Digitaalinen pelaaminen ikäihmisten elämässä
Parviainen, Olli-Poika (2016)
Parviainen, Olli-Poika
2016
Informaatiotutkimuksen ja interaktiivisen median tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Information Studies and Interactive Media
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-06-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201606101863
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201606101863
Tiivistelmä
Tämä pelitutkimuksen tutkimusalaan sisältyvä pro gradu käsittelee ikäihmisten digitaalisten viihdepelien pelaamista Suomessa. Tutkielma on toteutettu teemahaastattelujen avulla.
Tutkimuskohteina ovat ikäihmisten yksilölliset pelitottumukset, pelaamisen motivaatiot, pelihistoriat ja peleihin liittyvät näkemykset sekä odotukset ja oletukset. Tutkielma tuo näkyviin kuvaa siitä, miten digitaaliset pelit sijoittuvat ikäihmisten elämään ja miten ikäihmisten pelaamiseen suhtaudutaan.
Digitaaliset pelit ovat vakiinnuttaneet asemansa monien ajanvietteenä. Niiden pelaaminen kuitenkin vähenee selvästi vanhemmissa ikäryhmissä. Ikäihmisten digitaalisen pelaamisen tutkiminen kytkeytyy sukupolvien välisiin eroihin tietotekniikan ja teknologian käyttötottumuksissa ja niihin haasteisiin, joita teknologian ja tietoyhteiskunnan kehitys tuottavat sellaisille väestöryhmille, jotka altistuvat uusille teknologioille vanhemmalla iällä ja omaksuvat esimerkiksi tietotekniikan käytön eri lähtökohdista ja eri ikävaiheissa. Teknologioihin liittyvien odotusten ja käsitysten tarkastelu eri sukupolvien välillä mahdollistaa erilaisten teknologiasukupolvien havaitsemisen ja tarvittaessa myös eri sukupolvien tarpeiden paremman huomioinnin esimerkiksi pelien tai palvelujen suunnittelussa.
Ikäihmisten pelaamisen tarkastelu voi tarjota mahdollisuuksia myös esimerkiksi digitaalisen osallisuuden tai onnistuvan vanhenemisen edistämiseksi. Samalla voidaan pyrkiä löytämään uusia näkökulmia siihen, miten tietoyhteiskuntaa voidaan kehittää esteettömämmiksi tai saavutettavammaksi eri ikäryhmille.
Tutkimuskohteina ovat ikäihmisten yksilölliset pelitottumukset, pelaamisen motivaatiot, pelihistoriat ja peleihin liittyvät näkemykset sekä odotukset ja oletukset. Tutkielma tuo näkyviin kuvaa siitä, miten digitaaliset pelit sijoittuvat ikäihmisten elämään ja miten ikäihmisten pelaamiseen suhtaudutaan.
Digitaaliset pelit ovat vakiinnuttaneet asemansa monien ajanvietteenä. Niiden pelaaminen kuitenkin vähenee selvästi vanhemmissa ikäryhmissä. Ikäihmisten digitaalisen pelaamisen tutkiminen kytkeytyy sukupolvien välisiin eroihin tietotekniikan ja teknologian käyttötottumuksissa ja niihin haasteisiin, joita teknologian ja tietoyhteiskunnan kehitys tuottavat sellaisille väestöryhmille, jotka altistuvat uusille teknologioille vanhemmalla iällä ja omaksuvat esimerkiksi tietotekniikan käytön eri lähtökohdista ja eri ikävaiheissa. Teknologioihin liittyvien odotusten ja käsitysten tarkastelu eri sukupolvien välillä mahdollistaa erilaisten teknologiasukupolvien havaitsemisen ja tarvittaessa myös eri sukupolvien tarpeiden paremman huomioinnin esimerkiksi pelien tai palvelujen suunnittelussa.
Ikäihmisten pelaamisen tarkastelu voi tarjota mahdollisuuksia myös esimerkiksi digitaalisen osallisuuden tai onnistuvan vanhenemisen edistämiseksi. Samalla voidaan pyrkiä löytämään uusia näkökulmia siihen, miten tietoyhteiskuntaa voidaan kehittää esteettömämmiksi tai saavutettavammaksi eri ikäryhmille.