuormitus ja käytetty energiamäärä sekä massa- ja paperiteollisuuden että puutuoteteollisuuden kuljetuksissa.
Tutkimuksen tärkeimpiä tuloksia ovat metsäteollisuuden kuljetusten ympäristökuormituksen arvot komponenteittain, joiden perusteella on voitu laskea ympäristökuormitus kuljetettua tonnia kohti. Työssä on havaittu, mitkä päästökomponentit ovat kullekin kuljetusmuodoille tyypillisiä. Työssä on konkretisoitu päästömääriä tarkastelemalla tiettyjä case-tapauksia, joista on laskettu yksittäisen raaka-aineen tai tuotteen kuljettamisen aiheuttama ympäristökuormitus. Tutkimuksessa on havaittu, että päästöjen määrä osassa päästökomponenteista on vähentynyt merkittävästi kymmenessä vuodessa.
Tutkimuksessa on pyritty ennakoimaan sekä ympäristökuormituksen että energiankulutuksen määrä tulevaisuudessa luomalla kaksi skenaariota. Skenaarioiden avulla on pyritty antamaan näkökulma siihen, kuinka metsäteollisuuden kuljetuksissa ympäristökuormituksen ja energiamäärän vähentäminen voisi olla mahdollista. Yksittäisten toimenpiteiden ansiosta näitä molempia ja samalla kuljetuskustannuksia on mahdollista vähentää. Toimenpiteiden käyttöönotto vaatii sekä tekniikan että infrastruktuurin kehittymistä. Skenaarioiden mukaan varsinkin rikkidioksidin määrä tulee vähenemään lähitulevaisuudessa merkittävästi kuljetuksissa. /Kir11
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää metsäteollisuuden raaka-aineiden ja tuotteiden kuljetusketjujen aiheuttama kuormitus ilmanpäästöjen osalta. Tarkastelu sisältää kaikki metsäteollisuuden käyttämät kuljetusmuodot. Tutkimuksessa on selvitetty kotimaisen metsäteollisuuden kuljetussuoritteet. Hyödyntämällä VTT:n Lipasto - päästölaskentajärjestelmän arvoja, on saatu laskettua ympäristökuormitus ja käytetty energiamäärä sekä massa- ja paperiteollisuuden että puutuoteteollisuuden kuljetuksissa.
Tutkimuksen tärkeimpiä tuloksia ovat metsäteollisuuden kuljetusten ympäristökuormituksen arvot komponenteittain, joiden perusteella on voitu laskea ympäristökuormitus kuljetettua tonnia kohti. Työssä on havaittu, mitkä päästökomponentit ovat kullekin kuljetusmuodoille tyypillisiä. Työssä on konkretisoitu päästömääriä tarkastelemalla tiettyjä case-tapauksia, joista on laskettu yksittäisen raaka-aineen tai tuotteen kuljettamisen aiheuttama ympäristökuormitus. Tutkimuksessa on havaittu, että päästöjen määrä osassa päästökomponenteista on vähentynyt merkittävästi kymmenessä vuodessa.
Tutkimuksessa on pyritty ennakoimaan sekä ympäristökuormituksen että energiankulutuksen määrä tulevaisuudessa luomalla kaksi skenaariota. Skenaarioiden avulla on pyritty antamaan näkökulma siihen, kuinka metsäteollisuuden kuljetuksissa ympäristökuormituksen ja energiamäärän vähentäminen voisi olla mahdollista. Yksittäisten toimenpiteiden ansiosta näitä molempia ja samalla kuljetuskustannuksia on mahdollista vähentää. Toimenpiteiden käyttöönotto vaatii sekä tekniikan että infrastruktuurin kehittymistä. Skenaarioiden mukaan varsinkin rikkidioksidin määrä tulee vähenemään lähitulevaisuudessa merkittävästi kuljetuksissa. /Kir11