Uutismedia verkossa 2016. Reuters Institute Digital News Report - Suomen maaraportti
Reunanen, Esa (2016)
Reunanen, Esa
Tampereen yliopisto
2016
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0159-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0159-0
Tiivistelmä
Raporttiin on koostettu Oxfordin yliopiston Reuters-instituutin kansainvälisen Digital News Report 2016 kyselytutkimuksen keskeisiä tuloksia Suomen näkökulmasta. Raportti sisältää tietoa eri medioiden käytöstä uutislähteenä, verkkouutisten seuraamiseen käytetyistä laitteista, uutisia kohtaan tunnetusta luottamuksesta, väylistä verkkouutisiin, uutisten jakamisesta ja niistä keskustelusta, uutisvideoiden käytöstä, suhtautumisesta mainontaan sekä verkkouutisista maksamisesta.
Suomelle erityinen piirre on perinteisten mediayritysten vahva asema myös verkossa. Molemmat iltapäivälehdet tavoittavat verkossa viikoittain yli puolet internetiä käyttävästä aikuisväestöstä, Yleisradion uutiset yli 40 prosenttia ja Helsingin Sanomat yli 30 prosenttia. Suomessa uutisiin myös luotetaan yleisemmin kuin vertailun muissa maissa. Verkkouutisista kertoi vuoden aikana maksaneensa 15 prosenttia suomalaisvastaajista. Niistä, jotka eivät vielä maksa, noin 26 prosenttia arveli voivansa maksaa verkkouutisista tulevaisuudessa.
Kansainvälinen tutkimus tehtiin 2016 viidennen kerran, ja Suomi osallistui siihen nyt kolmatta kertaa. Kaikkiaan kyselyssä oli mukana 26 maata. Suomen maaraportti tehtiin Tampereen yliopiston Journalismin, viestinnän ja median tutkimuskeskuksessa (COMET) ja sen rahoitti Viestintäalan tutkimussäätiö.
Suomelle erityinen piirre on perinteisten mediayritysten vahva asema myös verkossa. Molemmat iltapäivälehdet tavoittavat verkossa viikoittain yli puolet internetiä käyttävästä aikuisväestöstä, Yleisradion uutiset yli 40 prosenttia ja Helsingin Sanomat yli 30 prosenttia. Suomessa uutisiin myös luotetaan yleisemmin kuin vertailun muissa maissa. Verkkouutisista kertoi vuoden aikana maksaneensa 15 prosenttia suomalaisvastaajista. Niistä, jotka eivät vielä maksa, noin 26 prosenttia arveli voivansa maksaa verkkouutisista tulevaisuudessa.
Kansainvälinen tutkimus tehtiin 2016 viidennen kerran, ja Suomi osallistui siihen nyt kolmatta kertaa. Kaikkiaan kyselyssä oli mukana 26 maata. Suomen maaraportti tehtiin Tampereen yliopiston Journalismin, viestinnän ja median tutkimuskeskuksessa (COMET) ja sen rahoitti Viestintäalan tutkimussäätiö.