Perheomistajuudesta kilpailuetua - suurten kansainvälistyneiden perheyritysten strateginen johtaminen
Keisala, Taru (2016)
Keisala, Taru
2016
Kauppatieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Business Studies
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-06-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201606141899
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201606141899
Tiivistelmä
Perheyritysten on osoitettu menestyvän keskimäärin muita yrityksiä paremmin, mutta selkeää käsitystä perheyritysten kilpailuedusta ei ole vielä pystytty luomaan. Aiemmat tutkimukset käsittelevät perheyritysten resursseja, ihmisten välisiä suhteita ja tyypillisiä piirteitä, kuten pitkäjänteisyyttä ja sitoutunutta henkilöstöä, joiden ymmärretään vaikuttavan kilpailuedun syntymiseen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on empiirisen tutkimuksen kautta ymmärtää, miten suuria perheyrityksiä johdetaan strategisesti kansainvälisillä markkinoilla ja miten suuret perheyritykset luovat kilpailuedun ja kansainvälistyvät.
Teoreettinen viitekehys on koottu kirjallisuuskatsauksen avulla. Siinä esitellään keskeisimmät aiheeseen liittyvät teoriat, käsitteet ja mallit. Aiempia tutkimuksia ja niissä esiintyviä asioita pyritään käsittelemään analyyttisesti osoittamalla niiden vahvuudet ja puutteet. Lisäksi teoriaosuudessa esitellään uusi malli, joka kuvaa dynaamista perheyrityssysteemiä. Perheyrityssysteemiä, eli omistajuuden, perheen ja liiketoiminnan vuorovaikutuksellista suhdetta, on kuvattu aiemmin staattisella mallilla, joka ei ole tuonut esiin perheyritysten dynaamisuutta. Uusi malli auttaa ymmärtämään eri osa-alueiden vuorovaikutuksellisuutta ja niiden yhteistä vaikutusta perheyrityksen suoriutumiseen.
Tutkimuksen tapausyritys on Lindström, joka on suomalainen kansainvälistynyt perheyritys. Tapausyritystä tutkitaan kirjallisten materiaalien, Internet-sivujen ja teemahaastatteluiden avulla. Kirjalliset materiaalit ja Internet-sivut rakentavat tapausyrityksen esittelyn. Seitsemän teemahaastattelua antavat syvemmän ymmärryksen Lindströmin liiketoiminnasta, omistajista, vahvuuksista ja heikkouksista, strategiasta ja strategisesta johtamisesta.
Keskeisimmät johtopäätökset liittyvät perheyritysten kilpailuedun muodostumiseen ja omistajaperheen rooliin liiketoiminnassa. Omistajaperheen rooli voi olla keskeinen yrityksen kulttuurin, arvojen ja toimintatapojen syntymisessä. Sitä kautta omistajat vaikuttavat kilpailuedun syntymiseen. Johtopäätöksien yhteydessä esitellään erilaisia malleja, jotka kuvaavat perheyritysten liiketoimintaa, dynamiikkaa tai omistajaperheen roolia. Näitä hyödyntämällä perheyritykset voivat analysoida ja kehittää liiketoimintaansa ja kilpailuetuaan. Lisäksi johtopäätöksissä esitellään myös uusi käsite, joka on perhelähtöisyys. Sillä tarkoitetaan omistajaperheen keskeistä roolia perheyritysten kilpailuedun syntymisessä. Näin ollen omistajaperhettä voidaan pitää keskeisenä asiana ja lähtökohtana perheyritysten menestymisessä, ja se voi olla myös avainasia kansainvälisen liiketoiminnan onnistumisessa.
Teoreettinen viitekehys on koottu kirjallisuuskatsauksen avulla. Siinä esitellään keskeisimmät aiheeseen liittyvät teoriat, käsitteet ja mallit. Aiempia tutkimuksia ja niissä esiintyviä asioita pyritään käsittelemään analyyttisesti osoittamalla niiden vahvuudet ja puutteet. Lisäksi teoriaosuudessa esitellään uusi malli, joka kuvaa dynaamista perheyrityssysteemiä. Perheyrityssysteemiä, eli omistajuuden, perheen ja liiketoiminnan vuorovaikutuksellista suhdetta, on kuvattu aiemmin staattisella mallilla, joka ei ole tuonut esiin perheyritysten dynaamisuutta. Uusi malli auttaa ymmärtämään eri osa-alueiden vuorovaikutuksellisuutta ja niiden yhteistä vaikutusta perheyrityksen suoriutumiseen.
Tutkimuksen tapausyritys on Lindström, joka on suomalainen kansainvälistynyt perheyritys. Tapausyritystä tutkitaan kirjallisten materiaalien, Internet-sivujen ja teemahaastatteluiden avulla. Kirjalliset materiaalit ja Internet-sivut rakentavat tapausyrityksen esittelyn. Seitsemän teemahaastattelua antavat syvemmän ymmärryksen Lindströmin liiketoiminnasta, omistajista, vahvuuksista ja heikkouksista, strategiasta ja strategisesta johtamisesta.
Keskeisimmät johtopäätökset liittyvät perheyritysten kilpailuedun muodostumiseen ja omistajaperheen rooliin liiketoiminnassa. Omistajaperheen rooli voi olla keskeinen yrityksen kulttuurin, arvojen ja toimintatapojen syntymisessä. Sitä kautta omistajat vaikuttavat kilpailuedun syntymiseen. Johtopäätöksien yhteydessä esitellään erilaisia malleja, jotka kuvaavat perheyritysten liiketoimintaa, dynamiikkaa tai omistajaperheen roolia. Näitä hyödyntämällä perheyritykset voivat analysoida ja kehittää liiketoimintaansa ja kilpailuetuaan. Lisäksi johtopäätöksissä esitellään myös uusi käsite, joka on perhelähtöisyys. Sillä tarkoitetaan omistajaperheen keskeistä roolia perheyritysten kilpailuedun syntymisessä. Näin ollen omistajaperhettä voidaan pitää keskeisenä asiana ja lähtökohtana perheyritysten menestymisessä, ja se voi olla myös avainasia kansainvälisen liiketoiminnan onnistumisessa.