Tietoa, taitoa ja tiedontuottamista : Asiantuntijuus kunnallisessa nuorisotyössä
Rauas, Minna (2016)
Rauas, Minna
2016
Nuorisotyön ja nuorisotutkimuksen maisteriopinnot - Master's Programme in Youth Work and Youth Research
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-05-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201606211964
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201606211964
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaista asiantuntemusta nuorisotyöllä on kunnallisena toimijana. Tutkimuksen innoittajana on toiminut Thought Leadership-konsepti. Sen ydinajatus on, että asiantuntijuutta ei voi tunnustaa ellei sitä ole tunnistettu. Nuorisotyö on moniulotteinen ammattiala, jonka tehtäväkenttä on laajentunut viime vuosina. Alalle myös kouluttaudutaan aikaisempaa korkeammin.
Nuorisotyö on hankalasti määriteltävissä, koska se pyrkii vastaamaan kaikkiin nuoriin liittyviin haasteisiin. Ammatin monipuolisuus koetaan toisinaan alan määrittelemättömyytenä ja tutkimuksellinen juurtumattomuus akateemisena ohuutena. Nämä eivät kuitenkaan ole yksiselitteisesti negatiivisia asioita alan kehittämisen ja kehittymisen kannalta. Heterogeeninen ja moniulotteinen nuorisotyö luo mielenkiintoisen lähtökohdan asiantuntijuudelle.
Asiantuntijuuteen kuuluvat teoreettinen tieto, käytännön osaaminen ja kyky reflektointiin. Aikaisemman tiedon tai taidon hallinnan rinnalle tarvitaan monitieteistä ymmärtämistä. Asiantuntijuus on alakohtaista, kollektiivista ja kehittyvää. Tutkimuksessa tarkastellaan nuorisotyön asiantuntijuutta ja erityisosaamista ammatillisina piirteinä.
Tutkimuksessa sovelletaan delfoi-menetelmää, jossa paneelin avulla kerätään ja kehitetään tietoa. Panelistit edustavat erikokoisten kuntien nuorisopalveluja, alan koulutusta tai tutkimusta. Tutkimuksen ensimmäisellä kierroksella panelistit kommentoivat tutkijan kokoamaa materiaalia. Annetut kommentit analysoidaan ja niiden pohjalta kehitetään uusi materiaali toiselle kommenttikierrokselle. Analysoinnissa keskeistä on huomioida konsensuksia ja tarkastella eriäviä näkemyksiä. Toisella kierroksella samat panelistit kommentoivat materiaalia, jolla haetaan tarkennuksia ja kommentteja tutkimuksen kannalta keskeisiin näkemyksiin.
Tutkimuksen perusteella keskeisiä teemoja nuorisotyön asiantuntijuudessa ja erityisosaamisessa ovat välitön yhteys nuoriin, toiminnalliset menetelmät, sisältöjen rakentaminen yhteistyössä nuorten kanssa, muuntautumiskyky ja sopivan epävirallisena tahona toimiminen kuntaorganisaatiossa. Nuorisotyön keskiössä on nuoruus ja olennaista on kyetä tunnistaa siihen liittyviä ilmiöitä. Osallistuvien nuorten kautta rakentuu alueellista ja reaaliaikaista tietoa.
Pohdinta nuorisotyön asiantuntijuudesta on ajankohtaista. Tutkimus avaa keskustelua siitä, mitä osaamista nuorisotyö tuo kunnan palveluverkostoon ja millaista asiantuntijuutta nuorisotyö tuo verkostoihin ja kollektiiviseen asiantuntijuuteen.
English abstract:
The purpose of this study is to clarify youth work expertise as a municipal actor. The inspiration has become from concept of Thought Leadership. Its main point is that the expertise is not recognized unless it is identified. Youth work is a multidimensional professional and its tasks have expanded in recent years. Nowadays youthworker have also higher education.
It s not easy to define professional youth work, while it aims to respond all the challenges associated in youth. The diversity of the profession makes it difficult to define and untraditional research doesn t confirm the academic. These are not only negative things. Heterogeneous and diversity youth work creates interesting base for research and expertise.
Expertise includes theoretical knowledge, practical skills and ability to reflection. In addition to previous knowledge or skills needed to control a multi-disciplinary understanding. Expertise is sectoral, collective and developing. In this study youth work expertise and special skills are professional features.
The study applies the Delphi method, in which panel is used to gather and to develop knowledge. The panelists represent youth services in municipalities of different sizes, education sector or research sector. On the first round of the study the panelists commented the material compiled by the researcher. The comments will be analyzed and, on this basis, new material is developed for another comment round. The analysis is essential to take into account the consensus and divergent views. On the second round it is sought clarifications with the same panelists.
