Hoidon jatkuvuus perusterveydenhuollossa. Tutkimus Tampereen yliopistollisen sairaalaan erityisvastuualueen ja Oulun kaupungin terveyskeskuksissa
Raivio, Risto (2016)
Raivio, Risto
Tampere University Press
2016
Yleislääketiede - General Practice
Lääketieteen yksikkö - School of Medicine
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2016-08-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0178-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0178-1
Tiivistelmä
Hoidon jatkuvuus on keskeinen perusterveydenhuollon laatuun, kokonaisvaltaisuuteen, yhteistyöhön, tehokkuuteen ja kustannuksiin sekä väestön terveyteen myönteisesti vaikuttava tekijä.
Jatkuvuudella on myönteisiä vaikutuksia potilaan hoidon tuloksiin ja hoitoon sitoutumiseen sekä turvallisuuden, luottamuksen ja tyytyväisyyden kokemukseen. Hoidon jatkuvuus vahvistaa terveydenhuollon ammattilaisen vuorovaikutustaitoja, luottamusta, empatiakykyä ja yhteistä kumppanuutta potilaan kanssa.
Hoidon jatkuvuuden käsitteen määrittäminen on edellytyksenä sen luotettavalle mittaamiselle ja arvioinnille. Hoidon jatkuvuutta voidaan tutkia arvioimalla vastaanottokäyntiä, tiedonkulkua, vuorovaikutussuhteita tai terveyspalvelujen suunnittelua ja toteutusta.
Tässä tutkimuksessa hoidon jatkuvuutta arvioitiin suomalaisen terveyskeskuspotilaan näkökulmasta kysymyksellä: ”Tapaatteko terveysasemalla asioidessanne yleensä saman lääkärin tai terveyden-/sairaanhoitajan?” Tutkimuksessa selvitettiin kyselytutkimuksen toteutettavuutta ja jatkuvuuden muutosta 15 vuoden aikana. Lisäksi tutkittiin hoidon jatkuvuuteen yhteydessä olevia potilaisiin, vastaanottokokemukseen ja kuntiin liittyviä tekijöitä.
Tutkimuksen aineisto kerättiin vuosien 1997–2013 aikana Etelä-Pohjanmaan, Kanta-Hämeen, Pirkanmaan, Päijät-Hämeen ja Vaasan sairaanhoitopiirien sekä Oulun kaupungin terveyskeskuksissa. Kyselyihin vastasi yhteensä lähes 160 000 terveyskeskuksessa sairauden takia käynyttä potilasta. Kuntia ja väestöä kuvaavina muuttujina käytettiin julkisista tilastoista saatavia tietoja.
15 vuoden ajan terveyskeskusten, sairaanhoitopiirien ja Tampereen yliopiston yhteistyönä rakennettu hoidon jatkuvuutta mittaava järjestelmä on osoittautunut toistettavaksi, toimivaksi, hyödylliseksi ja kustannuksiltaan edulliseksi. Helposti toteutettavana se on antanut terveyskeskuksille potilaiden arvioon perustuvaa tietoa hoidon jatkuvuudesta sekä hyvät mahdollisuudet terveyskeskuksen oman toiminnan arviointiin ja vertailuun.
Potilaiden ominaisuuksilla ja kokemuksilla vastaanoton laadusta oli myönteinen yhteys hoidon jatkuvuuteen sekä lääkärin että hoitajan vastaanotolla. Merkittävin yksittäinen hoidon jatkuvuuteen yhteydessä oleva muuttuja oli potilaalle aiemmin nimetty omalääkäri.
Mikään tutkittujen kuntien väestöä tai taloutta kuvaavista muuttujista ei selittänyt hoidon jatkuvuuden kuntakohtaisia eroja. Potilaalle nimetty omalääkäri näytti voimakkaimmin tukevan hoidon jatkuvuutta.
Hoidon jatkuvuus lääkärin ja hoitajan vastaanotolla laski selvästi vuosina 1998–2013 Etelä-Pohjanmaan, Kanta-Hämeen, Pirkanmaan, Päijät-Hämeen ja Vaasan sairaanhoitopiirien terveyskeskuksissa sekä Oulun kaupungin terveyskeskuksissa vuosina 1997–2012.
