Lastentarhanopettajien työidentiteetin muotoutuminen narratiivisten identiteettitarinoiden välittämänä
Hopeela, Anu (2016)
Hopeela, Anu
2016
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-06-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201606222003
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201606222003
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia narratiiveja lastentarhanopettajat kertovat työidentiteettinsä muotoutumisesta sekä millaisia positioita lastentarhanopettajilla on varhaiskasvatuksen kontekstissa. Yhteiskunnan ja työelämän muutokset heijastuvat varhaiskasvatuksen toimintaympäristöön ja vaikuttavat lastentarhanopettajien työidentiteetin rakentumiseen.
Tutkimus oli osa tutkijatohtori Päivi Kupilan ja Professori Kirsti Karilan tutkimushanketta Ammatilliset tilat varhaiskasvatustyön muutoksessa neuvottelua työidentiteeteistä, osaamisesta ja työkäytännöistä. Tässä pro gradu -tutkielmassa käytettiin valmista tutkimusaineistoa, joka oli kerätty hankkeeseen vuosien 2012-2013 aikana. Tutkimusaineisto koostui lastentarhanopettajien yksilö- ja ryhmähaastatteluista sekä kirjallisesta aineistosta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin narratiivista tutkimusotetta. Tutkimusaineistosta laadittiin narratiivisen juonianalyysin avulla lastentarhanopettajien identiteettitarinoita. Alkuperäisessä tutkimusaineistossa tutkittavia oli neljätoista, mutta tutkimus rajautui tarkastelemaan viiden lastentarhanopettajan haastatteluiden pohjalta laadittuja identiteettitarinoita. Kolmeen tarinaan liitettiin myös kirjallisen aineiston antamaa informaatiota. Narratiiveista tarkasteltiin positiointi analyysin avulla lastentarhanopettajien positioita. Tutkimustuloksesi saatujen narratiivien ja niistä kerättyjen positioiden pohjalta lastentarhanopettajista muodostui viisi erilaista identiteettityyppiä.
Tutkimus osoitti tarpeen lastentarhanopettajien työidentiteetin vahvistamiselle ja tukemiselle muuttuvassa työelämässä. Tulokset osoittivat lastentarhanopettajan työidentiteetin muotoutuvan vuorovaikutuksessa työyhteisön ja toimintaympäristön kanssa. Tutkimuksen perusteella toimintaympäristö saattoi kuitenkin heikentää lastentarhanopettajien työidentiteettiä. Lastentarhanopettajat arvostivat omaa työtään ja osaamistaan, mutta olivat epävarmoja työnsä vastuista kaikki tekee kaikkea -työkulttuurissa.
Myös työelämän jatkuvat muutokset koettiin toisaalta uuvuttavina ja työidentiteettiä heikentävinä, mutta toisaalta ne saattoivat käynnistää itsereflektion ja oman toiminnan kehittämisen. Kokemus muutosten hallitsemattomuudesta saattoi heikentää työhön sitoutumista ja ylpeyttä työstään. Myös kokemus muilta saatavan arvostuksen puutteesta heikensi lastentarhanopettajien työidentiteettiä. Työidentiteettiä vahvistaviksi tekijöiksi nousi oman työn arvostaminen sekä halu oppia ja kehittyä työssä. Myös pedagoginen osaaminen vahvisti lastentarhanopettajien työidentiteettiä.
Tutkimus oli osa tutkijatohtori Päivi Kupilan ja Professori Kirsti Karilan tutkimushanketta Ammatilliset tilat varhaiskasvatustyön muutoksessa neuvottelua työidentiteeteistä, osaamisesta ja työkäytännöistä. Tässä pro gradu -tutkielmassa käytettiin valmista tutkimusaineistoa, joka oli kerätty hankkeeseen vuosien 2012-2013 aikana. Tutkimusaineisto koostui lastentarhanopettajien yksilö- ja ryhmähaastatteluista sekä kirjallisesta aineistosta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin narratiivista tutkimusotetta. Tutkimusaineistosta laadittiin narratiivisen juonianalyysin avulla lastentarhanopettajien identiteettitarinoita. Alkuperäisessä tutkimusaineistossa tutkittavia oli neljätoista, mutta tutkimus rajautui tarkastelemaan viiden lastentarhanopettajan haastatteluiden pohjalta laadittuja identiteettitarinoita. Kolmeen tarinaan liitettiin myös kirjallisen aineiston antamaa informaatiota. Narratiiveista tarkasteltiin positiointi analyysin avulla lastentarhanopettajien positioita. Tutkimustuloksesi saatujen narratiivien ja niistä kerättyjen positioiden pohjalta lastentarhanopettajista muodostui viisi erilaista identiteettityyppiä.
Tutkimus osoitti tarpeen lastentarhanopettajien työidentiteetin vahvistamiselle ja tukemiselle muuttuvassa työelämässä. Tulokset osoittivat lastentarhanopettajan työidentiteetin muotoutuvan vuorovaikutuksessa työyhteisön ja toimintaympäristön kanssa. Tutkimuksen perusteella toimintaympäristö saattoi kuitenkin heikentää lastentarhanopettajien työidentiteettiä. Lastentarhanopettajat arvostivat omaa työtään ja osaamistaan, mutta olivat epävarmoja työnsä vastuista kaikki tekee kaikkea -työkulttuurissa.
Myös työelämän jatkuvat muutokset koettiin toisaalta uuvuttavina ja työidentiteettiä heikentävinä, mutta toisaalta ne saattoivat käynnistää itsereflektion ja oman toiminnan kehittämisen. Kokemus muutosten hallitsemattomuudesta saattoi heikentää työhön sitoutumista ja ylpeyttä työstään. Myös kokemus muilta saatavan arvostuksen puutteesta heikensi lastentarhanopettajien työidentiteettiä. Työidentiteettiä vahvistaviksi tekijöiksi nousi oman työn arvostaminen sekä halu oppia ja kehittyä työssä. Myös pedagoginen osaaminen vahvisti lastentarhanopettajien työidentiteettiä.