Imaginative, Immersive and Interactive Engagements. The Rhetoric of Worldbuilding in Contemporary Speculative Fiction
Roine, Hanna-Riikka (2016)
Roine, Hanna-Riikka
Tampere University Press
2016
Yleinen kirjallisuustiede - Comparative Literature
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2016-08-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0195-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0195-8
Tiivistelmä
Väitöskirja käsittelee spekulatiivisen fiktion merkityksellisyyttä. Kuinka tarkastella analyyttisesti sitä, miten spekulatiiviset teokset – fantasia- ja tieteisfiktio – puhuttelevat meitä? Miksi jopa hyvin kaukaisiin, outoihin ja mahdottomiin maailmoihin sijoittuvat teokset on mahdollista kokea merkityksellisiksi? Väitöskirjan päähavainto on, että maailmanrakentaminen (worldbuilding) kuuluu spekulatiivisen fiktion keskeisimpiin retorisiin ja kommunikatiivisiin keinoihin. Tutkimus osoittaa lisäksi, että eri mediumien rajat ylittävänä keinona maailmanrakentamista voidaan pitää yhtenä spekulatiivista fiktiota genrenä määrittävistä piirteistä.
Tutkimuksen kohteena on kattava valikoima erilaisia nykyaikaista spekulatiivista fiktiota edustavia teoksia: niin romaaneja, digitaalisia pelejä, elokuvia, televisiosarjoja kuin fanifiktiotarinoitakin. Valitun aineiston tarkoituksena on paitsi havainnollistaa spekulatiivisen fiktion keskeisiä piirteitä, myös ohjata teoreettisia keskusteluja uusille urille deskriptiivisen poetiikan hengessä. Tärkeimmät teoreettiset keskustelukumppanit työssä ovat retorinen ja transmediaalinen kertomuksentutkimus. Ne ovat tähän saakka pitkälti rajoittuneet kaunokirjallisuuden – ja vieläpä hyvin tietynlaisen kaunokirjallisuuden – tutkimukseen spekulatiivisen fiktion ja muiden mediumien jäädessä käsittelyn ulkopuolelle. Tutkimuksen lähtöajatuksena onkin se, että kertomuksentutkimuksen välineistö voi nostaa spekulatiivisen fiktion retoriikasta ja poetiikasta esiin jotakin olennaista, kun taas tämän välineistön kohteena harvemmin ollut aineisto voi puolestaan hioa ja täydentää teoriaa.
Aineiston ja teorian vuoropuhelu tiivistyy työlle keskeisessä maailmanrakentamisen käsitteessä. Väitöskirja haastaa ja täydentää niin narratologisen kuin spekulatiivisen fiktion tutkimuksenkin vakiintuneita tapoja käyttää käsitettä. Ontologisiin ulottuvuuksiin painottuvan maailman ”luomisen” tutkimisen tai maailmojen ”ymmärtämiseen” keskittyneen kognitiivisen tarkastelun sijasta maailmanrakentaminen nähdään retorisena ja kommunikatiivisena keinona, jolla spekulatiiviselle fiktiolle tyypillisiä ideoita tai ajatuskokeita käsitellään ja jonka avulla käyttäjät – lukijat, pelaajat sekä katsojat – osallistetaan niiden työstämiseen.
