Tiimin ja johtajan vaikutus lastentarhanopettajan ammatti-identiteetin kehittymiseen työuran alussa
Hirvelä, Mari (2016)
Hirvelä, Mari
2016
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-06-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201606221999
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201606221999
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lastentarhanopettajien käsityksiä ja kokemuksia siitä, miten tiimi ja päiväkodin johtaja voivat vaikuttaa lastentarhanopettajan ammatti-identiteetin kehittymiseen ensimmäisten työvuosien aikana. Kokemus ammatti-identiteetistä on yksilöllinen ja sen kehittyminen lienee monen eri tekijän summa. Lastentarhanopettajan työ on tiimityötä, jolloin toimivan tiimityön merkitys on suuri laadukkaan varhaiskasvatuksen kannalta. Tässä tutkimuksessa keskityttiin siihen, kuinka suuri vaikutus tiimillä on lastentarhanopettajan omaan kokemukseen ammatti-identiteetistään. Toisena tekijänä tarkasteltiin päiväkodin johtajan vaikutusta. Tutkimuksessa haluttiin siis selvittää, kuinka nämä kaksi tekijää voivat kehittää lastentarhanopettajan ammatti-identiteettiä - suuntaan tai toiseen.
Tutkimus oli laadullinen ja se tehtiin fenomenografisella tutkimusmetodilla. Fenomenografisen tutkimuksen lähtökohtana on tutkia ihmisten käsityksiä ja kokemuksia ilmiöistä ja asioista. Siinä pyritään löytämään samankaltaisuuksia tai eroavaisuuksia käsitysten ja kokemusten väliltä. Tässä tutkimuksessa pyrittiin ymmärtämään tutkittavien käsityksiä ja kokemuksia omasta ammatti-identiteetistään ja siitä, kuinka tiimi ja johtaja ovat siihen vaikuttaneet. Tutkimuskysymyksiksi tässä tutkimuksessa siis muodostuivat: 1) miten tiimi vaikuttaa lastentarhanopettajan ammatti-identiteetin kehittymiseen työuran alussa ja 2) miten johtaja vaikuttaa lastentarhanopettajan ammatti-identiteetin kehittymiseen työuran alussa.
Tutkimusta varten haastateltiin kymmentä lastentarhanopettajaa, joista kaikki olivat työskennelleet korkeintaan kolme vuotta lastentarhanopettajana. Haastateltavista viisi oli koulutukseltaan lastentarhanopettajia ja viisi sosionomeja. Haastattelut olivat puolistrukturoituja yksilöhaastatteluita. Haastattelut analysoitiin fenomenografisen analyysin keinoin muodostaen niistä kuvauskategorioita. Kuvauskategorioita muodostui neljä kumpaakin tutkimuskysymystä kohden.
Tutkimustuloksista selvisi, että ammatti-identiteetin koettiin kehittyvän erityisen paljon ensimmäisten työvuosien aikana. Siihen vaikuttavia tekijöitä koettiin olevan paljon, ja niiden merkitys vaihteli eri henkilöiden välillä. Sekä tiimin että johtajan uskottiin vaikuttavan lastentarhanopettajan ammatti-identiteetin kehittymiseen ensimmäisinä työvuosina.
Ensimmäiseen tutkimuskysymykseen, eli siihen, kuinka tiimi voi vaikuttaa lastentarhanopettajan ammatti-identiteetin kehittymiseen, muodostui neljä kuvauskategoriaa: tiimin luonne, tiimin jäsenten työnkuvien selkeys, tiimin antama tuki sekä ongelmat tiimissä. Kuvauskategorioiden suhde toisiinsa oli horisontaalinen eli tasavertainen. Toiseen tutkimuskysymykseen muodostui niin ikään neljä kuvauskategoriaa: johtajuuden painopisteet, johtajan antama tuki, tiimin ohjaus johtajan taholta sekä pedagoginen ohjaus johtajan taholta. Näidenkin kuvauskategorioiden suhde toisiinsa oli horisontaalinen.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että sekä tiimillä että johtajalla on mahdollisuus vaikuttaa lastentarhanopettajan ammatti-identiteetin kehittymiseen monella eri tapaa. Ensimmäiset työvuodet näyttäytyvät erityisen merkittävinä ammatti-identiteetin rakentumisen kannalta, jolloin myös tiimin ja johtajan antama tuki on tärkeässä asemassa. Tuen saamattomuus tai ongelmat tiimissä tai johtajuudessa voivat sen sijaan horjuttaa aloittelevan lastentarhanopettajan ammatti-identiteettiä. Ammatti-identiteettiin vaikuttaa kuitenkin tiimin ja johtajan lisäksi monta muuta tekijää, joiden vaikutus vaihtelee henkilöstä riippuen. Tämän tutkimuksen perusteella tiimin ja johtajan vaikutusta lastentarhanopettajan ammatti-identiteetin kehittymiseen ei kuitenkaan voi vähätellä.
