Päiväkodin tiimi työyhteisönä -Tutkimus lastentarhanopettajien kokemuksista tiimityöstä päivähoidossa
Eskola, Maria (2016)
Eskola, Maria
2016
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-06-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201606222000
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201606222000
Tiivistelmä
Suomalaisissa päiväkodeissa työskennellään moniammatillisissa tiimeissä, jotka koostuvat perinteisimmässä mallissa yhdestä lastentarhanopettajasta ja kahdesta lastenhoitajasta. Tiiviin tiimityöskentelyn toimivuudella on suuri merkitys koko päiväkotiryhmän toimivuuden kannalta. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa päiväkodissa työskentelevien lastentarhanopettajien tiimityön toimivuuteen liittyvistä kokemuksista. Tutkimuskysymysten kautta pyrittiin tarkastelemaan, mitkä tekijät vaikuttavat tiimin toimivuuteen edistävästi, eli mitkä ovat toimivan tiimin edellytykset ja mitkä tekijät mahdollisesti uhkaavat päiväkodin tiimin toimivuutta.
Tutkimus on toteutettu Tampereella, ja tutkimusmenetelmänä on käytetty narratiivista tutkimusotetta. Lastentarhanopettajilta pyydettyjen kirjoitelmien avulla on pyritty selvittämään tutkittavaa ilmiötä. Tutkimukseen osallistui yhteensä 16 lastentarhanopettajaa, joilla on joko sosionomin tai kasvatustieteen kandidaatin tutkinto. Tutkimukseen osallistuneet lastentarhanopettajat ovat työskennelleet päiväkodin moniammatillisessa tiimissä ja jokaisella on kertynyt kokemusta vähintään kahdessa eri tiimissä työskentelystä. Lastentarhanopettajille lähetettiin kirjoitelmapyyntö ja he saivat kirjoittaa vapaamuotoisen kirjoitelman annetun teeman ja otsikon perusteella. Kirjoitelmapyyntö oli otsikoitu seuraavasti: Kerro omien kokemustesi perusteella, mitkä ovat tekijöitä, jotka vaikuttavat päiväkodin tiimin toimivuuteen .
Tutkimustulosten analysoinnissa on käytetty sisällönanalyysiä ja tulosten teemoittelua. Tutkimusaineiston analyysin perusteella muodostui tutkimustuloksiksi kolme teemaa, jotka on jaettu alateemoihin. Tiimityön toimivuuden edellytyksiksi osoittautui toimiva vuorovaikutus, tiimin jäsenten yhteistyötaidot ja avoin keskustelukulttuuri. Luottamus, tiimissä vallitseva me-henki, yleinen ilmapiiri ja yhteisöllisyys mainittiin tärkeinä tekijöinä. Merkittävänä edellytyksinä nähtiin myös riittävä tieto kehityksestä, yhteneväiset näkemykset lapsesta ja kasvatuksesta, ammatillisuus ja työntekijöiden arvot. Aineiston mukaan tiimiläisten persoonat ja henkilökemioiden kohtaaminen vaikuttavat voimakkaasti tiimin toimivuuteen. Myös motivaation ja sitoutumisen merkitystä pohdittiin useaan otteeseen. Tärkeänä nähtiin lisäksi se, että tiimissä hyödynnettäisiin jokaisen kokemusten ja koulutustaustan tuomaa osaamista. Tiimityön toimivuutta uhkaavia tekijöitä lastentarhanopettajien kokemusten mukaan ovat kasvattajien voimakkaasti toisistaan eriävät näkemykset kasvatuksesta ja työn perustehtävästä, erilaisista persoonaan liittyvistä syistä johtuvat ristiriidat, negatiivinen asenne ja puutteellinen motivaatio työtä kohtaan, työntekijöiden tiuha vaihtuvuus, ristiriitojen selvittämättä jättäminen ja selän takana puhuminen. Lastentarhanopettajat halusivat korostaa esimiehen merkitystä tiimin toimivuudelle muun muassa tiimin tukijana sekä yhteisen keskusteluajan tarjoajana ja mahdollistajana. Selkeät tavoitteet, avoimuus, rehellisyys, ristiriitojen asiallinen hoitaminen, riittävä aika tiimiytymiselle, työhyvinvoinnista ja työn ilosta huolehtiminen nähtiin tiimin toimintaa kehittävinä ja ylläpitävinä asioina.
Tutkimus on toteutettu Tampereella, ja tutkimusmenetelmänä on käytetty narratiivista tutkimusotetta. Lastentarhanopettajilta pyydettyjen kirjoitelmien avulla on pyritty selvittämään tutkittavaa ilmiötä. Tutkimukseen osallistui yhteensä 16 lastentarhanopettajaa, joilla on joko sosionomin tai kasvatustieteen kandidaatin tutkinto. Tutkimukseen osallistuneet lastentarhanopettajat ovat työskennelleet päiväkodin moniammatillisessa tiimissä ja jokaisella on kertynyt kokemusta vähintään kahdessa eri tiimissä työskentelystä. Lastentarhanopettajille lähetettiin kirjoitelmapyyntö ja he saivat kirjoittaa vapaamuotoisen kirjoitelman annetun teeman ja otsikon perusteella. Kirjoitelmapyyntö oli otsikoitu seuraavasti: Kerro omien kokemustesi perusteella, mitkä ovat tekijöitä, jotka vaikuttavat päiväkodin tiimin toimivuuteen .
Tutkimustulosten analysoinnissa on käytetty sisällönanalyysiä ja tulosten teemoittelua. Tutkimusaineiston analyysin perusteella muodostui tutkimustuloksiksi kolme teemaa, jotka on jaettu alateemoihin. Tiimityön toimivuuden edellytyksiksi osoittautui toimiva vuorovaikutus, tiimin jäsenten yhteistyötaidot ja avoin keskustelukulttuuri. Luottamus, tiimissä vallitseva me-henki, yleinen ilmapiiri ja yhteisöllisyys mainittiin tärkeinä tekijöinä. Merkittävänä edellytyksinä nähtiin myös riittävä tieto kehityksestä, yhteneväiset näkemykset lapsesta ja kasvatuksesta, ammatillisuus ja työntekijöiden arvot. Aineiston mukaan tiimiläisten persoonat ja henkilökemioiden kohtaaminen vaikuttavat voimakkaasti tiimin toimivuuteen. Myös motivaation ja sitoutumisen merkitystä pohdittiin useaan otteeseen. Tärkeänä nähtiin lisäksi se, että tiimissä hyödynnettäisiin jokaisen kokemusten ja koulutustaustan tuomaa osaamista. Tiimityön toimivuutta uhkaavia tekijöitä lastentarhanopettajien kokemusten mukaan ovat kasvattajien voimakkaasti toisistaan eriävät näkemykset kasvatuksesta ja työn perustehtävästä, erilaisista persoonaan liittyvistä syistä johtuvat ristiriidat, negatiivinen asenne ja puutteellinen motivaatio työtä kohtaan, työntekijöiden tiuha vaihtuvuus, ristiriitojen selvittämättä jättäminen ja selän takana puhuminen. Lastentarhanopettajat halusivat korostaa esimiehen merkitystä tiimin toimivuudelle muun muassa tiimin tukijana sekä yhteisen keskusteluajan tarjoajana ja mahdollistajana. Selkeät tavoitteet, avoimuus, rehellisyys, ristiriitojen asiallinen hoitaminen, riittävä aika tiimiytymiselle, työhyvinvoinnista ja työn ilosta huolehtiminen nähtiin tiimin toimintaa kehittävinä ja ylläpitävinä asioina.