Ylläpito sähköisen asiointipalvelun ketterässä kehityksessä
Hämäläinen, Joni (2016)
Hämäläinen, Joni
2016
MDP in Software Development
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-06-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201608032116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201608032116
Tiivistelmä
Ohjelmiston ylläpitovaiheen aikana muodostuu suurin osa ohjelmiston elinkaaren kuluista. Ylläpitäjät joutuvat päivittäin tasapainottelemaan ohjelmiston ylläpidettävyyden ja asiakkaan muutosvaatimusten välillä. Tässä tutkielmassa pyritään ymmärtämaään ylläpidettävyyteen vaikuttavia laatutekijöitä sekä ylläpitoa prosessina. Lisäksi pohditaan ylläpidon roolia ketterässä iteratiivisessa kehityksessä. Ylläpidon, ketterien menetelmien ja palveluliiketoiminnan teoriaa peilataan tapaustutkimuksen kohteena olevaan asiointipalveluun.
Tapaustutkimuksessa suoritetaan kohdeprojektin kehitysprosessista ja ylläpidosta kuvaileva analyysi sekä arvioidaan ylläpidettävyyden ja kehitysprosessin tilaa kyselyn avulla. Tutkimuksen tulos alleviivaa ohjelmiston ylläpidettävyydestä huolehtimisen tärkeyttä. Ylläpidettävyyden täytyy olla korkealla tasolla, kun asiakkaille luodaan arvoa ketterin menetelmin.
Tapaustutkimuksessa suoritetaan kohdeprojektin kehitysprosessista ja ylläpidosta kuvaileva analyysi sekä arvioidaan ylläpidettävyyden ja kehitysprosessin tilaa kyselyn avulla. Tutkimuksen tulos alleviivaa ohjelmiston ylläpidettävyydestä huolehtimisen tärkeyttä. Ylläpidettävyyden täytyy olla korkealla tasolla, kun asiakkaille luodaan arvoa ketterin menetelmin.