Tutkimus oli laadullinen ja se tehtiin fenomenografisella tutkimusmetodilla. Fenomenografisen tutkimuksen lähtökohtana on tutkia ihmisten käsityksiä ja kokemuksia ilmiöistä ja asioista. Siinä pyritään löytämään samankaltaisuuksia tai eroavaisuuksia käsitysten ja kokemusten väliltä. Tässä tutkimuksessa pyrittiin ymmärtämään tutkittavien käsityksiä ja kokemuksia omasta ammatti-identiteetistään ja siitä, kuinka tiimi ja johtaja ovat siihen vaikuttaneet. Tutkimuskysymyksiksi tässä tutkimuksessa siis muodostuivat: 1) miten tiimi vaikuttaa lastentarhanopettajan ammatti-identiteetin kehittymiseen työuran alussa ja 2) miten johtaja vaikuttaa lastentarhanopettajan ammatti-identiteetin kehittymiseen työuran alussa.
Tutkimusta varten haastateltiin kymmentä lastentarhanopettajaa, joista kaikki olivat työskennelleet korkeintaan kolme vuotta lastentarhanopettajana. Haastateltavista viisi oli koulutukseltaan lastentarhanopettajia ja viisi sosionomeja. Haastattelut olivat puolistrukturoituja yksilöhaastatteluita. Haastattelut analysoitiin fenomenografisen analyysin keinoin muodostaen niistä kuvauskategorioita. Kuvauskategorioita muodostui neljä kumpaakin tutkimuskysymystä kohden.
Tutkimustuloksista selvisi, että ammatti-identiteetin koettiin kehittyvän erityisen paljon ensimmäisten työvuosien aikana. Siihen vaikuttavia tekijöitä koettiin olevan paljon, ja niiden merkitys vaihteli eri henkilöiden välillä. Sekä tiimin että johtajan uskottiin vaikuttavan lastentarhanopettajan ammatti-identiteetin kehittymiseen ensimmäisinä työvuosina.
Ensimmäiseen tutkimuskysymykseen, eli siihen, kuinka tiimi voi vaikuttaa lastentarhanopettajan ammatti-identiteetin kehittymiseen, muodostui neljä kuvauskategoriaa: tiimin luonne, tiimin jäsenten työnkuvien selkeys, tiimin antama tuki sekä ongelmat tiimissä. Kuvauskategorioiden suhde toisiinsa oli horisontaalinen eli tasavertainen. Toiseen tutkimuskysymykseen muodostui niin ikään neljä kuvauskategoriaa: johtajuuden painopisteet, johtajan antama tuki, tiimin ohjaus johtajan taholta sekä pedagoginen ohjaus johtajan taholta. Näidenkin kuvauskategorioiden suhde toisiinsa oli horisontaalinen.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että sekä tiimillä että johtajalla on mahdollisuus vaikuttaa lastentarhanopettajan ammatti-identiteetin kehittymiseen monella eri tapaa. Ensimmäiset työvuodet näyttäytyvät erityisen merkittävinä ammatti-identiteetin rakentumisen kannalta, jolloin myös tiimin ja johtajan antama tuki on tärkeässä asemassa. Tuen saamattomuus tai ongelmat tiimissä tai johtajuudessa voivat sen sijaan horjuttaa aloittelevan lastentarhanopettajan ammatti-identiteettiä. Ammatti-identiteettiin vaikuttaa kuitenkin tiimin ja johtajan lisäksi monta muuta tekijää, joiden vaikutus vaihtelee henkilöstä riippuen. Tämän tutkimuksen perusteella tiimin ja johtajan vaikutusta lastentarhanopettajan ammatti-identiteetin kehittymiseen ei kuitenkaan voi vähätellä.