Kokemusasiantuntijuus sosiaaliaseman henkilöstön näkökulmasta : tutkimus Tampereen Sarviksen sosiaaliasemalla
Mäki-Fränti, Mia (2016)
Mäki-Fränti, Mia
2016
Sosiaalityön tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Social Work
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-10-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201610072393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201610072393
Tiivistelmä
Tässä Pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan sosiaalialan ammattilaisten kokemuksia työskentelystä sosiaalityön kokemusasiantuntijoiden kanssa Sarviksen sosiaaliasemalla Tampereella. Tutkielman tavoitteena on tuoda esiin, mitä haasteita ja mahdollisuuksia sosiaalialan ammattilaiset näkevät työskentelyssä kokemusasiantuntijoiden kanssa. Pyrkimyksenä on tuoda näkyvyyttä kokemusasiantuntijuuden merkitykselle sosiaalityössä ja palveluiden kehittämisessä asiakkaiden osallisuuden edistämiseksi. Tehtävänä on selvittää niiden sosiaalialan ammattilaisten näkökulmaa, joilla on jo kokemusta yhteistyöstä sosiaalityön kokemusasiantuntijoiden kanssa ja tuoda esiin se, mikä heille oli motivoiva tekijä aloittaa yhteistyö. Tavoitteena on kirkastaa, mitä edellytyksiä ja ajatuksia sosiaalialan ammattilaisilla on oman työnsä kehittämisessä ja tämän toimintamallin omaksumisesta.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, joka on toteutettu fokusryhmähaastattelumenetelmällä. Sen lisäksi on toteutettu yhdelle henkilölle yksilöhaastattelu. Fokusryhmähaastatteluun osallistui neljä sosiaalialan ammattilaista. Molemmat haastattelut on suoritettu puolistrukturoitua haastattelurunkoa käyttäen. Tutkimustulokset on esitetty kolmena pääteemana: kokemukset kokemusasiantuntijuudesta, työn asettamat reunaehdot sekä edellytykset onnistuneelle yhteistyölle. Tutkimustulosten yhteenveto on analysoitu alan tutkimuksen ja teorian kautta.
Tutkimustulosten mukaan on vielä suhteellisen paljon sosiaalialan ammattilaisia, joilla ei ole kokemusta yhteistyöstä kokemusasiantuntijoiden kanssa. Sosiaalialan ammattilaisten motivaatio yhteistyölle on korkealla, ja asiakkaiden osallisuuden edistämistä pidetään tärkeänä. Asiakastyön asettamat paineet ja perehdytyksen puute asettavat haasteita kokemusasiantuntijuuden juurtumiselle. Johdon sitoutuminen ja kannustus koetaan tärkeänä ja positiivisena asiana, mutta esimiesten tuen puute saattaa olla vähäistä. Työskentely sosiaalityön kokemusasiantuntijoiden kanssa koetaan antoisana, voimaannuttavana ja vaikuttavana asiakkaille, kokemusasiantuntijoille ja ammattilaisille. Uusien toimintamallien ja työtapojen sisäistäminen vie kuitenkin aikaa ja oman työn kehittämiselle ei tunnu olevan resursseja.
Tutkimustulosten mukaan vaikuttaa siltä, että toimintamalli on sosiaalialan ammattilaisille osittain epäselvää. Kokemusasiantuntijuuden juurruttamiseksi sosiaalialan ammattilaisten käytännön työtapoja, organisaation toimintaa ja koko prosessia liittyen kokemusasiantuntijuuteen tulisi selkiyttää, jotta toimintamallin käyttöönotto helpottuisi ja kokemusasiantuntijoiden tilaaminen matalalla kynnyksellä mahdollistuisi.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, joka on toteutettu fokusryhmähaastattelumenetelmällä. Sen lisäksi on toteutettu yhdelle henkilölle yksilöhaastattelu. Fokusryhmähaastatteluun osallistui neljä sosiaalialan ammattilaista. Molemmat haastattelut on suoritettu puolistrukturoitua haastattelurunkoa käyttäen. Tutkimustulokset on esitetty kolmena pääteemana: kokemukset kokemusasiantuntijuudesta, työn asettamat reunaehdot sekä edellytykset onnistuneelle yhteistyölle. Tutkimustulosten yhteenveto on analysoitu alan tutkimuksen ja teorian kautta.
Tutkimustulosten mukaan on vielä suhteellisen paljon sosiaalialan ammattilaisia, joilla ei ole kokemusta yhteistyöstä kokemusasiantuntijoiden kanssa. Sosiaalialan ammattilaisten motivaatio yhteistyölle on korkealla, ja asiakkaiden osallisuuden edistämistä pidetään tärkeänä. Asiakastyön asettamat paineet ja perehdytyksen puute asettavat haasteita kokemusasiantuntijuuden juurtumiselle. Johdon sitoutuminen ja kannustus koetaan tärkeänä ja positiivisena asiana, mutta esimiesten tuen puute saattaa olla vähäistä. Työskentely sosiaalityön kokemusasiantuntijoiden kanssa koetaan antoisana, voimaannuttavana ja vaikuttavana asiakkaille, kokemusasiantuntijoille ja ammattilaisille. Uusien toimintamallien ja työtapojen sisäistäminen vie kuitenkin aikaa ja oman työn kehittämiselle ei tunnu olevan resursseja.
Tutkimustulosten mukaan vaikuttaa siltä, että toimintamalli on sosiaalialan ammattilaisille osittain epäselvää. Kokemusasiantuntijuuden juurruttamiseksi sosiaalialan ammattilaisten käytännön työtapoja, organisaation toimintaa ja koko prosessia liittyen kokemusasiantuntijuuteen tulisi selkiyttää, jotta toimintamallin käyttöönotto helpottuisi ja kokemusasiantuntijoiden tilaaminen matalalla kynnyksellä mahdollistuisi.