Hoitotyön opettajan työ opettajaopiskelijoiden kokemana opetusharjoittelun aikana
Saikkonen, Sanna (2016)
Saikkonen, Sanna
2016
Terveystieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Health Sciences
Terveystieteiden yksikkö - School of Health Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-06-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201606161923
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201606161923
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata hoitotyön opettajaopiskelijoiden kokemuksia hoitotyön opettajan työstä opetusharjoittelun aikana. Tutkimusaineistona olivat opetusharjoittelun aikaiset harjoittelukokemuksia reflektoivat keskusteluviestit (n=471) Moodle-verkkoalustalla. Keskusteluihin osallistui hoitotyön opettajaopiskelijoita 34 kahden eri vuonna tapahtuneen harjoittelujakson ajalta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Sisällönanalyysin avulla voitiin hyvin kuvata opetusharjoittelijoiden kokemuksia ja se sopii yksityisten keskusteluviestien analysointiin. Aineistosta pyrittiin luomaan teoreettinen kokonaisuus, joka kuvaa opettajaopiskelijoiden kokemuksia hoitotyön opettajan työstä.
Tutkimustulosten mukaan opettajaopiskelijat pohtivat opetusharjoittelun aikana opettajuutta, saivat erilaisia kokemuksia opettamisesta ja toimivat vuorovaikutuksessa opiskelijoiden kanssa. Opetusharjoittelijoiden kokemuksia hoitotyön opettajuudesta kuvasivat oman opettajuuden aktiivinen rakentaminen, opettajan työnkuvan hyvät ja huonot puolet, toisten opettajien antama tieto, ohjaus, apu ja tuki. Kokemuksia opettamisesta olivat opetuksen suunnittelu ja toteutus monipuolisilla opetusmenetelmillä, opetustyössä koetut haasteet, vaativa osaamisen arviointi monin eri menetelmin, tukea antava käytännön harjoittelun ohjaus ja arviointi, erityyppisten opinnäytteiden vaativa ohjaus ja arviointi. Opiskelijaryhmä vaikutti opetukseen, tasapainoa etsittiin opettajan ja opiskelijoiden suhteissa sekä opiskelijoilta saadun hyvää ja huonoa palautetta hyödynnettiin opetuksessa
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että opetusharjoittelun aikana pohditaan opettajuutta monimuotoisesti. Opetusharjoittelussa opettajuus nähdään haasteellisena ja vaativana. Opetusharjoittelijan ammatti-identiteetti tarvitsee kehittyäkseen tukea. Opettajan työ vaatii monipuolista opetus-, ohjaus-ja arviointimenetelmien osaamista. Opettajan työssä keskeistä on ammatillinen vuorovaikutus opiskelijoiden kanssa.
Jatkotutkimus haasteina ovat hoitotyön opettajan erilaiset vuorovaikutussuhteet, hoitotyön opettajaopiskelijoiden opetuskokemusten tutkiminen ja niiden aiheuttamat muutokset opettajuutta rakennettaessa sekä hoitotyön opettajan suhde opiskelijaan, opettajan näkökulmasta.
Avainsanat: Hoitotyön opettajaopiskelija, opetusharjoittelu, opettajat, hoitotyön koulutus
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Sisällönanalyysin avulla voitiin hyvin kuvata opetusharjoittelijoiden kokemuksia ja se sopii yksityisten keskusteluviestien analysointiin. Aineistosta pyrittiin luomaan teoreettinen kokonaisuus, joka kuvaa opettajaopiskelijoiden kokemuksia hoitotyön opettajan työstä.
Tutkimustulosten mukaan opettajaopiskelijat pohtivat opetusharjoittelun aikana opettajuutta, saivat erilaisia kokemuksia opettamisesta ja toimivat vuorovaikutuksessa opiskelijoiden kanssa. Opetusharjoittelijoiden kokemuksia hoitotyön opettajuudesta kuvasivat oman opettajuuden aktiivinen rakentaminen, opettajan työnkuvan hyvät ja huonot puolet, toisten opettajien antama tieto, ohjaus, apu ja tuki. Kokemuksia opettamisesta olivat opetuksen suunnittelu ja toteutus monipuolisilla opetusmenetelmillä, opetustyössä koetut haasteet, vaativa osaamisen arviointi monin eri menetelmin, tukea antava käytännön harjoittelun ohjaus ja arviointi, erityyppisten opinnäytteiden vaativa ohjaus ja arviointi. Opiskelijaryhmä vaikutti opetukseen, tasapainoa etsittiin opettajan ja opiskelijoiden suhteissa sekä opiskelijoilta saadun hyvää ja huonoa palautetta hyödynnettiin opetuksessa
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että opetusharjoittelun aikana pohditaan opettajuutta monimuotoisesti. Opetusharjoittelussa opettajuus nähdään haasteellisena ja vaativana. Opetusharjoittelijan ammatti-identiteetti tarvitsee kehittyäkseen tukea. Opettajan työ vaatii monipuolista opetus-, ohjaus-ja arviointimenetelmien osaamista. Opettajan työssä keskeistä on ammatillinen vuorovaikutus opiskelijoiden kanssa.
Jatkotutkimus haasteina ovat hoitotyön opettajan erilaiset vuorovaikutussuhteet, hoitotyön opettajaopiskelijoiden opetuskokemusten tutkiminen ja niiden aiheuttamat muutokset opettajuutta rakennettaessa sekä hoitotyön opettajan suhde opiskelijaan, opettajan näkökulmasta.
Avainsanat: Hoitotyön opettajaopiskelija, opetusharjoittelu, opettajat, hoitotyön koulutus