Ammattipedagogisen osaamisen työelämälähtöinen arviointi ammatillisessa opettajankoulutuksessa : Toimintatutkimus HAMK ammatillisessa opettajakorkeakoulussa
Lahdenkauppi, Merja (2016)
Lahdenkauppi, Merja
2016
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-08-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201609162277
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201609162277
Tiivistelmä
Toimintatutkimuksen tutkimustehtävänä on ollut kuvata ja kokeilla käytännössä ammatillisen opettajaopiskelijan ammattipedagogisen osaamisen tunnistamisen ja osaamisen osoittamisen prosessia ja työelämälähtöistä arviointia autenttisessa ammatillisen opettajan toimintaympäristössä. Lisäksi tavoitteena on ollut saada lisätietoa ja pyrkiä selittämään ilmiöitä syvällisemmin opettajaopiskelijoiden ja ohjaavien opettajien kokemusten avulla. Tutkimusintervention tarve nousi aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen haasteellisuudesta ja ammattipedagogisen osaamisen arvioinnin vaikeudesta. Osaamisen osoittamisessa arvioitavat arvioinnin kohteet suunniteltiin ammatillisen opettajan työprosessin pohjalta.
Teoreettinen tausta muodostuu ammatillisesta osaamisesta, osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta, osaamisen arvioinnista ja osaamisen osoittamisesta. Keskeisiä käsitteitä ovat myös työelämälähtöisyys ja osaamisperusteisuus. Toimintatutkimus toteutettiin Hämeen ammattikorkeakoulun ammatillisessa opettajakorkeakoulussa, jossa tutkimusjoukkona oli yhden lukuvuoden opettajaopiskelijaryhmä. Opettajaopiskelijaryhmälle tehtiin kaksi kertaa kyselyhaastattelu, viidelle opettajaopiskelijalle toteutettiin teemahaastattelu ja opetusharjoittelussa toimiville ohjaaville opettajille tehtiin kyselyhaastattelu. Teemahaastattelujen aineisto käsiteltiin sisällön analyysillä induktiivisesti.
Tärkein tulos on opetussuunnitelmassa kuvatun osaamisen konkreettisuus ja ymmärrettävyys sekä selvärajaiset arviointikriteerit, jotta itsearviointi ja osaamisen tunnistaminen toteutuvat. Opettajaopiskelijoiden oli vaikea hahmottaa osaamistaan vertaamalla sitä abstrakteihin käsitteisiin, mutta kokemus oli merkityksellinen ja hyödyllinen. Osaamisen jäsentämistä auttoi aloituskeskustelu ja vastaava aikaisempi kokemus. Ammattipedagogisen osaamisen arvioinnin kohteet olivat oikeaan osuvia ammatillisen opettajan työprosessin mukaisesti kuvattuna, mutta osaamisen osoittaminen on laaja kokonaisuus, johon tarvitaan monipuolisia arviointimenetelmiä. Erityisesti arviointikeskustelun merkitys nostettiin tutkimuksessa esille.
Osaamisen työelämälähtöinen arviointi edellyttää konkreettisesti ja työelämälähtöisesti kuvattua osaamista, jotta itsearviointi, osaamisen tunnistaminen ja yksilöllisyys toteutuvat. Näiden pohjalta voidaan varmistaa osaamisen laatu ja osaamisperusteisuuden toteutuminen koulutuksessa.
Teoreettinen tausta muodostuu ammatillisesta osaamisesta, osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta, osaamisen arvioinnista ja osaamisen osoittamisesta. Keskeisiä käsitteitä ovat myös työelämälähtöisyys ja osaamisperusteisuus. Toimintatutkimus toteutettiin Hämeen ammattikorkeakoulun ammatillisessa opettajakorkeakoulussa, jossa tutkimusjoukkona oli yhden lukuvuoden opettajaopiskelijaryhmä. Opettajaopiskelijaryhmälle tehtiin kaksi kertaa kyselyhaastattelu, viidelle opettajaopiskelijalle toteutettiin teemahaastattelu ja opetusharjoittelussa toimiville ohjaaville opettajille tehtiin kyselyhaastattelu. Teemahaastattelujen aineisto käsiteltiin sisällön analyysillä induktiivisesti.
Tärkein tulos on opetussuunnitelmassa kuvatun osaamisen konkreettisuus ja ymmärrettävyys sekä selvärajaiset arviointikriteerit, jotta itsearviointi ja osaamisen tunnistaminen toteutuvat. Opettajaopiskelijoiden oli vaikea hahmottaa osaamistaan vertaamalla sitä abstrakteihin käsitteisiin, mutta kokemus oli merkityksellinen ja hyödyllinen. Osaamisen jäsentämistä auttoi aloituskeskustelu ja vastaava aikaisempi kokemus. Ammattipedagogisen osaamisen arvioinnin kohteet olivat oikeaan osuvia ammatillisen opettajan työprosessin mukaisesti kuvattuna, mutta osaamisen osoittaminen on laaja kokonaisuus, johon tarvitaan monipuolisia arviointimenetelmiä. Erityisesti arviointikeskustelun merkitys nostettiin tutkimuksessa esille.
Osaamisen työelämälähtöinen arviointi edellyttää konkreettisesti ja työelämälähtöisesti kuvattua osaamista, jotta itsearviointi, osaamisen tunnistaminen ja yksilöllisyys toteutuvat. Näiden pohjalta voidaan varmistaa osaamisen laatu ja osaamisperusteisuuden toteutuminen koulutuksessa.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Osaamisen johtaminen - osaamisen johtamisstrategiat, niiden yhteys henkilöstön osaamiseen ja osaamisen johtamisen haasteet Tampereen kaupungissa.
MÄKINEN, MAIJA-LEENA (2002)
Pro gradu -tutkielma -
Kuntoutustyössä tarvittava osaaminen : Toimintatutkimus osaamisen kartoittamisesta osana työyhteisön työhyvinvoinnin ja osaamisen kehittämistä
SIMOLA, MARITA (2007)
Pro gradu -tutkielmaTämä tutkimus liittyi työyhteisön kehittämisprosessiin, joka oli osa kuntoutuskeskuksen työhyvinvoinnin suunnitelmaa ja laadun kehittämisohjelmaa. Kuntoutuskeskuksen työhyvinvoinnin suunnitelmaan sisältyy osaaminen ... -
Osaamisen johtaminen terveyssosiaalityössä. Esimiesasemassa olevat sosiaalityöntekijät osaamisen johtamisen määrittelijöinä
PAJULA, MAIJA-LIISA (2013)
LisensiaatintyöTutkimuksessa tarkastellaan sairaanhoitopiirien esimiesasemassa olevien sosiaalityöntekijöiden näkemyksiä osaamisen johtamisesta: miten määrittyvät osaamisen johtaminen, siihen liittyvät tehtävät ja menetelmät. ...