Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Informaation ylikuormituksen kokeminen ja hallinta: tapaustutkimus Kalevan lukiossa

Lilja, Maija (2016)

 
Avaa tiedosto
GRADU-1471606713.pdf (975.4Kt)
Lataukset: 



Lilja, Maija
2016

Informaatiotutkimuksen ja interaktiivisen median tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Information Studies and Interactive Media
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-08-17
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201608192182
Tiivistelmä
Informaation ylikuormituksella tarkoitetaan tilaa, jossa henkilö ei pysty prosessoimaan kaikkea tarjottua informaatiota riittävästi saatavilla olevan ajan puitteissa. Tässä pro gradussa tutkittiin Tampereen Kalevan lukiolaisten kokeman informaation ylikuormituksen yleisyyttä, vaikutuksia ja sen hallintaa.

Empiirinen aineisto koottiin marraskuussa 2015 lomakekyselyllä ja helmi huhtikuussa 2016 kyselyä täydentävillä teemahaastatteluilla. Lomakekyselyyn vastasi 33 Kalevan lukion opiskelijaa, ja haastatteluja tehtiin kuusi. Esitetyt tulokset eivät ole suoraan yleistettävissä kaikkiin Tampereen Kalevan tai Suomen lukio-opiskelijoihin, vaan ne on nähtävä suuntaa antavina.

88 % kyselylomakkeeseen vastanneista koki informaation ylikuormitusta vähintään kuukausittain, 64 % vähintään viikoittain ja neljäsosa päivittäin. Opiskelun yhteydessä informaation ylikuormitusta vähintään kuukausittain koki 91 % vastaajista, vähintään viikoittain 58 % ja päivittäin viidesosa. Opiskeluihin liittyvän ylikuormituksen vähintään jokseenkin merkittävänä näki 79 % vastaajista.

Vapaa-aikana informaation ylikuormitusta Kalevan lukiolaisille aiheuttivat eniten internetin käyttäminen (52 %:lle vähintään viikoittain), tiedonhaku ja tuotteiden tai palveluiden valinta. Sosiaalisen median palveluista informaation ylikuormitusta aiheuttivat eniten viestintäpalvelu WhatsApp (45 %:lle vähintään viikoittain) sekä Facebook ja Instagram. Puolet vastaajista koki informaation ylikuormituksen vapaa-aikana vähintään jokseenkin merkittävänä ongelmana.

Informaation ylikuormituksen kokemisella on lukiolaisille useita negatiivisia vaikutuksia. Ainakin puolet lukiolaisista koki vähintään jonkin verran kaikkia seuraavia informaation ylikuormituksen vaikutuksia: väsymys, päätöksenteon lykkääntyminen ja vaikeutuminen, stressi, ajanhukka, tarkkaavaisuuden väheneminen, kärsimättömyys, avuttomuuden tunne, oppimisen estyminen ja riittämättömyyden tunne.

Lukiolaiset hallitsevat kokemaansa informaation ylikuormitusta enimmäkseen jättämällä osan informaatiosta huomiotta sekä suodattamalla sitä laadun, sisällön, luotettavuuden tai tunnettuuden perusteella.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [37065]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste