Mikä päiväkodin toimintakulttuuria määrittää? Semioottinen tutkimus erään päiväkodin toimintakulttuurista
Niinimäki, Heini (2016)
Niinimäki, Heini
2016
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-10-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201610142449
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201610142449
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella päiväkodin toimintakulttuuria määrittäviä tekijöitä, jotta ymmärrys toimintakulttuurin rakentumisesta ja siihen vaikuttamisesta lisääntyisi. Päiväkodin toimintakulttuurilla tarkoitetaan henkilöstön yhteisiä käsityksiä, arvoja ja käytäntöjä työstään lasten parissa. Tässä tutkimuksessa päiväkodin toimintakulttuurin määrittymistä tarkastellaan erään päiväkodin kolmen työntekijän haastattelujen ja kirjallisten lomakkeiden avulla, jotka on kerätty osana Tampereen yliopiston vuonna 2012 käynnistämää tutkimushanketta "Ammatilliset tilat varhaiskasvatustyön muutoksessa - neuvottelua työidentiteeteistä, osaamisesta ja työkäytännöistä".
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan toimintakulttuurin käsitettä organisaatiokulttuurin käsitteen kautta ja lisäksi perehdytään päiväkodin toimintakulttuurista aiemmin tehtyihin tutkimuksiin. Lisäksi tarkastellaan, millaiset puitteet varhaiskasvatuksen toimintaympäristö antaa toimintakulttuurin rakentumiselle. Tutkimuksen analyysi toteutetaan semioottisella analyysilla, jossa kiinnostus kohdistuu puhetapoihin ja niissä tuotettuihin merkityksiin. Analyysissa toimintakulttuuria lähestytään sekä kategorisointien että tarinalinjoissa esiintyneiden osallistujaroolien kautta.
Tutkimuksen tulosten mukaan tutkimuspäiväkodin toimintakulttuuria määrittävät työn sujumisen tavoite, epäselvä perustehtävä ja haasteet pedagogisessa johtamisessa. Pedagogiikka tai pedagogiset tavoitteet eivät tulosten mukaan määrittäneet toimintakulttuuria, vaan työntekijät tekivät pedagogisia ratkaisuja itsenäisesti ja omaa toimintaa koskien. Pedagogiikkaa toteutettiin niissä puitteissa, mitkä työn sujumisen tavoite ja epäselvä perustehtävä sille antoivat.
Tutkimuksen johtopäätöksenä todetaan, että jos varhaiskasvatuksessa halutaan painottaa pedagogiikkaa, tulisi sen myös olla määrittämässä toimintakulttuuria. Toimintakulttuuria tulisi rakentaa pedagogiset ratkaisut huomioiden. Tiimin työnjakoa ja vastuita tulisi selventää, ja lastentarhanopettajan tulisi selkeämmin ottaa vastuu pedagogiikasta ja johtajan pedagogista johtajuutta tulisi jakaa myös lastentarhanopettajille.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan toimintakulttuurin käsitettä organisaatiokulttuurin käsitteen kautta ja lisäksi perehdytään päiväkodin toimintakulttuurista aiemmin tehtyihin tutkimuksiin. Lisäksi tarkastellaan, millaiset puitteet varhaiskasvatuksen toimintaympäristö antaa toimintakulttuurin rakentumiselle. Tutkimuksen analyysi toteutetaan semioottisella analyysilla, jossa kiinnostus kohdistuu puhetapoihin ja niissä tuotettuihin merkityksiin. Analyysissa toimintakulttuuria lähestytään sekä kategorisointien että tarinalinjoissa esiintyneiden osallistujaroolien kautta.
Tutkimuksen tulosten mukaan tutkimuspäiväkodin toimintakulttuuria määrittävät työn sujumisen tavoite, epäselvä perustehtävä ja haasteet pedagogisessa johtamisessa. Pedagogiikka tai pedagogiset tavoitteet eivät tulosten mukaan määrittäneet toimintakulttuuria, vaan työntekijät tekivät pedagogisia ratkaisuja itsenäisesti ja omaa toimintaa koskien. Pedagogiikkaa toteutettiin niissä puitteissa, mitkä työn sujumisen tavoite ja epäselvä perustehtävä sille antoivat.
Tutkimuksen johtopäätöksenä todetaan, että jos varhaiskasvatuksessa halutaan painottaa pedagogiikkaa, tulisi sen myös olla määrittämässä toimintakulttuuria. Toimintakulttuuria tulisi rakentaa pedagogiset ratkaisut huomioiden. Tiimin työnjakoa ja vastuita tulisi selventää, ja lastentarhanopettajan tulisi selkeämmin ottaa vastuu pedagogiikasta ja johtajan pedagogista johtajuutta tulisi jakaa myös lastentarhanopettajille.