Towards Leadership Democracy – The changing balance of power in three Finnish political parties 1983–2012
Koskimaa, Vesa (2016)
Koskimaa, Vesa
Tampere University Press
2016
Valtio-oppi - Political Science
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2016-11-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0261-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0261-0
Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsittelee klassista valtio-opillista ongelmaa: vallan jakautumista poliittisten puolueiden sisällä. Aiheen merkityksellisyys voidaan kiteyttää kahteen tekijään. Ensinnäkin, vallan jakautuminen puolueessa vaikuttaa puolueen asettamiin tavoitteisiin. Puolueaktiivien on perinteisesti ajateltu olevan poliittisesti puhdasoppisempia kuin puoluejohto, joka ammattipoliitikoista koostuvana ryhmänä tavoittelee selkeämmin myös poliittisia virkoja. Toiseksi, vallan jakautuminen heijastelee sitä, miten demokraattinen puolue itsessään on. Ajatus sisäisesti demokraattisista puolueista edustuksellisen demokratian ”jatkeena” on ollut suosittu 1900-luvun poliittisessa ajattelussa.
Kartellipuolueteorian (Katz & Mair 1995; 2002) mukaan valtatasapaino on 1900-luvun jälkimmäisellä neljänneksellä siirtynyt länsimaissa puolueaktiivien toimielimiltä kohti puolueiden ”julkisia kasvoja” (puoluejohtajat, kansanedustajat, ministerit). Teorian mukaan siirtymään ovat johtaneet seuraavat muutokset puolueiden toimintaympäristössä: 1) luokkayhteiskunnan ja sen perustalle rakentuneen perinteisen poliittisen osallistumisen heikentyminen, 2) julkisen puoluetuen yleistyminen, 3) kansallisten poliittisten prosessien ”hallitusvaltaistuminen”, 4) politiikan mediavetoistuminen sekä 5) poliittisia käytäntöjä monimutkaistanut politiikan kansainvälistyminen.
Tässä tutkimuksessa tätä empiiristen aineistojen kautta vain harvoin tarkasteltua teoriaa testataan Suomen kontekstissa. Suomi soveltuu hyvin ”laboratorioksi”, sillä kaikki teorian mukaiset ”ympäristötekijät” ovat olleet läsnä Suomen poliittisessa lähihistoriassa – usein vieläpä varsin korostuneella tavoin. Mikäli teoria todella toimii, tulisi yllä kuvatun valtasiirtymän näkyä myös suomalaisissa puolueissa.
Tutkimuksessa esitetään myös kilpaileva hypoteesi. Kartellipuolueteoria nojaa perinteiseen ympäristömukautumisen malliin, missä puolueiden odotetaan adaptoituvan funktionalistisella tavalla niiden kilpailukontekstissa tapahtuviin muutoksiin. Mukautumisen seurauksena puolueiden organisaatioista ja valtarakenteista tulee siis samanlaisia. Vaihtoehtoinen hypoteesi rakennettiin institutionaalisen teorian perustalle. Hypoteesin mukaan a) perustavat puolue-eliitit poikkeavat toisistaan ja tekevät tästä syystä erilaisia organisatorisia valintoja, jotka b) polkuriippuvuuden myötä vakiintuvat varsin pysyviksi. Näin ollen c) mukautumaan pyrkivä puoluejohtaja ei välttämättä kohtaakaan helposti muovattavissa olevaa organisaatiota, vaan mahdollisesti voimakastakin, olemassa olevan valtarakenteen ylläpitämispyrkimyksiin perustuvaa vastustusta. Olemassa oleva valtatasapaino ja ”ympäristön” aiheuttamien paineiden suunta vaikuttavat muutosten kokonaistasoon. Puolueaktiivien vaikutus voi olla niinkin vahva, että kuvatun kaltainen kehitys estyy kokonaan.
Tutkimuksessa on tarkasteltu valtatasapainon muutoksia kolmessa suomalaisessa, historialliselta valtajakaumaltaan toisistaan poikkeavassa puolueessa kuvattujen hypoteesien vertaamiseksi. Eliittivetoisesta vaalipuoluemallista ponnistavaa Kansallista Kokoomusta on tarkasteltu sen ”perinnön” vuoksi todennäköisimpänä mukautujana. Jäsenistöpainotteinen, mutta kerroksittaiselle edustamiselle perustava Sosialidemokraattinen Puolue (SDP) toimi välitapauksena ja aktivistivetoinen, osallistuvan demokratian ihanteille rakennettu Vihreä Liitto nähtiin hajaantuneen valtarakenteensa vuoksi vähiten todennäköisimpänä mukautujana.
