#nuoretestradille #kuuleksmua Mediajulkisuus ja monikulttuurisen nuoren identiteetti
Myllynen, Milka (2016)
Myllynen, Milka
2016
Mediakasvatuksen maisteriopinnot - Master's Programme in Media Literacy Education
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-06-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201606232004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201606232004
Tiivistelmä
Koska maahanmuuttajien määrä kasvaa Suomessa ja globalisaation myötä yhteiskuntamme muuttuu yhä monikulttuurisemmaksi, täytyy tarkastella sitä, kuinka voidaan tukea monikulttuuristen nuorten identiteettiä kansalaisena uudessa kotimaassa. Tässä pro gradu -tutkielmassa paneuduin siihen, onko mediakasvatuksella mahdollista vahvistaa kansalaisidentiteetin luomista.
Projektin kautta pyrin vastaamaan tutkimuskysymykseeni mediajulkisuuden merkityksestä monikulttuurisen nuoren kansalaisidentiteettiin, jos sellainen voidaan määritellä. Tutkimusmenetelmänä oli toimintatutkimus, jonka toteutin tamperelaisessa monikulttuurisessa nuorisokahvilassa. Projektin kautta pyrin vastaamaan tutkimuskysymykseeni mediajulkisuuden merkityksestä monikulttuurisen nuoren kansalaisidentiteettiin, jos sellainen voidaan määritellä. Nuoret toimivat tuottajina ja heidän teoksensa julkaistiin erilaisissa mediajulkisuuden tiloissa. Jouduimme tekemään spontaaneja ratkaisuja, jotta saimme nuoret aktivoitua. Avoimuus osoittautui sekä haasteeksi että myös ratkaisuksi ongelmiin. WhatsApp -ryhmä muotoutui tiedonvälityksen lisäksi julkison dialogi- alustaksi, jossa rohkaisimme nuoria julkaisemaan kuvia ja kiireiset nuoret pystyivät osallistumaan ajasta ja paikasta riippumatta.
Tämän tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että nuorten kansalaisidentiteetti vahvistuu heidän toimiessaan julkisona. Yksilöinä heitä voidaan nimittää aktivisteiksi. Mediakasvatusta tarvitaan, jotta nuorille tarjoutuu mahdollisimman paljon turvallisia tiloja ilmaista itseään mediajulkisuudessa. Mediajulkisuus tukee näiden monikulttuuristen nuorten tavoitteita rakentaa siltoja eri kulttuurien ja sukupolvien välillä kiinnittyen samalla uuden kotimaan yhteiskuntaan.
Projektin kautta pyrin vastaamaan tutkimuskysymykseeni mediajulkisuuden merkityksestä monikulttuurisen nuoren kansalaisidentiteettiin, jos sellainen voidaan määritellä. Tutkimusmenetelmänä oli toimintatutkimus, jonka toteutin tamperelaisessa monikulttuurisessa nuorisokahvilassa. Projektin kautta pyrin vastaamaan tutkimuskysymykseeni mediajulkisuuden merkityksestä monikulttuurisen nuoren kansalaisidentiteettiin, jos sellainen voidaan määritellä. Nuoret toimivat tuottajina ja heidän teoksensa julkaistiin erilaisissa mediajulkisuuden tiloissa. Jouduimme tekemään spontaaneja ratkaisuja, jotta saimme nuoret aktivoitua. Avoimuus osoittautui sekä haasteeksi että myös ratkaisuksi ongelmiin. WhatsApp -ryhmä muotoutui tiedonvälityksen lisäksi julkison dialogi- alustaksi, jossa rohkaisimme nuoria julkaisemaan kuvia ja kiireiset nuoret pystyivät osallistumaan ajasta ja paikasta riippumatta.
Tämän tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että nuorten kansalaisidentiteetti vahvistuu heidän toimiessaan julkisona. Yksilöinä heitä voidaan nimittää aktivisteiksi. Mediakasvatusta tarvitaan, jotta nuorille tarjoutuu mahdollisimman paljon turvallisia tiloja ilmaista itseään mediajulkisuudessa. Mediajulkisuus tukee näiden monikulttuuristen nuorten tavoitteita rakentaa siltoja eri kulttuurien ja sukupolvien välillä kiinnittyen samalla uuden kotimaan yhteiskuntaan.