Matematiikan LUMA-hankkeet ja niiden vaikutus matematiikan osaamiseen Suomessa
Pulli, Liisa (2011)
Pulli, Liisa
2011
Teknis-luonnontieteellinen koulutusohjelma
Luonnontieteiden ja ympäristötekniikan tiedekunta - Faculty of Science and Environmental Engineering
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-05-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-2011051914677
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-2011051914677
Tiivistelmä
Tässä työssä käsitellään Opetushallituksen vuosina 1996 - 2002 organisoimaa matematiikan ja luonnontieteiden kehittämishanketta, LUMA-hanketta, sekä sen jälkeistä pääosin yliopistojen koordinoimaa LUMA-toimintaa, jota tässä selostuksessa kutsutaan uudeksi LUMA-aalloksi. Tarkoituksena työssä on esitellä matematiikan osalta LUMA-toiminnan lähtökohtia, tavoitteita ja toimintamuotoja sekä arvioida niiden vaikutusta matematiikan osaamiseen ja sen kehitykseen.
Erityisen tärkeänä LUMA-toiminnassa pidetään lasten ja nuorten kiinnostuksen herättämistä ja sen tukemista sekä opettajien työn laaja-alaista tukemista. Lasten ja nuorten kiinnostusta LUMA-aineita kohtaan pyritään lisäämään muun muassa opetusmenetelmiä kehittämällä, toiminnallisuutta ja kokeellisuutta lisäämällä sekä kerho- ja leiritoiminnan avulla. Työssä kootaan yhteen LUMA-toiminnan matematiikkaan liittyviä keskeisimpiä kehitystoimia ja hankkeita sekä esitellään merkittäviä alueellisten matematiikan opetuksen kehittämiskeskusten, Matikkamaiden, hankkeita.
LUMA-toiminnan vaikutusten arvioimiseksi työssä pyritään selvittämään 2000-luvun aikana tehtyjen kansallisten ja kansainvälisten tutkimusten avulla matematiikan osaamisen tilaa ja sen kehitystä. LUMA-toiminnan aikana matematiikan osaaminen on pysynyt kokonaisuutta tarkasteltaessa varsin vakaana. Suomalaisten koululaisten matematiikan taidot ongelmanratkaisun ja arkielämässä vaadittavan matematiikan osalta ovat hieman parantuneet LUMA-toiminnan aikana. Kuitenkin samaan aikaan näyttää siltä, että vähemmälle huomiolle jääneet peruslaskutaidot sekä algebran ja geometrian taidot ovat pysyneet samalla tasolla tai jopa heikentyneet. Vaikka matematiikan LUMA-toiminta on toistaiseksi ollut paikallista, LUMA-aallon myötä on löydetty hyviä käytänteitä ja toimintamuotoja, joiden vaikutukset matematiikan osaamiseen ovat merkittäviä. Tulevaisuudessa olisikin kehitettävä keinoja ja materiaaleja, joiden avulla hyvät käytänteet onnistuttaisiin levittämään myös tavallisten koulujen arkipäivään. /Kir11
Erityisen tärkeänä LUMA-toiminnassa pidetään lasten ja nuorten kiinnostuksen herättämistä ja sen tukemista sekä opettajien työn laaja-alaista tukemista. Lasten ja nuorten kiinnostusta LUMA-aineita kohtaan pyritään lisäämään muun muassa opetusmenetelmiä kehittämällä, toiminnallisuutta ja kokeellisuutta lisäämällä sekä kerho- ja leiritoiminnan avulla. Työssä kootaan yhteen LUMA-toiminnan matematiikkaan liittyviä keskeisimpiä kehitystoimia ja hankkeita sekä esitellään merkittäviä alueellisten matematiikan opetuksen kehittämiskeskusten, Matikkamaiden, hankkeita.
LUMA-toiminnan vaikutusten arvioimiseksi työssä pyritään selvittämään 2000-luvun aikana tehtyjen kansallisten ja kansainvälisten tutkimusten avulla matematiikan osaamisen tilaa ja sen kehitystä. LUMA-toiminnan aikana matematiikan osaaminen on pysynyt kokonaisuutta tarkasteltaessa varsin vakaana. Suomalaisten koululaisten matematiikan taidot ongelmanratkaisun ja arkielämässä vaadittavan matematiikan osalta ovat hieman parantuneet LUMA-toiminnan aikana. Kuitenkin samaan aikaan näyttää siltä, että vähemmälle huomiolle jääneet peruslaskutaidot sekä algebran ja geometrian taidot ovat pysyneet samalla tasolla tai jopa heikentyneet. Vaikka matematiikan LUMA-toiminta on toistaiseksi ollut paikallista, LUMA-aallon myötä on löydetty hyviä käytänteitä ja toimintamuotoja, joiden vaikutukset matematiikan osaamiseen ovat merkittäviä. Tulevaisuudessa olisikin kehitettävä keinoja ja materiaaleja, joiden avulla hyvät käytänteet onnistuttaisiin levittämään myös tavallisten koulujen arkipäivään. /Kir11