Laatujärjestelmän suunnittelu pienyrityksessä
Jylli, Jarmo (2011)
Jylli, Jarmo
2011
Konetekniikan koulutusohjelma
Teknis-taloudellinen tiedekunta - Faculty of Business and Technology Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-06-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-2011062014733
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-2011062014733
Tiivistelmä
Laatujärjestelmät ja prosessien johtamiseen perustuva ohjausjärjestely on noussut keskeiseksi osaksi teollista tuotantoa. Tuotteiden ja palveluiden laadun lisäksi huomiota kiinnitetään toimintojen laatuun, koko siihen toimintoketjuun, jonka tuloksena tuotteet ja palvelut syntyvät. Voidaan todeta, että laadunhallinta on yrityksen keskeinen menestystekijä. Laatujärjestelmä on käyttökelpoinen apuväline laadunhallinnassa niin suurissa kuin pienissä teollisuus- ja palveluyrityksissä sekä julkisen sektorin organisaatioissa.
Tämän työn tavoitteena oli suunnitella ISO 9001 – laatustandardin vaatimukset täyttävä laatujärjestelmä Kuomed Oy:n toimintaa tukemaan ja vahvistamaan. Liiketoimintayksikköjaon yhteydessä ilmennyt tarve oftalmologian yksikön omalle laadunhallinnalle ja toimintaohjeisiin haluttiin täyttää. Tutkimuksen aineistona käytettiin mm. laatujärjestelmiin ja laatuun liittyvää kirjallisuutta, ISO 9000 – laatustandardeja sekä tutkijan että Kuomedin henkilöstön tietotaitoa.
Tutkimuksen kohdeyrityksen Kuomed Oy:n toiminta kartoitettiin nykytila-analyysilla, ja tämän pohjalta määriteltiin tärkeimmät toimintaprosessit. Tutkimuksen tärkeimmässä vaiheessa prosessit optimoitiin arvoanalyysia soveltaen sekä ISO 9001 – laatustandardin vaatimukset huomioiden. Arvoanalyysin avulla pystyttiin poistamaan prosesseista turhia ja lisäarvoa tuottamattomia toimintoja. Tavoitteena koko kehitysprosessissa oli luoda jatkuva laadun kehittämisen toimintamalli, ja tämä otettiin huomioon myös prosesseja kehitettäessä.
Tutkimuksen lopputuloksena syntynyt ISO 9001 – laatustandardin vaatimukset täyttävä teoreettinen viitekehys laadukkaan toiminnan menetelmistä, ohjaa tulevaisuudessa Kuomed Oy:n toimintaa. Tämä tutkimus oli luomassa uudenlaista laadukkaan toiminnan ajattelumallia Kuomed Oy:n henkilöstön keskuuteen. /Kir11
Tämän työn tavoitteena oli suunnitella ISO 9001 – laatustandardin vaatimukset täyttävä laatujärjestelmä Kuomed Oy:n toimintaa tukemaan ja vahvistamaan. Liiketoimintayksikköjaon yhteydessä ilmennyt tarve oftalmologian yksikön omalle laadunhallinnalle ja toimintaohjeisiin haluttiin täyttää. Tutkimuksen aineistona käytettiin mm. laatujärjestelmiin ja laatuun liittyvää kirjallisuutta, ISO 9000 – laatustandardeja sekä tutkijan että Kuomedin henkilöstön tietotaitoa.
Tutkimuksen kohdeyrityksen Kuomed Oy:n toiminta kartoitettiin nykytila-analyysilla, ja tämän pohjalta määriteltiin tärkeimmät toimintaprosessit. Tutkimuksen tärkeimmässä vaiheessa prosessit optimoitiin arvoanalyysia soveltaen sekä ISO 9001 – laatustandardin vaatimukset huomioiden. Arvoanalyysin avulla pystyttiin poistamaan prosesseista turhia ja lisäarvoa tuottamattomia toimintoja. Tavoitteena koko kehitysprosessissa oli luoda jatkuva laadun kehittämisen toimintamalli, ja tämä otettiin huomioon myös prosesseja kehitettäessä.
Tutkimuksen lopputuloksena syntynyt ISO 9001 – laatustandardin vaatimukset täyttävä teoreettinen viitekehys laadukkaan toiminnan menetelmistä, ohjaa tulevaisuudessa Kuomed Oy:n toimintaa. Tämä tutkimus oli luomassa uudenlaista laadukkaan toiminnan ajattelumallia Kuomed Oy:n henkilöstön keskuuteen. /Kir11