"DaF-Sprachduschen" im Kontext der schulischen Fremdsprachenwahl : Eine Fallstudie unter Drittklässlern der finnischen Grundstufe
Päivärinne, Roosa (2016)
Päivärinne, Roosa
2016
Saksan kielen, kulttuurin ja kääntämisen tutkinto-ohjelma - DP in German Language, Culture and Translation
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-09-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201609202303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201609202303
Tiivistelmä
Vieraisiin kieliin kohdistuvat kielivalinnat ovat viimeisten vuosien aikana kaventuneet suomalaisissa peruskouluissa. Kielivalintoihin vaikuttavat monet eri tekijät. Näitä ovat muun muassa kaupungin ja koulun tarjoama kielitarjonta, oppilaan ja hänen vanhempiensa mielikuvat ja kiinnostus uutta vierasta kieltä ja kulttuuria kohtaan sekä kielen asema maailmanlaajuisesti. Tutkielmani aiheena ovat kielisuihkut, joiden tavoitteena on herättää kiinnostusta vieraita kieliä ja niiden oppimista kohtaan leikkien, laulujen ja pelien avulla. Kielisuihkut tarjoavat niin sanottuja maistiaisia vieraasta kielestä: miltä kieli kuulostaa, miten sitä puhutaan ja opitaan. Tutkielmani tavoitteena on selvittää, miten oppilaat suhtautuvat saksankielisiin kielisuihkuihin sekä niissä käyttämiini teemoihin ja harjoituksiin. Tavoitteena on myös selvittää kielisuihkujen mahdollisia vaikutuksia oppilaisiin, erityisesti tulevassa A2-kielivalinnassa. Lisäksi tutkielmassani vertaillaan kielisuihkua muihin vieraiden kielten opetusmuotoihin, joilla kaikilla on omat ominaispiirteensä ja tavoitteensa.
Syksyllä 2015 suunnittelin ja toteutin viisi saksankielistä kielisuihkua erään suomalaisen alakoulun kolmasluokkalaisille. Oppilaiden ensimmäinen vieras kieli on englanti (A1-kieli) mutta vuoden vaihteen jälkeen he saivat valita toisen vapaaehtoisen vieraan kielen (A2-kieli). Kielisuihkuihin osallistui yhteensä 18 oppilasta kahdelta eri luokalta. Tutkimuksen aineistona toimivat viidestä 45 minuuttia kestävästä kielisuihkutunnista kuvatut videotallenteet sekä ryhmä- ja yksilöhaastattelut. Kielisuihkuihin osallistuvia oppilaita haastateltiin ryhmässä, kun taas rehtorin haastattelu toteutettiin yksilöhaastatteluna.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että oppilaiden osallistuminen saksankielisiin kielisuihkutunteihin oli innostunutta ja aktiivista. Kielisuihkutunneilla oppilaat tutustuivat saksan kieleen ja kulttuuriin toiminnallisesti esimerkiksi musiikin, saksankielisten laulujen ja leikkien avulla. Vaikka ryhmähaastatteluun osallistuneista viidestä oppilaasta vain yksi kertoi valitsevansa saksan toiseksi vieraaksi kieleksi (A2-kieli), osoittivat he silti kaikki kiinnostusta saksan kieltä kohtaan. Oppilaat kertoivat, että he tulevat kaikki jatkamaan saksan kielen opiskelua tulevaisuudessa. Oli myös ilahduttavaa kuulla, että haastattelemistani oppilaista jokainen oli joka tapauksessa valitsemassa toisen vieraan kielen, vaikka tämä ei olisikaan saksa.
Lopullisessa A2-kielivalinnassa kielisuihkuihin osallistuneista 18 oppilaasta jopa 13 valitsi saksan yhtenä vaihtoehtona kaikista viidestä mahdollisesta vaihtoehdosta. Ensisijaisia valintoja oli yhteensä neljä. Toiselle sijalle saksan oli valinnut yhteensä seitsemän kielisuihkuihin osallistunutta oppilasta. Neljännelle sijalle saksan oli valinnut kaksi oppilasta. Kolmannelle ja viidennelle sijalle valintoja ei osunut lainkaan. Kielisuihkut ovat tunnetusti järjestetty ennen koululaisten tulevia kielivalintoja. Tutkimuksen tulosten perusteella kielisuihkut toimivat mainiona väylänä herättää kiinnostusta vieraita kieliä kohtaan ja markkinoida niiden opiskelua.
Syksyllä 2015 suunnittelin ja toteutin viisi saksankielistä kielisuihkua erään suomalaisen alakoulun kolmasluokkalaisille. Oppilaiden ensimmäinen vieras kieli on englanti (A1-kieli) mutta vuoden vaihteen jälkeen he saivat valita toisen vapaaehtoisen vieraan kielen (A2-kieli). Kielisuihkuihin osallistui yhteensä 18 oppilasta kahdelta eri luokalta. Tutkimuksen aineistona toimivat viidestä 45 minuuttia kestävästä kielisuihkutunnista kuvatut videotallenteet sekä ryhmä- ja yksilöhaastattelut. Kielisuihkuihin osallistuvia oppilaita haastateltiin ryhmässä, kun taas rehtorin haastattelu toteutettiin yksilöhaastatteluna.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että oppilaiden osallistuminen saksankielisiin kielisuihkutunteihin oli innostunutta ja aktiivista. Kielisuihkutunneilla oppilaat tutustuivat saksan kieleen ja kulttuuriin toiminnallisesti esimerkiksi musiikin, saksankielisten laulujen ja leikkien avulla. Vaikka ryhmähaastatteluun osallistuneista viidestä oppilaasta vain yksi kertoi valitsevansa saksan toiseksi vieraaksi kieleksi (A2-kieli), osoittivat he silti kaikki kiinnostusta saksan kieltä kohtaan. Oppilaat kertoivat, että he tulevat kaikki jatkamaan saksan kielen opiskelua tulevaisuudessa. Oli myös ilahduttavaa kuulla, että haastattelemistani oppilaista jokainen oli joka tapauksessa valitsemassa toisen vieraan kielen, vaikka tämä ei olisikaan saksa.
Lopullisessa A2-kielivalinnassa kielisuihkuihin osallistuneista 18 oppilaasta jopa 13 valitsi saksan yhtenä vaihtoehtona kaikista viidestä mahdollisesta vaihtoehdosta. Ensisijaisia valintoja oli yhteensä neljä. Toiselle sijalle saksan oli valinnut yhteensä seitsemän kielisuihkuihin osallistunutta oppilasta. Neljännelle sijalle saksan oli valinnut kaksi oppilasta. Kolmannelle ja viidennelle sijalle valintoja ei osunut lainkaan. Kielisuihkut ovat tunnetusti järjestetty ennen koululaisten tulevia kielivalintoja. Tutkimuksen tulosten perusteella kielisuihkut toimivat mainiona väylänä herättää kiinnostusta vieraita kieliä kohtaan ja markkinoida niiden opiskelua.