Transit-oriented development suunnittelumallin mahdollisuudet suomalaisten kaupunkien kehittämisessä - Tapausesimerkkinä Tampere
Pelttari, Martti (2016)
Pelttari, Martti
2016
Hallintotieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Administrative Studies
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-06-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201606091846
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201606091846
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on transit-oriented development suunnittelumallin mahdollisuudet suomalaisissa kaupungeissa ja erityisesti Tampereelle suunniteltavan uuden raitiotien kannalta. Joukkoliikennekeskeisessä kaupunkisuunnittelussa on kyse siitä, että kaupungin kasvu ohjataan tehokkaiden joukkoliikenneratkaisujen ympärille siten, että joukkoliikenteen saavutettavuuteen kiinnitetään erityistä huomiota. TOD-suunnittelu on osa hallitun kasvun ajatussuuntaa, jolla on pyritty torjumaan hajautuneen kaupunkirakenteen tuomia ongelmia.
Tutkimuksen tavoitteena on mitata olemassa olevia TOD-tasoja Tampereen kaupunkiseudulla ja erityisesti suunniteltavan reitin ympärillä. Lisäksi tutkitaan miten TOD-suunnittelumalli soveltuu suomalaisten kaupunkien historialliseen kontekstiin ja miten Tampereen kaupungin tämän hetkiset strategiset linjaukset vaikuttavat kaupunkirakenteeseen.
Aineistona tutkimuksessa on käytetty suunnitteluasiakirjoja ja paikkatietoaineistoa Tampereen kaupunkiseudun ominaisuuksista. Paikkatietoaineistoon pohjautuen on mitattu nykyiset TOD-tasot Tampereen kaupunkiseudulla. TOD-tasojen mittaamisessa on käytetty soveltaen Alankomaissa kehitettyä TOD-indeksimittaria. Muutoksia TOD-tasoissa on tutkittu huomioimalla uuden raitiotien varrelle suunnitellut rakennushankkeet.
TOD-suunnittelu soveltuu hyvin suurimpien suomalaisten kaupunkien kehittämiseen ja Tampereelle suunniteltu raitiotie tarjoaa sen soveltamiselle merkittävän mahdollisuuden. Tampereen kaupungin ja kaupunkiseudun strategiset linjaukset tähtäävät kaupunkirakenteen tiivistämiseen ja niistä on löydettävissä viitteitä myös TOD-suunnittelun soveltamisesta. Huolellinen joukkoliikenneintegroiminen, pysäkkialueiden suunnittelu ja korkean saavutettavuuden varmistaminen ovat kuitenkin tarpeen varsinaisen TOD-kehityksen aikaansaamiseksi.
Tutkimuksen tavoitteena on mitata olemassa olevia TOD-tasoja Tampereen kaupunkiseudulla ja erityisesti suunniteltavan reitin ympärillä. Lisäksi tutkitaan miten TOD-suunnittelumalli soveltuu suomalaisten kaupunkien historialliseen kontekstiin ja miten Tampereen kaupungin tämän hetkiset strategiset linjaukset vaikuttavat kaupunkirakenteeseen.
Aineistona tutkimuksessa on käytetty suunnitteluasiakirjoja ja paikkatietoaineistoa Tampereen kaupunkiseudun ominaisuuksista. Paikkatietoaineistoon pohjautuen on mitattu nykyiset TOD-tasot Tampereen kaupunkiseudulla. TOD-tasojen mittaamisessa on käytetty soveltaen Alankomaissa kehitettyä TOD-indeksimittaria. Muutoksia TOD-tasoissa on tutkittu huomioimalla uuden raitiotien varrelle suunnitellut rakennushankkeet.
TOD-suunnittelu soveltuu hyvin suurimpien suomalaisten kaupunkien kehittämiseen ja Tampereelle suunniteltu raitiotie tarjoaa sen soveltamiselle merkittävän mahdollisuuden. Tampereen kaupungin ja kaupunkiseudun strategiset linjaukset tähtäävät kaupunkirakenteen tiivistämiseen ja niistä on löydettävissä viitteitä myös TOD-suunnittelun soveltamisesta. Huolellinen joukkoliikenneintegroiminen, pysäkkialueiden suunnittelu ja korkean saavutettavuuden varmistaminen ovat kuitenkin tarpeen varsinaisen TOD-kehityksen aikaansaamiseksi.