Puolueen sisäistä valtajakaumaa on perinteisesti pidetty hankalana tutkia. Alan empiiristä tutkimusta kehittääkseen tutkimus tuotti myös perinpohjaisen menetelmällisen arvion. Arvion pohjalta paljastui, että vaikka perinteiset tutkimusmenetelmät kattavat varsin hyvin useat puoluevallan perinteiset tekijät (puoluetoimijoiden muodolliset valtaoikeudet, materiaaliset resurssit, johtopaikat), tosiasiallisen vallankäytön tutkimus on suurelta osin jäänyt huomioimatta. Siksi tämä tutkimus kehitti tärkeisiin puoluepäätöksiin johtavien prosessien rekonstruoimiseen perustuvan menetelmän, jota sovellettiin puolueiden sisäisten hallitusneuvotteluprosessien kuvaamiseen sekä yliajalliseen vertaamiseen.
Tutkimuksessa havaittiin kahden tason kehitys, jota voidaan kuvata päähypoteesien väliin sijoittuvalla puoluetyyppikohtaisen mukautumisen mallilla, missä puolueet voivat kehittyä samansuuntaisesti säilyttäen silti ominaispiirteensä. Tarkasteltaessa puoluekehitystä yleisimmällä tasolla on kiistatonta, että suomalaispuolueet ovat mukautuneet poliittisessa toimintaympäristössä tapahtuneisiin muutoksiin ja niiden julkiset ”kasvot” ovat selkeästi vahvistuneet kuluneen 35 vuoden aikana. Tämän kehityksen selkeimpiä merkkejä ovat: 1) lähes kokonaan ”valtiollistuneet” puolueresurssit, joiden jakaantuminen hyödyttää enenevässä määrin parlamenttiryhmiä ja puoluejohtoja (myös puolueiden keskusorganisaatioiden sisällä), 2) kansanedustajataustaisuuden korostuminen puolueiden johtopaikoilla ja 3) puolueiden päätöksentekoprosessien johtajavaltaistuminen.
Siirryttäessä syvemmälle tutkimus havaitsi kuitenkin myös selkeitä merkkejä perinteisten puoluetyyppikohtaisten ominaispiirteiden säilymisestä. Yllä kuvatuista tendensseistä huolimatta nämä ominaispiirteet voivat oikeissa olosuhteissa hankaloittaa puoluejohdon toimintaa vielä tänäkin päivänä. Valtarakenteiden pysyvyys oli selkeintä puolue-elinten muodollisissa toimivaltaoikeuksissa, jotka ovat muuttuneet vain vähän. Tietyissä puolueissa ne takaavat edelleenkin aktiiveille voimakkaita vastakeinoja julkisia ”kasvoja” vastaan. Toisinaan puolueaktiivit osoittivat myös yleistrendistä poikkeavaa halukuutta asettua puolueen johtaviin elimiin. Myös päätöksentekoprosessien syväanalyysi antoi viitteitä siitä, että johtajavaltaisen käytännön vakiintumisesta huolimatta puoluejohtajat voivat puolueen perinteistä tyyliä vastoin toimiessaan kohdata vastustusta. Odotusten mukaisesti aktivistien vastarintapotentiaali kasvaa sitä mukaa mitä jäsenperustaisemmasta traditiosta puolue ponnistaa.
Eroista huolimatta on selvää, että kehitys on vienyt kohti johtajavetoista demokratiaa. Puoluetasolla tämä näkyy voimakkaasti parlamentarisoituneiden resurssien lisäksi myös johtajavaltaisissa käytännöissä, jotka pohjautuvat kansallisen tason puolue-eliittien kiinteään yhteensulautumiseen. Uusi järjestelmä rakentuu puolueiden monimutkaistuneen toimintaympäristön vaatimuksien pohjalle. Tämä on ongelmallista, koska samanaikaisesti puolueet ovat menettäneet otettaan kansalaisista ja niiden toiminnan yleinen oikeutus on laskusuunnassa. Tutkimuksen lopuksi pohditaan, voitaisiinko yhteys kansalaisiin palauttaa suoran puoluedemokratian menetelmillä (erityisesti suorilla johtajavaaleilla) vaarantamatta puoluejohtajien toiminta-autonomiaa.