Maailmanrakentamiseen keskittyvä pääargumentti on jaettu työssä kolmeen käsittelyosaan, jotka tarkastelevat erilaisia osallistumisen tai osallisuuden muotoja: kuvittelua, immersiota ja vuorovaikutteisuutta. Näin ollen maailmanrakentaminen nähdään keinona tai kehyksenä, joka sekä jäsentää fiktiivisten teosten luomista että ohjaa käyttäjiä lähestymään työtä tietynlaisilla tavoilla. Ensimmäinen osa (luvut 1–3) esittää, että tällaisena keinona maailmanrakentaminen tarjoaa mahdollisuuden niin ideoihin keskittymiseen kuin mielikuvituksen eri puolien yhdistämiseen erityislaatuisella tavalla. Spekulatiivinen maailmanrakentaminen yhdistää fiktiivisten hahmojen, tapahtumien ja paikkojen luovan kuvittelun rationaaliseen ja systemaattiseen, tulevaisuuteen suuntautuvaan prosessiin. Tämän ohella kaikelle fiktiolle ominainen kaksitasoisuus – teoksen keinotekoisuuden ja mahdollisesti olemassa olevien kuvitelmien rinnakkaisuus – määrittyy olennaiseksi osaksi maailmanrakentamisen retoris-kommunikatiivista ulottuvuutta. Toisessa osassa (luvut 4–6) tarkastellaan maailmanrakentamista dynaamisena prosessina teoksen ja sen käyttäjän välillä. Immersio näyttäytyy tältä pohjalta yhtä lailla aktiivisena toimintana, jossa käyttäjä sekä arvioi maailman kehyksiä kuin käyttää niitä hyväkseen teokseen uppoutuessaan. Spekulatiivisen maailmanrakentamisen retorinen potentiaali tiivistyykin siihen, kuinka käyttäjät yhtäaikaisesti sekä kuvittelevat vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia maailmakonstruktioiden avulla että kriittisesti tarkastelevat tapoja, joilla tämä kuvittelu mahdollistuu. Lopulta kolmannessa osassa (luvut 7–8) esitetään, että kaksitasoinen tarkastelu voi auttaa meitä ymmärtämään paitsi spekulatiivisen fiktion genreä, myös sitä, kuinka digitaalinen media on muuttanut tapaamme lähestyä ja käyttää fiktiivisiä teoksia. Vuorovaikutteisuuden analyysi keskittyykin siihen, kuinka ymmärrystä maailmoista konstruktioina ja prosesseina hyödynnetään luotaessa uusia teoksia transmediaalisissa konteksteissa. Tätä kautta tarkasteluun nostetaan tapoja, joilla ”kanoniset” maailmat eroavat fanien tekemistä ”fanonisista” maailmoista retoris-kommunikatiivisilta tavoitteiltaan.
Väitöskirja osoittaa spekulatiivisen fiktion ja kertomuksentutkimuksen vuoropuhelun hyödyt: spekulatiivinen fiktio laajentaa käsitystämme siitä, mitä fiktiiviset teokset voivat käsitellä ja missä niiden viehätys piilee, kun taas kertomuksentutkimus auttaa spekulatiivisen fiktion retoris-kommunikatiivisten erityispiirteiden jäsentämisessä. Lisäksi tutkimus esittää, että maailmanrakentaminen on yksi nykykulttuurin dominanteista piirteistä, jonka merkittävyyttä digitaalisen mediumin nousu on vahvistanut. Spekulatiivisen fiktion pohja tunnetusti on ideoissa, ja tämä työ todistaa, että niiden työstäminen ja työstämiseen osallistuminen voivat olla sekä nautinnollisia että vallankumouksellisia prosesseja.
Tutkimuksen kohteena on kattava valikoima erilaisia nykyaikaista spekulatiivista fiktiota edustavia teoksia: niin romaaneja, digitaalisia pelejä, elokuvia, televisiosarjoja kuin fanifiktiotarinoitakin. Valitun aineiston tarkoituksena on paitsi havainnollistaa spekulatiivisen fiktion keskeisiä piirteitä, myös ohjata teoreettisia keskusteluja uusille urille deskriptiivisen poetiikan hengessä. Tärkeimmät teoreettiset keskustelukumppanit työssä ovat retorinen ja transmediaalinen kertomuksentutkimus. Ne ovat tähän saakka pitkälti rajoittuneet kaunokirjallisuuden – ja vieläpä hyvin tietynlaisen kaunokirjallisuuden – tutkimukseen spekulatiivisen fiktion ja muiden mediumien jäädessä käsittelyn ulkopuolelle. Tutkimuksen lähtöajatuksena onkin se, että kertomuksentutkimuksen välineistö voi nostaa spekulatiivisen fiktion retoriikasta ja poetiikasta esiin jotakin olennaista, kun taas tämän välineistön kohteena harvemmin ollut aineisto voi puolestaan hioa ja täydentää teoriaa.