According to the study the central themes of youth work expertise and special skills have a direct contact with young people, the operational methods, construction activities together with young people, versatility and being enough informal in municipal organizations. The youth work focus is in the youth and the ability to recognize the phenomena of youth. The regional and present information is structured by participating young people.
The discussion of youth work expertise is current. The results of the study open the debate on which kind of knowledge youth work gives to municipal services and what kind of expertise it brings to the cooperation and to the collective expertise.
Nuorisotyö on hankalasti määriteltävissä, koska se pyrkii vastaamaan kaikkiin nuoriin liittyviin haasteisiin. Ammatin monipuolisuus koetaan toisinaan alan määrittelemättömyytenä ja tutkimuksellinen juurtumattomuus akateemisena ohuutena. Nämä eivät kuitenkaan ole yksiselitteisesti negatiivisia asioita alan kehittämisen ja kehittymisen kannalta. Heterogeeninen ja moniulotteinen nuorisotyö luo mielenkiintoisen lähtökohdan asiantuntijuudelle.
Asiantuntijuuteen kuuluvat teoreettinen tieto, käytännön osaaminen ja kyky reflektointiin. Aikaisemman tiedon tai taidon hallinnan rinnalle tarvitaan monitieteistä ymmärtämistä. Asiantuntijuus on alakohtaista, kollektiivista ja kehittyvää. Tutkimuksessa tarkastellaan nuorisotyön asiantuntijuutta ja erityisosaamista ammatillisina piirteinä.
Tutkimuksessa sovelletaan delfoi-menetelmää, jossa paneelin avulla kerätään ja kehitetään tietoa. Panelistit edustavat erikokoisten kuntien nuorisopalveluja, alan koulutusta tai tutkimusta. Tutkimuksen ensimmäisellä kierroksella panelistit kommentoivat tutkijan kokoamaa materiaalia. Annetut kommentit analysoidaan ja niiden pohjalta kehitetään uusi materiaali toiselle kommenttikierrokselle. Analysoinnissa keskeistä on huomioida konsensuksia ja tarkastella eriäviä näkemyksiä. Toisella kierroksella samat panelistit kommentoivat materiaalia, jolla haetaan tarkennuksia ja kommentteja tutkimuksen kannalta keskeisiin näkemyksiin.
Tutkimuksen perusteella keskeisiä teemoja nuorisotyön asiantuntijuudessa ja erityisosaamisessa ovat välitön yhteys nuoriin, toiminnalliset menetelmät, sisältöjen rakentaminen yhteistyössä nuorten kanssa, muuntautumiskyky ja sopivan epävirallisena tahona toimiminen kuntaorganisaatiossa. Nuorisotyön keskiössä on nuoruus ja olennaista on kyetä tunnistaa siihen liittyviä ilmiöitä. Osallistuvien nuorten kautta rakentuu alueellista ja reaaliaikaista tietoa.
Pohdinta nuorisotyön asiantuntijuudesta on ajankohtaista. Tutkimus avaa keskustelua siitä, mitä osaamista nuorisotyö tuo kunnan palveluverkostoon ja millaista asiantuntijuutta nuorisotyö tuo verkostoihin ja kollektiiviseen asiantuntijuuteen.
English abstract:
The purpose of this study is to clarify youth work expertise as a municipal actor. The inspiration has become from concept of Thought Leadership. Its main point is that the expertise is not recognized unless it is identified. Youth work is a multidimensional professional and its tasks have expanded in recent years. Nowadays youthworker have also higher education.
It s not easy to define professional youth work, while it aims to respond all the challenges associated in youth. The diversity of the profession makes it difficult to define and untraditional research doesn t confirm the academic. These are not only negative things. Heterogeneous and diversity youth work creates interesting base for research and expertise.
Expertise includes theoretical knowledge, practical skills and ability to reflection. In addition to previous knowledge or skills needed to control a multi-disciplinary understanding. Expertise is sectoral, collective and developing. In this study youth work expertise and special skills are professional features.
The study applies the Delphi method, in which panel is used to gather and to develop knowledge. The panelists represent youth services in municipalities of different sizes, education sector or research sector. On the first round of the study the panelists commented the material compiled by the researcher. The comments will be analyzed and, on this basis, new material is developed for another comment round. The analysis is essential to take into account the consensus and divergent views. On the second round it is sought clarifications with the same panelists.
According to the study the central themes of youth work expertise and special skills have a direct contact with young people, the operational methods, construction activities together with young people, versatility and being enough informal in municipal organizations. The youth work focus is in the youth and the ability to recognize the phenomena of youth. The regional and present information is structured by participating young people.
The discussion of youth work expertise is current. The results of the study open the debate on which kind of knowledge youth work gives to municipal services and what kind of expertise it brings to the cooperation and to the collective expertise.