Perustulosta sosiaaliturvajärjestelmän uudistaja?
Myötävuori, Milla (2016)
Myötävuori, Milla
2016
Kauppatieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Business Studies
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-06-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201606101879
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201606101879
Tiivistelmä
Sosiaaliturvaan on jo pitkään haluttu tehdä suurempia muutoksia, koska järjestelmä on tällä hetkellä monimutkainen eikä se vastaa kaikilta osin sille asetettuja tavoitteita. Sosiaaliturva- ja verojärjestelmien kesken on syntynyt päällekkäisyyksiä, jotka ovat johtaneet köyhyysloukkuihin, väliinputoamisiin ja etuuksien liian vähäiseen käyttöön. Järjestelmästä halutaan selkeämpi kokonaisuus, joka kannustaa työntekoon, kohtelee kaikkia tasavertaisemmin ja tavoittaa paremmin kaikki apua tarvitsevat.
Viime vuosina eniten keskustelua on herättänyt perustulo. Suomen hallitusohjelmaan on kirjattu perustulokokeilu, joka toteutetaan lähivuosina. Perustulo tarkoittaa kaikille kuukausittain ja automaattisesti maksettavaa tukea. Täydellisenä perustulo korvaisi kokonaisuudessaan tämän hetkiset etuudet ja verovähennykset. Kaikki ansiotulo perustulojärjestelmässä on verollista ensimmäisestä eurosta alkaen ja verotus toteutetaan kaikille samalla tasaveroprosentilla. Perustulojärjestelmä kiinnostaa siitä syystä, että se on todella yksinkertainen ja ymmärrettävä järjestelmä nykyiseen verrattuna. Se tuo hallinnollisia säästöjä, poistaa tarveharkintaisuudesta johtuvia kannustinloukkuja, vähentää byrokratiaa ja on tasapuolisempi kaikille. Kuitenkin perustulo, joka takaa kohtuullisen toimeentulon, vaatii verrattain suuret rajaverot kaikille. Optimaalisen lineaarisen tuloverotuksen teoria kertoo, kuinka suuret rajaverot aiheuttavat tehokkuustappioita ja vääristävät työn tarjontaa.
Tutkielmassa tutustutaan Suomen sosiaaliturvajärjestelmään, sen ongelmiin ja siihen, miten järjestelmää voidaan uudistaa. Vaihtoehdoista paneudutaan erityisesti perustulojärjestelmiin. Perustuloa tarkastellaan optimaalisen lineaarisen tuloverotuksen avulla ja lisäksi esitellään argumentteja, joita perustulolle on esitetty niin puolesta kuin vastaan.
Viime vuosina eniten keskustelua on herättänyt perustulo. Suomen hallitusohjelmaan on kirjattu perustulokokeilu, joka toteutetaan lähivuosina. Perustulo tarkoittaa kaikille kuukausittain ja automaattisesti maksettavaa tukea. Täydellisenä perustulo korvaisi kokonaisuudessaan tämän hetkiset etuudet ja verovähennykset. Kaikki ansiotulo perustulojärjestelmässä on verollista ensimmäisestä eurosta alkaen ja verotus toteutetaan kaikille samalla tasaveroprosentilla. Perustulojärjestelmä kiinnostaa siitä syystä, että se on todella yksinkertainen ja ymmärrettävä järjestelmä nykyiseen verrattuna. Se tuo hallinnollisia säästöjä, poistaa tarveharkintaisuudesta johtuvia kannustinloukkuja, vähentää byrokratiaa ja on tasapuolisempi kaikille. Kuitenkin perustulo, joka takaa kohtuullisen toimeentulon, vaatii verrattain suuret rajaverot kaikille. Optimaalisen lineaarisen tuloverotuksen teoria kertoo, kuinka suuret rajaverot aiheuttavat tehokkuustappioita ja vääristävät työn tarjontaa.
Tutkielmassa tutustutaan Suomen sosiaaliturvajärjestelmään, sen ongelmiin ja siihen, miten järjestelmää voidaan uudistaa. Vaihtoehdoista paneudutaan erityisesti perustulojärjestelmiin. Perustuloa tarkastellaan optimaalisen lineaarisen tuloverotuksen avulla ja lisäksi esitellään argumentteja, joita perustulolle on esitetty niin puolesta kuin vastaan.