Paikallisjournalismin uusi aalto. 2010-luvulla syntyneiden paikallisten verkkojulkaisujen mediakonseptit
MacGilleon, Tuomas (2016)
MacGilleon, Tuomas
2016
Journalistiikan ja viestinnän tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Journalism and Communication
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-06-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201606101881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201606101881
Tiivistelmä
Tutkin pro gradu työssäni 2010-luvulla syntyneitä paikallisia verkkojulkaisuja. Pyrin saamaan kokonaisvaltaisen kuvan neljän verkkojulkaisun toiminnasta tarkastelemalla niitä mediakonseptin käsitteestä johdetun työkalun, eli mediakonseptianalyysin avulla. Lisäksi tutkin, mitä yhteisiä piirteitä eri puolilla Suomea syntyneiden verkkojulkaisujen mediakonsepteissa on. Tutkimuskohteitani ovat oululainen Kaupunni, Pirkanmaalla toimiva Reunamedia, jyväskyläläinen Torikokous ja pop-up-paikallislehti Uusi Inari. Käytän mediakonseptianalyyseissä tutkimusmenetelminä teemahaastattelujen ja laadullisen sisällönanalyysin yhdistelmää.
Paikallinen, pelkästään verkossa julkaistava journalismi on Suomessa vielä melko uusi ilmiö, ja sitä on toistaiseksi tutkittu melko vähän. Akateemisen tutkimuksen valtavirta keskittyy median murrosta tutkiessaan selvittämään, miten perinteinen lehdistö ja televisio- sekä radiokanavat sopeutuvat digitaaliseen maailmaan. Puhtaalta pöydältä aloittavat, pelkkää verkkojournalismia tekevät julkaisut ovat kuitenkin tutkimuskohteina mielenkiintoisia, koska niillä ei ole perinteisten mediatoimijoiden tavoin painolastinaan suuria tuotanto- tai organisaatiokustannuksia. Kannattavan verkkojournalismin ansaintalogiikka on vielä kaikkialla epäselvä, mutta verkkojulkaisuille toiminnan rahoittamiseen riittävät pienemmät tulovirrat kuin perinteisille mediatoimijoille.
Keskeisimmät tutkimustulokseni liittyvät verkkojulkaisujen mediakonseptianalyyseissä ilmenneisiin yhteisiin piirteisiin. Kaupunni, Reunamedia, Torikokous ja Uusi Inari pyrkivät työllistämään tekijänsä ja tekemään laadukasta paikallisjournalismia sellaisista aiheista, joita muut mediat eivät käsittele. Julkaisut yrittivät rahoittaa toimintaansa kokeilemalla aktiivisesti erilaisia rahoituskeinoja, joskin niiden taloudellinen tilanne oli tutkimushetkellä vielä epävarma. Tekijät olivat pääsääntöisesti nuoria toimittajia tai toimittajaopiskelijoita, jotka tekivät julkaisuja vapaa-aikanaan. Journalistisen sisällöntuotannon ohella samat tekijät huolehtivat muista julkaisutoiminnan osa-alueista, kuten ansaintalogiikan, markkinoinnin ja julkaisutoiminnan tietoteknisen puolen kehittämisestä. Hierarkkisen organisaatiomallin sijaan paikalliset verkkojulkaisut olivat järjestäytyneet demokraattisesti toimiviksi työryhmiksi.
Lisäksi esitän mediakonseptianalyysien yhtenä johtopäätöksenä, että uusien verkkojulkaisujen synty liittyy kiinteästi media-alan murrokseen ja sen aiheuttamiin vaikutuksiin, jotka koskevat niin media- alan kilpailutilannetta, toimittajien työllistymismahdollisuuksia kuin journalismin laatuakin. Media-alan tämänhetkisen ahdingon ja uusien verkkojulkaisujen syntymisen välillä on selkeä syy- seuraussuhde.
Paikallinen, pelkästään verkossa julkaistava journalismi on Suomessa vielä melko uusi ilmiö, ja sitä on toistaiseksi tutkittu melko vähän. Akateemisen tutkimuksen valtavirta keskittyy median murrosta tutkiessaan selvittämään, miten perinteinen lehdistö ja televisio- sekä radiokanavat sopeutuvat digitaaliseen maailmaan. Puhtaalta pöydältä aloittavat, pelkkää verkkojournalismia tekevät julkaisut ovat kuitenkin tutkimuskohteina mielenkiintoisia, koska niillä ei ole perinteisten mediatoimijoiden tavoin painolastinaan suuria tuotanto- tai organisaatiokustannuksia. Kannattavan verkkojournalismin ansaintalogiikka on vielä kaikkialla epäselvä, mutta verkkojulkaisuille toiminnan rahoittamiseen riittävät pienemmät tulovirrat kuin perinteisille mediatoimijoille.
Keskeisimmät tutkimustulokseni liittyvät verkkojulkaisujen mediakonseptianalyyseissä ilmenneisiin yhteisiin piirteisiin. Kaupunni, Reunamedia, Torikokous ja Uusi Inari pyrkivät työllistämään tekijänsä ja tekemään laadukasta paikallisjournalismia sellaisista aiheista, joita muut mediat eivät käsittele. Julkaisut yrittivät rahoittaa toimintaansa kokeilemalla aktiivisesti erilaisia rahoituskeinoja, joskin niiden taloudellinen tilanne oli tutkimushetkellä vielä epävarma. Tekijät olivat pääsääntöisesti nuoria toimittajia tai toimittajaopiskelijoita, jotka tekivät julkaisuja vapaa-aikanaan. Journalistisen sisällöntuotannon ohella samat tekijät huolehtivat muista julkaisutoiminnan osa-alueista, kuten ansaintalogiikan, markkinoinnin ja julkaisutoiminnan tietoteknisen puolen kehittämisestä. Hierarkkisen organisaatiomallin sijaan paikalliset verkkojulkaisut olivat järjestäytyneet demokraattisesti toimiviksi työryhmiksi.
Lisäksi esitän mediakonseptianalyysien yhtenä johtopäätöksenä, että uusien verkkojulkaisujen synty liittyy kiinteästi media-alan murrokseen ja sen aiheuttamiin vaikutuksiin, jotka koskevat niin media- alan kilpailutilannetta, toimittajien työllistymismahdollisuuksia kuin journalismin laatuakin. Media-alan tämänhetkisen ahdingon ja uusien verkkojulkaisujen syntymisen välillä on selkeä syy- seuraussuhde.