Hypergraafien piirtäminen jousialgoritmeilla
Lapinleimu, Ismo (2016)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Lapinleimu, Ismo
2016
Tietojenkäsittelyoppi - Computer Science
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2016-06-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201608022111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201608022111
Tiivistelmä
Graafeja käytetään tiedon esittämiseen graafisessa muodossa. Niillä voidaan kuvata esimerkiksi erilaisten asioiden kausaalisuhteita. Jotta tiedosta esitetty kuva olisi ymmärrettävä, pitää siitä selvästi näkyä kuvattujen asioiden riippuvuudet toisistaan.
Tässä lisensiaatintyössä esitellään eri tapoja piirtää hypergraafeja, jotka ovat normaalien graafien yleistys. Hypergraafit koostuvat kaarista ja solmuista kuten muutkin graafit, mutta niissä yhteen kaareen voi kuulua useampi kuin kaksi solmua. Siksi niiden piirtäminen on ongelmallisempaa kuin tavallisten graafien piirtäminen.
Graafien piirtoa voidaan automatisoida erilaisilla piirtoalgoritmeilla. Tässä työssä esitellään neljä tällaista menetelmää. Lisäksi esitellään Taguchi-menetelmä, jolla voidaan yrittää optimoida algoritmien parametrien arvot.
Tässä lisensiaatintyössä esitellään eri tapoja piirtää hypergraafeja, jotka ovat normaalien graafien yleistys. Hypergraafit koostuvat kaarista ja solmuista kuten muutkin graafit, mutta niissä yhteen kaareen voi kuulua useampi kuin kaksi solmua. Siksi niiden piirtäminen on ongelmallisempaa kuin tavallisten graafien piirtäminen.
Graafien piirtoa voidaan automatisoida erilaisilla piirtoalgoritmeilla. Tässä työssä esitellään neljä tällaista menetelmää. Lisäksi esitellään Taguchi-menetelmä, jolla voidaan yrittää optimoida algoritmien parametrien arvot.