Kartellipuolueteorian (Katz & Mair 1995; 2002) mukaan valtatasapaino on 1900-luvun jälkimmäisellä neljänneksellä siirtynyt länsimaissa puolueaktiivien toimielimiltä kohti puolueiden ”julkisia kasvoja” (puoluejohtajat, kansanedustajat, ministerit). Teorian mukaan siirtymään ovat johtaneet seuraavat muutokset puolueiden toimintaympäristössä: 1) luokkayhteiskunnan ja sen perustalle rakentuneen perinteisen poliittisen osallistumisen heikentyminen, 2) julkisen puoluetuen yleistyminen, 3) kansallisten poliittisten prosessien ”hallitusvaltaistuminen”, 4) politiikan mediavetoistuminen sekä 5) poliittisia käytäntöjä monimutkaistanut politiikan kansainvälistyminen.
Tässä tutkimuksessa tätä empiiristen aineistojen kautta vain harvoin tarkasteltua teoriaa testataan Suomen kontekstissa. Suomi soveltuu hyvin ”laboratorioksi”, sillä kaikki teorian mukaiset ”ympäristötekijät” ovat olleet läsnä Suomen poliittisessa lähihistoriassa – usein vieläpä varsin korostuneella tavoin. Mikäli teoria todella toimii, tulisi yllä kuvatun valtasiirtymän näkyä myös suomalaisissa puolueissa.
Tutkimuksessa esitetään myös kilpaileva hypoteesi. Kartellipuolueteoria nojaa perinteiseen ympäristömukautumisen malliin, missä puolueiden odotetaan adaptoituvan funktionalistisella tavalla niiden kilpailukontekstissa tapahtuviin muutoksiin. Mukautumisen seurauksena puolueiden organisaatioista ja valtarakenteista tulee siis samanlaisia. Vaihtoehtoinen hypoteesi rakennettiin institutionaalisen teorian perustalle. Hypoteesin mukaan a) perustavat puolue-eliitit poikkeavat toisistaan ja tekevät tästä syystä erilaisia organisatorisia valintoja, jotka b) polkuriippuvuuden myötä vakiintuvat varsin pysyviksi. Näin ollen c) mukautumaan pyrkivä puoluejohtaja ei välttämättä kohtaakaan helposti muovattavissa olevaa organisaatiota, vaan mahdollisesti voimakastakin, olemassa olevan valtarakenteen ylläpitämispyrkimyksiin perustuvaa vastustusta. Olemassa oleva valtatasapaino ja ”ympäristön” aiheuttamien paineiden suunta vaikuttavat muutosten kokonaistasoon. Puolueaktiivien vaikutus voi olla niinkin vahva, että kuvatun kaltainen kehitys estyy kokonaan.
Tutkimuksessa on tarkasteltu valtatasapainon muutoksia kolmessa suomalaisessa, historialliselta valtajakaumaltaan toisistaan poikkeavassa puolueessa kuvattujen hypoteesien vertaamiseksi. Eliittivetoisesta vaalipuoluemallista ponnistavaa Kansallista Kokoomusta on tarkasteltu sen ”perinnön” vuoksi todennäköisimpänä mukautujana. Jäsenistöpainotteinen, mutta kerroksittaiselle edustamiselle perustava Sosialidemokraattinen Puolue (SDP) toimi välitapauksena ja aktivistivetoinen, osallistuvan demokratian ihanteille rakennettu Vihreä Liitto nähtiin hajaantuneen valtarakenteensa vuoksi vähiten todennäköisimpänä mukautujana.
Puolueen sisäistä valtajakaumaa on perinteisesti pidetty hankalana tutkia. Alan empiiristä tutkimusta kehittääkseen tutkimus tuotti myös perinpohjaisen menetelmällisen arvion. Arvion pohjalta paljastui, että vaikka perinteiset tutkimusmenetelmät kattavat varsin hyvin useat puoluevallan perinteiset tekijät (puoluetoimijoiden muodolliset valtaoikeudet, materiaaliset resurssit, johtopaikat), tosiasiallisen vallankäytön tutkimus on suurelta osin jäänyt huomioimatta. Siksi tämä tutkimus kehitti tärkeisiin puoluepäätöksiin johtavien prosessien rekonstruoimiseen perustuvan menetelmän, jota sovellettiin puolueiden sisäisten hallitusneuvotteluprosessien kuvaamiseen sekä yliajalliseen vertaamiseen.
