Joukkoliikenteen edistäminen liikennesuunnittelun keinoin
Nieminen, Petteri (2011)
Nieminen, Petteri
2011
Rakennustekniikan koulutusohjelma
Teknis-taloudellinen tiedekunta - Faculty of Business and Technology Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-04-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-2011041914659
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-2011041914659
Tiivistelmä
Tässä diplomityössä on selvitetty toiminnallisia ja rakenteellisia keinoja joukkoliikenteen nopeuttamiseksi Turun kaupungissa. Turussa, kuten muissakin suomalaisissa kaupungeissa, on joukkoliikenteen kulkumuoto-osuus laskenut etenkin 2000-luvun ensimmäisenä vuosikymmenenä. Joukkoliikenteen kulkumuoto-osuuden kasvattaminen kuuluu edelleen Euroopan unionin ja Suomen kansallisiin tavoitteisiin vuosikymmenen loppua kohti mentäessä. Nämä tavoitteet on kirjattu moniin kansallisiin ympäristö- tai ympäristöpoliittisiin ohjelmiin, joista yksi on Turussa ja jonka joukkoliikennettä koskevista tavoitteista on tehty päätös. Keskeistä on, että kuntaorganisaatiot ja poliittiset päätöksentekijät voivat muuttaa liikennepolitiikan painoarvoa haluamaansa suuntaan.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty laajaa kirjallisuustutkimusta, jonka pohjalta on selvitetty ratkaisumalleja joukkoliikenteen ja etenkin bussiliikenteen sujuvoittamiseen. Aineistossa on ollut alun perin lukuisia kooltaan erilaisia pohjois- ja keskieurooppalaisia kaupunkeja. Tähän työhön on valittu neljä kappaletta niistä maamme olosuhteita vastaavaa pohjoiseurooppalaista kaupunkia ja seutua.
Turun seudulla seutuistuminen on aiheuttanut sen, että pendelöintiin sekä harrastuksiin ja palvelujen luo joudutaan tekemään yhä enemmän, pidempiä ja kahden auton henkilöautomatkoja. Seutuistumiseen voitaisiin vastata kolmella tavalla: perinteisellä maankäytöllä eli kaavoituksella, viemällä joukkoliikennepalvelut lähemmäs paremman saavutettavuuden aikaansaamiseksi tai luomalla uusi, seudullinen ja nopeampi joukkoliikennemuoto. Turun seudulla on aikaisempien tutkimusten mukaan potentiaalinen joukkoliikenteen käyttäjäkunta, joka voisi valita kulkumuodokseen bussin tai vaihtoehtoisen julkisen kulkumuodon.
Joukkoliikennettä voidaan nopeuttaa Turussa ja siitä voidaan tehdä sujuvampaa monin tavoin, jos kaupungilla on olemassa yksiselitteinen, maankäytön ja liikennesuunnittelun eri yksiköiden välinen tahtotila. Nopeuttamistoimenpiteitä ovat hyvin suunnitellut rakenteelliset ja toiminnalliset keinot, kuten liikenne- ja ennakkovaloetuudet, bussikadut ja bussikaistat sekä joukkoliikenteen älykkäät informaatiojärjestelmät ja kunnossa ja puhtaanapito etenkin talvella eli talvihoito. Turun joukkoliikennettä, joka perustuu bussiliikenteeseen, voidaan nopeuttaa liikennevaloetuuksin, parantamalla bussipysäkkien tasoa, toteuttamalla bussikaistoja ja kiertoliittymiä. Valoetuudet tulisi synkronoida kitkattomasti yhteen informaatiojärjestelmien, bussiin asennettavien ilmaisimien ja muun tarvittavan tekniikan kanssa. /Kir11
Tutkimusmenetelmänä on käytetty laajaa kirjallisuustutkimusta, jonka pohjalta on selvitetty ratkaisumalleja joukkoliikenteen ja etenkin bussiliikenteen sujuvoittamiseen. Aineistossa on ollut alun perin lukuisia kooltaan erilaisia pohjois- ja keskieurooppalaisia kaupunkeja. Tähän työhön on valittu neljä kappaletta niistä maamme olosuhteita vastaavaa pohjoiseurooppalaista kaupunkia ja seutua.
Turun seudulla seutuistuminen on aiheuttanut sen, että pendelöintiin sekä harrastuksiin ja palvelujen luo joudutaan tekemään yhä enemmän, pidempiä ja kahden auton henkilöautomatkoja. Seutuistumiseen voitaisiin vastata kolmella tavalla: perinteisellä maankäytöllä eli kaavoituksella, viemällä joukkoliikennepalvelut lähemmäs paremman saavutettavuuden aikaansaamiseksi tai luomalla uusi, seudullinen ja nopeampi joukkoliikennemuoto. Turun seudulla on aikaisempien tutkimusten mukaan potentiaalinen joukkoliikenteen käyttäjäkunta, joka voisi valita kulkumuodokseen bussin tai vaihtoehtoisen julkisen kulkumuodon.
Joukkoliikennettä voidaan nopeuttaa Turussa ja siitä voidaan tehdä sujuvampaa monin tavoin, jos kaupungilla on olemassa yksiselitteinen, maankäytön ja liikennesuunnittelun eri yksiköiden välinen tahtotila. Nopeuttamistoimenpiteitä ovat hyvin suunnitellut rakenteelliset ja toiminnalliset keinot, kuten liikenne- ja ennakkovaloetuudet, bussikadut ja bussikaistat sekä joukkoliikenteen älykkäät informaatiojärjestelmät ja kunnossa ja puhtaanapito etenkin talvella eli talvihoito. Turun joukkoliikennettä, joka perustuu bussiliikenteeseen, voidaan nopeuttaa liikennevaloetuuksin, parantamalla bussipysäkkien tasoa, toteuttamalla bussikaistoja ja kiertoliittymiä. Valoetuudet tulisi synkronoida kitkattomasti yhteen informaatiojärjestelmien, bussiin asennettavien ilmaisimien ja muun tarvittavan tekniikan kanssa. /Kir11