Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Väitöskirjat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Väitöskirjat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Evaluating Playability of Mobile Games with the Expert Review Method

Korhonen, Hannu (2016)

 
Avaa tiedosto
978-952-03-0205-4.pdf (14.17Mt)
Lataukset: 



Korhonen, Hannu
Tampere University Press Tampereen yliopisto
2016

Vuorovaikutteinen teknologia - Interactive Technology
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2016-08-26
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0196-5
Tiivistelmä
Pelattavuuden arviointi mobiilipeleissä asiantuntija-arviointimenetelmällä

Mobiilipelien menestys riippuu siitä minkälaisen pelikokemuksen ne tarjoavat pelaajille. Positiiviseen pelikokemukseen vaikuttaa ennen kaikkea pelikonseptin mielenkiintoisuus, mutta myös pelin yleinen pelattavuus eli kuinka pelaaja on vuorovaikutuksessa pelimaailman ja toisten pelaajien kanssa.

Pelin kehittäminen on pitkäjänteistä työtä ja pelin tarjoamaa pelikokemusta ja pelattavuutta tulee arvioida säännöllisesti pelin kehityksen aikana. Pelattavuutta arvioidaan yleensä pelaajien kanssa tehtävällä pelitestauksella, mutta se vaatii että on olemassa toimiva peli, joka voidaan antaa pelaajille pelattavaksi.

Väitöskirjatyössä tutkittiin millä tavalla asiantuntija-arviointimentelmää (Expert Review) voidaan käyttää mobiilipelien arvioinnissa. Tässä menetelmässä arvioinnin suorittavat pelaajien sijaan asiantuntijat, jotka pyrkivät löytämään pelisuunnittelusta asioita, jotka voivat aiheuttaa ongelmia pelaajille ja vähentää pelin mielenkiintoa ja pelattavuutta. Menetelmän etuna on, että pelisuunnittelua voidaan arvioida hyvinkin aikaisessa vaiheessa ja korjata ongelmia ennen kuin ne ehditään toteuttaa peliin.

Työn tuloksena on 47 heuristiikkaa, joita asiantuntijat voivat käyttää apunaan peliarvioinnissa. Heuristiikat käsittelevät pelin käytettävyyttä, pelaamista, mobiliteettiä, moninpeliä sekä kontekstitietoisuutta. Nämä osa-alueet muodostavat kokonaisuuden, josta pelin pelattavuus muodostuu. Heuristiikoja voidaan käyttää mobiilipelien lisäksi yleisesti videopelien arviointiin sekä soveltaen myös muiden mobiilipalveluiden arviointiin.
 
Kokoelmat
  • Väitöskirjat [5009]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste