With Great Power Comes Great Responsibility? China and the International Practice of Climate Responsibility
Kopra, Sanna (2016)
Kopra, Sanna
Tampere University Press
2016
Kansainvälinen politiikka - International Relations
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2016-11-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0234-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0234-4
Tiivistelmä
Kansainvälisessä politiikassa, ja erityisesti kansainvälisessä ilmastopolitiikassa, on puhuttu viime vuosina paljon vastuullisuudesta. Kiinan ”nousu” on kiihdyttänyt keskustelua, koska sekä poliitikot että tutkijat väittelevät ja spekuloivat, onko se uhka vai mahdollisuus maailmalle. Poliittinen väittely Kiinan vastuullisuudesta on erityisen kiivas kansainvälisissä ilmastoneuvotteluissa, joissa Kiinaa on usein syytetty ”vastuuttomuudesta” tai ”neuvotteluiden jarruttamisesta”. Kiina itse puolestaan on itsepintaisesti korostanut kehitysmaastatustaan ja rakentanut vastuullisen kehitysmaan imagoa kansainvälisissä ilmastoneuvotteluissa. ”Vastuullisuus” on kuitenkin hyvin epäselvä käsite, eikä ole lainkaan selvää, mitä sillä maailmanpolitiikassa tarkoitetaan. Mitä tarkoittaa olla vastuullinen? Kuka arvioi vastuullisuutta kansainvälisessä yhteisössä? Kenelle valtiot ovat vastuullisia ja mistä? Mitä valtioiden tulee tehdä, tai pidättäytyä tekemästä, ollakseen, tai näyttääkseen, vastuullisilta kansainvälisen yhteisön jäseniltä?
Tämä tutkimus tarkastelee vastuullisuuden monia merkityksiä ja ulottuvuuksia kansainvälisessä ilmastopolitiikassa kansainvälisten suhteiden englantilaisen koulukunnan näkökulmasta. Se väittää, että vastuullisuus on intentionaalinen sosiaalinen käytänne, joka määrittelee kuka on vastuussa mistä ja kenelle. Kuten kaikki vastuut, ilmastovastuullisuus on konstruoitu sosiaalisessa vuorovaikutuksessa: se ei ole staattista tai annettua, vaan se on muotoutunut sosiaalisessa kanssakäymisessä, kun valtiot esittelevät, väittelevät ja soveltavat vastuullisuuden määritelmiä. Nousevan kansainvälisen statuksensa vuoksi Kiina on epäilemättä merkittävä osallistuja missä tahansa kansainvälisen vastuullisuuden käytänteessä, mutta ilmastovastuullisuuden yhteydessä sen rooli on erityisen keskeinen sekä teoreettisesti että empiirisesti. Sen vuoksi tämä tutkimus tarkastelee ilmastovastuullisuuden kansainvälisen käytänteen muotoutumista ja analysoi Kiinan tulkintoja ilmastovastuullisuudesta ja osallistumista käytänteen kehittymiseen. Tutkimus on erityisen kiinnostunut siitä, miten Kiina on vaikuttanut kansainvälisten ilmastokäytänteiden muotoutumiseen, ja vastaavasti kuinka kansainväliset ilmastokäytänteet ovat vaikuttaneet Kiinan kansallisiin käytänteisiin. Tutkimuksen lähestymistapa aiheeseen on kahtalainen: työn teoreettinen keskustelu kuvaa, millaisia moniulotteisia vastuita valtioilla on, ja työn empiirinen osuus tarkastelee millaista ilmastovastuullisuutta valtiot, ja etenkin Kiina, kantavat todellisuudessa. Lisäksi tutkimus osallistuu englantilaisen koulukunnan meneillä olevaan keskusteluun kansainvälisen yhteisön instituutioiden määritelmistä ja roolista niin sanotun yhteiskuntatieteiden ”käytännesuuntauksen” näkökulmasta. Se väittää, että käytännesuuntaus voi olla avuksi kehitettäessä englantitilaisen koulukunnan primääri- ja sekundääri-instituutioiden käsitteitä.
Tutkimus päättelee, että ilmastovastuullisuus on kansainvälisen yhteisön nouseva primääri-instituutio, ja Yhdistyneiden Kansakuntien ilmastonmuutosta koskeva puitesopimus, joka on ilmastohallinnan keskeisin sekundaari-instituutio, toimii silloittavana käytänteenä sen ja kansainvälisen yhteisön jokapäiväisen politiikan välillä. Ilmastovastuullisuus on selvästikin edelleen vain nouseva primääri-instituutio, koska sen säännöistä on edelleen paljon kiistaa ja koska se on ristiriidassa olemassa olevien instituutioiden kanssa. Tärkeä kysymys kuitenkin on, voiko ilmastovastuullisuudesta kehittyä uusi ”sivilisaation moraalikäsitys”, joka määrittelee ja vahvistaa ”sivistyneet” kansainvälisen yhteisön ja kansalaisyhteiskunnan jäsenet tulevaisuudessa. Kiinalla on yhä tärkeämpi rooli tässä prosessissa. Vaikka Kiinan vastuullisuuden kohde on edelleen pääasiassa kommunistinen puolue, valtio ja Kiinan kansa, eikä ihmiskunta tai ympäristö sinänsä, Kiina ei enää keskity vain pelkästään kansallisiin vastuihinsa. Vaikuttaa siltä, että Kiina identifioi itsensä lisääntyvissä määrin suurvallaksi, mikä tuo sille samalla suurta vastuuta.
Tämä tutkimus tarkastelee vastuullisuuden monia merkityksiä ja ulottuvuuksia kansainvälisessä ilmastopolitiikassa kansainvälisten suhteiden englantilaisen koulukunnan näkökulmasta. Se väittää, että vastuullisuus on intentionaalinen sosiaalinen käytänne, joka määrittelee kuka on vastuussa mistä ja kenelle. Kuten kaikki vastuut, ilmastovastuullisuus on konstruoitu sosiaalisessa vuorovaikutuksessa: se ei ole staattista tai annettua, vaan se on muotoutunut sosiaalisessa kanssakäymisessä, kun valtiot esittelevät, väittelevät ja soveltavat vastuullisuuden määritelmiä. Nousevan kansainvälisen statuksensa vuoksi Kiina on epäilemättä merkittävä osallistuja missä tahansa kansainvälisen vastuullisuuden käytänteessä, mutta ilmastovastuullisuuden yhteydessä sen rooli on erityisen keskeinen sekä teoreettisesti että empiirisesti. Sen vuoksi tämä tutkimus tarkastelee ilmastovastuullisuuden kansainvälisen käytänteen muotoutumista ja analysoi Kiinan tulkintoja ilmastovastuullisuudesta ja osallistumista käytänteen kehittymiseen. Tutkimus on erityisen kiinnostunut siitä, miten Kiina on vaikuttanut kansainvälisten ilmastokäytänteiden muotoutumiseen, ja vastaavasti kuinka kansainväliset ilmastokäytänteet ovat vaikuttaneet Kiinan kansallisiin käytänteisiin. Tutkimuksen lähestymistapa aiheeseen on kahtalainen: työn teoreettinen keskustelu kuvaa, millaisia moniulotteisia vastuita valtioilla on, ja työn empiirinen osuus tarkastelee millaista ilmastovastuullisuutta valtiot, ja etenkin Kiina, kantavat todellisuudessa. Lisäksi tutkimus osallistuu englantilaisen koulukunnan meneillä olevaan keskusteluun kansainvälisen yhteisön instituutioiden määritelmistä ja roolista niin sanotun yhteiskuntatieteiden ”käytännesuuntauksen” näkökulmasta. Se väittää, että käytännesuuntaus voi olla avuksi kehitettäessä englantitilaisen koulukunnan primääri- ja sekundääri-instituutioiden käsitteitä.
Tutkimus päättelee, että ilmastovastuullisuus on kansainvälisen yhteisön nouseva primääri-instituutio, ja Yhdistyneiden Kansakuntien ilmastonmuutosta koskeva puitesopimus, joka on ilmastohallinnan keskeisin sekundaari-instituutio, toimii silloittavana käytänteenä sen ja kansainvälisen yhteisön jokapäiväisen politiikan välillä. Ilmastovastuullisuus on selvästikin edelleen vain nouseva primääri-instituutio, koska sen säännöistä on edelleen paljon kiistaa ja koska se on ristiriidassa olemassa olevien instituutioiden kanssa. Tärkeä kysymys kuitenkin on, voiko ilmastovastuullisuudesta kehittyä uusi ”sivilisaation moraalikäsitys”, joka määrittelee ja vahvistaa ”sivistyneet” kansainvälisen yhteisön ja kansalaisyhteiskunnan jäsenet tulevaisuudessa. Kiinalla on yhä tärkeämpi rooli tässä prosessissa. Vaikka Kiinan vastuullisuuden kohde on edelleen pääasiassa kommunistinen puolue, valtio ja Kiinan kansa, eikä ihmiskunta tai ympäristö sinänsä, Kiina ei enää keskity vain pelkästään kansallisiin vastuihinsa. Vaikuttaa siltä, että Kiina identifioi itsensä lisääntyvissä määrin suurvallaksi, mikä tuo sille samalla suurta vastuuta.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4965]