Tietoisuutta hoidon jatkuvuuden merkityksestä tulisi lisätä sekä potilaiden, terveydenhuollon toimijoiden että päättäjien keskuudessa. Jatkuvuuden arviointi keskeisenä laadun mittarina pitäisi ottaa kansalliseksi tavoitteeksi. Hoidon jatkuvuuden varmistamiseksi sosiaali- ja terveyspalveluja eniten tarvitseville ja käyttäville tulisi taata omalääkäri.
Jatkuvuudella on myönteisiä vaikutuksia potilaan hoidon tuloksiin ja hoitoon sitoutumiseen sekä turvallisuuden, luottamuksen ja tyytyväisyyden kokemukseen. Hoidon jatkuvuus vahvistaa terveydenhuollon ammattilaisen vuorovaikutustaitoja, luottamusta, empatiakykyä ja yhteistä kumppanuutta potilaan kanssa.
Hoidon jatkuvuuden käsitteen määrittäminen on edellytyksenä sen luotettavalle mittaamiselle ja arvioinnille. Hoidon jatkuvuutta voidaan tutkia arvioimalla vastaanottokäyntiä, tiedonkulkua, vuorovaikutussuhteita tai terveyspalvelujen suunnittelua ja toteutusta.
Tässä tutkimuksessa hoidon jatkuvuutta arvioitiin suomalaisen terveyskeskuspotilaan näkökulmasta kysymyksellä: ”Tapaatteko terveysasemalla asioidessanne yleensä saman lääkärin tai terveyden-/sairaanhoitajan?” Tutkimuksessa selvitettiin kyselytutkimuksen toteutettavuutta ja jatkuvuuden muutosta 15 vuoden aikana. Lisäksi tutkittiin hoidon jatkuvuuteen yhteydessä olevia potilaisiin, vastaanottokokemukseen ja kuntiin liittyviä tekijöitä.
Tutkimuksen aineisto kerättiin vuosien 1997–2013 aikana Etelä-Pohjanmaan, Kanta-Hämeen, Pirkanmaan, Päijät-Hämeen ja Vaasan sairaanhoitopiirien sekä Oulun kaupungin terveyskeskuksissa. Kyselyihin vastasi yhteensä lähes 160 000 terveyskeskuksessa sairauden takia käynyttä potilasta. Kuntia ja väestöä kuvaavina muuttujina käytettiin julkisista tilastoista saatavia tietoja.
15 vuoden ajan terveyskeskusten, sairaanhoitopiirien ja Tampereen yliopiston yhteistyönä rakennettu hoidon jatkuvuutta mittaava järjestelmä on osoittautunut toistettavaksi, toimivaksi, hyödylliseksi ja kustannuksiltaan edulliseksi. Helposti toteutettavana se on antanut terveyskeskuksille potilaiden arvioon perustuvaa tietoa hoidon jatkuvuudesta sekä hyvät mahdollisuudet terveyskeskuksen oman toiminnan arviointiin ja vertailuun.
Potilaiden ominaisuuksilla ja kokemuksilla vastaanoton laadusta oli myönteinen yhteys hoidon jatkuvuuteen sekä lääkärin että hoitajan vastaanotolla. Merkittävin yksittäinen hoidon jatkuvuuteen yhteydessä oleva muuttuja oli potilaalle aiemmin nimetty omalääkäri.
Mikään tutkittujen kuntien väestöä tai taloutta kuvaavista muuttujista ei selittänyt hoidon jatkuvuuden kuntakohtaisia eroja. Potilaalle nimetty omalääkäri näytti voimakkaimmin tukevan hoidon jatkuvuutta.
Hoidon jatkuvuus lääkärin ja hoitajan vastaanotolla laski selvästi vuosina 1998–2013 Etelä-Pohjanmaan, Kanta-Hämeen, Pirkanmaan, Päijät-Hämeen ja Vaasan sairaanhoitopiirien terveyskeskuksissa sekä Oulun kaupungin terveyskeskuksissa vuosina 1997–2012.
Tietoisuutta hoidon jatkuvuuden merkityksestä tulisi lisätä sekä potilaiden, terveydenhuollon toimijoiden että päättäjien keskuudessa. Jatkuvuuden arviointi keskeisenä laadun mittarina pitäisi ottaa kansalliseksi tavoitteeksi. Hoidon jatkuvuuden varmistamiseksi sosiaali- ja terveyspalveluja eniten tarvitseville ja käyttäville tulisi taata omalääkäri.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4902]