Mediakasvatusta kirjastossa - Satumainen mediamatka
Helminen, Milla (2016)
Helminen, Milla
2016
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-08-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201609022206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201609022206
Tiivistelmä
Nopea digitalisaatio ja pienten lasten yhä aikaisempi kosketus mediaan ja medialaitteisiin on luonut tarpeen mediakasvatukselliselle tutkimukselle. Kirjastoilla on perustoiminnan lisäksi tehtävänä tarjota mediakasvatuspalveluita asiakkailleen. Kirjastojen satutunneilla on pitkät perinteet liittyen tarinankerrontaan, lukutaitoon ja lastenkirjallisuuteen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kirjaston satutunnin soveltuvuutta päivähoito- ja alkuopetusikäisten mediakasvatushetkenä.
Tutkin mediakasvatusaiheisten satutuntien toteutusta toimintatutkimuksen keinoin Hyvinkään kirjastossa pitämilläni satutunneilla. Lapset laativat uutisia kuulemistaan saduista piirtäen ja kirjoittaen. Toiminnan tavoitteena oli mediatietoisuuden alkeiden hahmottaminen. Tutkimuksen praktisena tavoitteena oli kehittää kirjaston satutunneille mediapedagogisia käytäntöjä, jotka kehittävät lasten eri lukutaitojen alkeita.
Tässä tutkimuksessa hyödynsin tutkimuspäiväkirjaa, dokumentointia, oman toiminnan reflektointia sekä lasten ja heidän vanhempiensa haastatteluja. Teemahaastattelin kolmea lasta ja heidän vanhempaansa teemahaastattelumenetelmällä. Tutkimustulokset kuvaavat toimintatutkimuksen, suunnittelua ja toteutusta kolmessa eri syklissä: Media-aiheiset satutunnit, Sadusta uutiseksi ja Oman elämän uutiset.
Tutkimuksen perusteella kirjastojen satutunnit osoittautuivat hyväksi mediakasvatushetkeksi. Kirjastoissa voitaisiin hyödyntää satutuntien jo olemassa olevaa rakennetta mediakasvatuksessa. Tutkimuksen perusteella mediapedagoginen osaaminen osoittautui keskeiseksi tekijäksi mediakasvatuksen toteuttamisessa kirjaston satutunneilla. Tutkimustulokset tukevat satutuntia mahdollisena mediakasvatuspaikkana ja malllintavat esimerkinomaisesti satutunteja kirjaston pedagogisena mediakasvatushetkinä.
Tämän tutkimuksen perusteella voidaan erottaa kolme keskeistä osa-aluetta kirjaston satutunneilla toteutettavalle mediakasvatukselle päiväkoti- ja alkuopetusikäisille lapsille: kirjaston henkilökunnan pedagogiset ja mediakasvatustaidot, toiminnan tavoitteellisuus ja lasten mahdollisuus osallistua toimintaan sen edetessä. Koska kirjastojen henkilökunta on keskeisessä asemassa kirjastojen mediakasvatuksen järjestämisessä, tulisi erityisesti lastenosastojen henkilökunnalla olla mediakasvatuksellista ja pedagogista tietotaitoa. Nämä taidot olisi hyvä huomioida myös kirjastoalan opinnoissa.
Tutkin mediakasvatusaiheisten satutuntien toteutusta toimintatutkimuksen keinoin Hyvinkään kirjastossa pitämilläni satutunneilla. Lapset laativat uutisia kuulemistaan saduista piirtäen ja kirjoittaen. Toiminnan tavoitteena oli mediatietoisuuden alkeiden hahmottaminen. Tutkimuksen praktisena tavoitteena oli kehittää kirjaston satutunneille mediapedagogisia käytäntöjä, jotka kehittävät lasten eri lukutaitojen alkeita.
Tässä tutkimuksessa hyödynsin tutkimuspäiväkirjaa, dokumentointia, oman toiminnan reflektointia sekä lasten ja heidän vanhempiensa haastatteluja. Teemahaastattelin kolmea lasta ja heidän vanhempaansa teemahaastattelumenetelmällä. Tutkimustulokset kuvaavat toimintatutkimuksen, suunnittelua ja toteutusta kolmessa eri syklissä: Media-aiheiset satutunnit, Sadusta uutiseksi ja Oman elämän uutiset.
Tutkimuksen perusteella kirjastojen satutunnit osoittautuivat hyväksi mediakasvatushetkeksi. Kirjastoissa voitaisiin hyödyntää satutuntien jo olemassa olevaa rakennetta mediakasvatuksessa. Tutkimuksen perusteella mediapedagoginen osaaminen osoittautui keskeiseksi tekijäksi mediakasvatuksen toteuttamisessa kirjaston satutunneilla. Tutkimustulokset tukevat satutuntia mahdollisena mediakasvatuspaikkana ja malllintavat esimerkinomaisesti satutunteja kirjaston pedagogisena mediakasvatushetkinä.
Tämän tutkimuksen perusteella voidaan erottaa kolme keskeistä osa-aluetta kirjaston satutunneilla toteutettavalle mediakasvatukselle päiväkoti- ja alkuopetusikäisille lapsille: kirjaston henkilökunnan pedagogiset ja mediakasvatustaidot, toiminnan tavoitteellisuus ja lasten mahdollisuus osallistua toimintaan sen edetessä. Koska kirjastojen henkilökunta on keskeisessä asemassa kirjastojen mediakasvatuksen järjestämisessä, tulisi erityisesti lastenosastojen henkilökunnalla olla mediakasvatuksellista ja pedagogista tietotaitoa. Nämä taidot olisi hyvä huomioida myös kirjastoalan opinnoissa.