Tutkimuksessa havaittiin kahden tason kehitys, jota voidaan kuvata päähypoteesien väliin sijoittuvalla puoluetyyppikohtaisen mukautumisen mallilla, missä puolueet voivat kehittyä samansuuntaisesti säilyttäen silti ominaispiirteensä. Tarkasteltaessa puoluekehitystä yleisimmällä tasolla on kiistatonta, että suomalaispuolueet ovat mukautuneet poliittisessa toimintaympäristössä tapahtuneisiin muutoksiin ja niiden julkiset ”kasvot” ovat selkeästi vahvistuneet kuluneen 35 vuoden aikana. Tämän kehityksen selkeimpiä merkkejä ovat: 1) lähes kokonaan ”valtiollistuneet” puolueresurssit, joiden jakaantuminen hyödyttää enenevässä määrin parlamenttiryhmiä ja puoluejohtoja (myös puolueiden keskusorganisaatioiden sisällä), 2) kansanedustajataustaisuuden korostuminen puolueiden johtopaikoilla ja 3) puolueiden päätöksentekoprosessien johtajavaltaistuminen.
Siirryttäessä syvemmälle tutkimus havaitsi kuitenkin myös selkeitä merkkejä perinteisten puoluetyyppikohtaisten ominaispiirteiden säilymisestä. Yllä kuvatuista tendensseistä huolimatta nämä ominaispiirteet voivat oikeissa olosuhteissa hankaloittaa puoluejohdon toimintaa vielä tänäkin päivänä. Valtarakenteiden pysyvyys oli selkeintä puolue-elinten muodollisissa toimivaltaoikeuksissa, jotka ovat muuttuneet vain vähän. Tietyissä puolueissa ne takaavat edelleenkin aktiiveille voimakkaita vastakeinoja julkisia ”kasvoja” vastaan. Toisinaan puolueaktiivit osoittivat myös yleistrendistä poikkeavaa halukuutta asettua puolueen johtaviin elimiin. Myös päätöksentekoprosessien syväanalyysi antoi viitteitä siitä, että johtajavaltaisen käytännön vakiintumisesta huolimatta puoluejohtajat voivat puolueen perinteistä tyyliä vastoin toimiessaan kohdata vastustusta. Odotusten mukaisesti aktivistien vastarintapotentiaali kasvaa sitä mukaa mitä jäsenperustaisemmasta traditiosta puolue ponnistaa.
Eroista huolimatta on selvää, että kehitys on vienyt kohti johtajavetoista demokratiaa. Puoluetasolla tämä näkyy voimakkaasti parlamentarisoituneiden resurssien lisäksi myös johtajavaltaisissa käytännöissä, jotka pohjautuvat kansallisen tason puolue-eliittien kiinteään yhteensulautumiseen. Uusi järjestelmä rakentuu puolueiden monimutkaistuneen toimintaympäristön vaatimuksien pohjalle. Tämä on ongelmallista, koska samanaikaisesti puolueet ovat menettäneet otettaan kansalaisista ja niiden toiminnan yleinen oikeutus on laskusuunnassa. Tutkimuksen lopuksi pohditaan, voitaisiinko yhteys kansalaisiin palauttaa suoran puoluedemokratian menetelmillä (erityisesti suorilla johtajavaaleilla) vaarantamatta puoluejohtajien toiminta-autonomiaa.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4968]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Are we what parties we support? Personality traits and party support in a multi-party system
Björkstedt, Hanna; Herne, Kaisa (15.12.2023)
articleThere is relatively little evidence about the association of personality to political behavior in multi-party systems. We analyze the association of two personality traits to party support in a multi-party system, where ... -
Party Organization and Presidential Activism: System- and Party-Level Determinants of Party “Presidentialization”
Koskimaa, Vesa; Passarelli, Gianluca (25.12.2024)
article<p>Political parties offer gateways to power for democratic leaders, but they also condition leaders’ activities. A “presidentialized” party organization enhances the operative capacity of leaders, including presidents ... -
Guessing right and wrong : intra-party bargaining and electoral uncertainty : a game-theoretical study of policy-motivated factions and voters in a two-party democracy with a laboratory experiment
Lobanovskiy, Arseniy (2017)
Pro gradu -tutkielmaHow do political parties work on the inside? Which factors determine their policies? What is the place of the electorate in the functioning of parties? In the past two decades, the search for the answers to these questions ...