Aineiston ja teorian vuoropuhelu tiivistyy työlle keskeisessä maailmanrakentamisen käsitteessä. Väitöskirja haastaa ja täydentää niin narratologisen kuin spekulatiivisen fiktion tutkimuksenkin vakiintuneita tapoja käyttää käsitettä. Ontologisiin ulottuvuuksiin painottuvan maailman ”luomisen” tutkimisen tai maailmojen ”ymmärtämiseen” keskittyneen kognitiivisen tarkastelun sijasta maailmanrakentaminen nähdään retorisena ja kommunikatiivisena keinona, jolla spekulatiiviselle fiktiolle tyypillisiä ideoita tai ajatuskokeita käsitellään ja jonka avulla käyttäjät – lukijat, pelaajat sekä katsojat – osallistetaan niiden työstämiseen.
Maailmanrakentamiseen keskittyvä pääargumentti on jaettu työssä kolmeen käsittelyosaan, jotka tarkastelevat erilaisia osallistumisen tai osallisuuden muotoja: kuvittelua, immersiota ja vuorovaikutteisuutta. Näin ollen maailmanrakentaminen nähdään keinona tai kehyksenä, joka sekä jäsentää fiktiivisten teosten luomista että ohjaa käyttäjiä lähestymään työtä tietynlaisilla tavoilla. Ensimmäinen osa (luvut 1–3) esittää, että tällaisena keinona maailmanrakentaminen tarjoaa mahdollisuuden niin ideoihin keskittymiseen kuin mielikuvituksen eri puolien yhdistämiseen erityislaatuisella tavalla. Spekulatiivinen maailmanrakentaminen yhdistää fiktiivisten hahmojen, tapahtumien ja paikkojen luovan kuvittelun rationaaliseen ja systemaattiseen, tulevaisuuteen suuntautuvaan prosessiin. Tämän ohella kaikelle fiktiolle ominainen kaksitasoisuus – teoksen keinotekoisuuden ja mahdollisesti olemassa olevien kuvitelmien rinnakkaisuus – määrittyy olennaiseksi osaksi maailmanrakentamisen retoris-kommunikatiivista ulottuvuutta. Toisessa osassa (luvut 4–6) tarkastellaan maailmanrakentamista dynaamisena prosessina teoksen ja sen käyttäjän välillä. Immersio näyttäytyy tältä pohjalta yhtä lailla aktiivisena toimintana, jossa käyttäjä sekä arvioi maailman kehyksiä kuin käyttää niitä hyväkseen teokseen uppoutuessaan. Spekulatiivisen maailmanrakentamisen retorinen potentiaali tiivistyykin siihen, kuinka käyttäjät yhtäaikaisesti sekä kuvittelevat vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia maailmakonstruktioiden avulla että kriittisesti tarkastelevat tapoja, joilla tämä kuvittelu mahdollistuu. Lopulta kolmannessa osassa (luvut 7–8) esitetään, että kaksitasoinen tarkastelu voi auttaa meitä ymmärtämään paitsi spekulatiivisen fiktion genreä, myös sitä, kuinka digitaalinen media on muuttanut tapaamme lähestyä ja käyttää fiktiivisiä teoksia. Vuorovaikutteisuuden analyysi keskittyykin siihen, kuinka ymmärrystä maailmoista konstruktioina ja prosesseina hyödynnetään luotaessa uusia teoksia transmediaalisissa konteksteissa. Tätä kautta tarkasteluun nostetaan tapoja, joilla ”kanoniset” maailmat eroavat fanien tekemistä ”fanonisista” maailmoista retoris-kommunikatiivisilta tavoitteiltaan.
Väitöskirja osoittaa spekulatiivisen fiktion ja kertomuksentutkimuksen vuoropuhelun hyödyt: spekulatiivinen fiktio laajentaa käsitystämme siitä, mitä fiktiiviset teokset voivat käsitellä ja missä niiden viehätys piilee, kun taas kertomuksentutkimus auttaa spekulatiivisen fiktion retoris-kommunikatiivisten erityispiirteiden jäsentämisessä. Lisäksi tutkimus esittää, että maailmanrakentaminen on yksi nykykulttuurin dominanteista piirteistä, jonka merkittävyyttä digitaalisen mediumin nousu on vahvistanut. Spekulatiivisen fiktion pohja tunnetusti on ideoissa, ja tämä työ todistaa, että niiden työstäminen ja työstämiseen osallistuminen voivat olla sekä nautinnollisia että vallankumouksellisia prosesseja.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4862]