Sopimussidonnaisuus ja yritysten välisten sopimusprosessien tehostaminen
Eloranta, Anna (2016)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Eloranta, Anna
2016
Kauppatieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Business Studies
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
Hyväksymispäivämäärä
2016-07-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201608222184
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201608222184
Tiivistelmä
Sopimus on tapa säädellä yhteiskunnan toimintaa. Sopimuksia voivat tehdä sekä luonnolliset henkilöt että oikeushenkilöt. Tutkielman tavoitteena on selventää oikeushenkilöiden välisten sopimussuhteiden sitovuutta ja sopimusprosessin etenemistä. Juridisen tarkastelun lisäksi tutkielmassa on perehdytty SaaS-toimialalla operoivan yrityksen sopimusprosessiin käytännön näkökulmasta. Sopimuksen syntyminen voidaan tiivistää lain varallisuusoikeudellisista oikeustoimista eli oikeustoimilain 1 §:ään (228/1929). Sen mukaan toisen osapuolen esittäessä tarjouksen, johon vastapuoli antaa myöntävän vastauksen, osapuolten välille syntyy sopimus. Sopimusosapuolelle, tutkielman tapauksessa yritykselle, tärkeintä on kuitenkin tavoitteiden täyttyminen ja oman omaisuuden sekä intressien turvaaminen.
Tutkielmassa tarkastellaan edellä mainitulla SaaS-toimialalla toimivan yrityksen sopimusprosessia tarkoituksena tehostaa sitä ja poistaa mahdollisia pullonkauloja. Tätä varten tutkielmassa käytetään juridiikan lisäksi sekä oikeustaloustieteellistä että empiiristä näkökulmaa. Sekä juridisen että empiirisen tarkastelun perusteella voidaan todeta, että kohdeyrityksen sopimusprosessi täyttää juridiset vaatimukset, mutta prosessin tehokkuutta on mahdollista parantaa. Ensisijaisesti myyntihenkilöiden koulutukseen ja ohjaamiseen panostamalla kohdeyrityksen olisi mahdollista nostaa tuottavuutta. Tämän myötä sopimusprosessit nopeutuisivat eivätkä kuluttaisi yhtä paljon henkilötyötunteja kuin tällä hetkellä.
Tutkielmassa tarkastellaan edellä mainitulla SaaS-toimialalla toimivan yrityksen sopimusprosessia tarkoituksena tehostaa sitä ja poistaa mahdollisia pullonkauloja. Tätä varten tutkielmassa käytetään juridiikan lisäksi sekä oikeustaloustieteellistä että empiiristä näkökulmaa. Sekä juridisen että empiirisen tarkastelun perusteella voidaan todeta, että kohdeyrityksen sopimusprosessi täyttää juridiset vaatimukset, mutta prosessin tehokkuutta on mahdollista parantaa. Ensisijaisesti myyntihenkilöiden koulutukseen ja ohjaamiseen panostamalla kohdeyrityksen olisi mahdollista nostaa tuottavuutta. Tämän myötä sopimusprosessit nopeutuisivat eivätkä kuluttaisi yhtä paljon henkilötyötunteja kuin tällä hetkellä.