"Että uskaltaa tehä, miettiä ja mennä" - Suomalaisten motiivit ja kokemukset tutkinto-opiskelussa ulkomailla
Valkonen, Mira (2016)
Valkonen, Mira
2016
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-06-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201606091840
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201606091840
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miksi suomalaiset opiskelijat lähtevät suo-rittamaan kokonaista tutkintoa ulkomaille. Tutkimuksessa tarkasteltiin lisäksi opiskelijoiden opintoihin liittyviä kokemuksia ulkomailla sekä heidän ajatuksiaan ulkomaisen tutkinnon suorittamisen hyvistä ja huonoista puolista. Ulkomailla kokonaista tutkintoa suorittavia suomalaisia on tilastojen mukaan useita tuhansia ja ulkomaille tutkintoa opiskelemaan lähtevien määrä on kasvanut voimakkaasti vuosittain. Puutteellisten tilastojen vuoksi tietoa suomalaisista tutkinto-opiskelijoista ulkomailla on äärimmäisen vähän.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna, fenomenografisella tutkimusotteella aineistolähtöistä sisällönanalyysia apuna käyttäen. Analyysimenetelmän lisäksi fenomenografinen viitekehys on tutkimuksen kokonaisvaltainen lähestymistapa. Tutkimusta varten haastateltiin 13 korkeakoulututkintonsa ulkomailla hiljattain suorittanutta tai suorittamassa olevaa opiskelijaa, joista puolet oli suorittanut kauppatieteellisen tutkinnon ja puolet yhteiskuntatieteelliseksi luokiteltavan tutkinnon jossakin eurooppalaisessa yliopistossa. Haastateltavista kolme oli miehiä ja kymmenen naisia.
Pääasiallisena ulkomaisen tutkinnon suorittamisen motiivina ovat akateemiset, opiskelulliset motiivit, kuten ulkomaisen yliopiston tarjoama erityinen tutkinto tai kansainväliset työelämätoiveet. Ulkomainen tutkinto-opiskelu on tulosten mukaan hyvin opiskeluorientoitunutta, monikulttuurisessa ympäristössä tapahtuvaa ja monin tavoin vaativaa. Myös kokemus omasta identiteetistä on erilainen kotimaassa kuin ulkomailla. Hyvinä puolina ulkomaisessa tutkinto-opiskelussa pidetään erityisesti itsetuntemuksen lisääntymistä, erilaisten kokemusten saamista sekä kulttuuristen, sosiaalisten ja kielellisten taitojen oppimista. Huonoina puolina nähdään tutkinnon maksullisuus tai lukukausimaksujen korkeus, monien tuttujen asioiden puuttuminen sekä ulkomaisen tutkinnon asema Suomen työmarkkinoilla. Taustalla oleva kulttuuri ja yksilön oma identiteetti vaikuttavat voimakkaasti niin motiiveihin suorittaa ulkomainen tutkinto kuin opiskelukokemuksiin ja käsityksiin ulkomaisesta tutkinto-opiskelusta.
Tutkimustulokset noudattavat jossain määrin olemassa olevaa, vähäistä tutkimustietoa suomalaisten ulkomaisen tutkinnon suorittamisen motiiveista. Toisaalta kokemusten suhteen tämän tutkimuksen kohderyhmän yhdistävänä luonteen piirteenä voidaan kosmopoliittisuuden sijaan ennemminkin pitää tietynlaista sinnikkyyttä, määrätietoisuutta ja joustavuutta. Suomalaisten tutkinto-opiskelijoiden kansallinen identiteetti ulkomailla voi olla moninainen, muuttaa sijainnin mukaan muotoaan ja toisaalta erilaisia kansallisia identiteettejä, kuten suomalaisuus ja eurooppalaisuus, voi olla päällä samaan aikaan. Kokonaisuudessaan tutkimus tuo paljon uutta tietoa suomalaisten ulkomailla tutkintoaan suorittaneiden opiskelukokemuksista ja kuvailee eurooppalaisten korkeakoulujen erilaisia opiskelukäytäntöjä ulkomaisten tutkinto-opiskelijoiden käsittämänä. Lisäksi se tarjoaa tuoreita näkökulmia ja ideoita korkeakoulupoliittiseen kansainvälistämiskeskusteluun.
English abstract:
The major objective of this study is to investigate what are the motives for Finnish students to go abroad to complete a degree. Furthermore, this thesis discusses these students study-related experiences abroad as degree students and their conceptions of pros and cons of completing a degree abroad. According to statistics, there are thousands of Finnish students doing their degree abroad, and the amount of people leaving Finland for studying a full degree is significantly increasing every year. Because of defective statistics, there is very little research done on Finnish degree students abroad.
The study was carried out with a semi-structured interview by using a phenomenographic approach and content analysis. Phenomenographic framework functions in this study, not only as a method for analysing the data, but also as a comprehensive research perspective. Interviews were conducted with 13 respondents and recorded on audiotape. One half of the respondents had completed or was currently completing a degree in Economics and other half in Social Sciences in European universities. Three of the respondents were men and ten of them women.
The main motives were academic and strongly study-related as for instance, a particular degree or to stand a chance to work in international environment in the future. The results indicate that studying a degree abroad is mostly very study-centred, surrounded by multicultural people and very challenging in many ways. Also the sense of identity is different in the country of origin than abroad. The considered advantages of completing a degree abroad are, in particular, having better self-knowledge, gaining different experiences as well as learning various cultural, social and linguistic skills. The disadvantages again are seen as the following: (high) tuition fees, the lack of familiar people and matters, and the status of a foreign degree in Finland s labour market. Studying a degree abroad and its motives and experiences appear to be a complex phenomenon which is influenced strongly by surrounding culture and person s previous experiences
To some extent the results of this study support the findings of the previous, even though scanty amount of the research done on the topic. On the other hand, when it comes to the experiences, the respondents of this study represent rather a persistent, goal-oriented yet flexible character than some universal cosmopolitanism . The national identity of Finnish degree students abroad can be diverse, change according to the location and, there can be feeling of many different national identities such as local and European at the same time. All in all, this study reveals a lot of new information about the study experiences of the Finnish degree students abroad and describes the different conventions of European universities from the point of view of the foreign degree students. Apart from this, it also contributes to the current discussion about internationality of universities by offering fresh perspectives and new ideas about the matter.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna, fenomenografisella tutkimusotteella aineistolähtöistä sisällönanalyysia apuna käyttäen. Analyysimenetelmän lisäksi fenomenografinen viitekehys on tutkimuksen kokonaisvaltainen lähestymistapa. Tutkimusta varten haastateltiin 13 korkeakoulututkintonsa ulkomailla hiljattain suorittanutta tai suorittamassa olevaa opiskelijaa, joista puolet oli suorittanut kauppatieteellisen tutkinnon ja puolet yhteiskuntatieteelliseksi luokiteltavan tutkinnon jossakin eurooppalaisessa yliopistossa. Haastateltavista kolme oli miehiä ja kymmenen naisia.
Pääasiallisena ulkomaisen tutkinnon suorittamisen motiivina ovat akateemiset, opiskelulliset motiivit, kuten ulkomaisen yliopiston tarjoama erityinen tutkinto tai kansainväliset työelämätoiveet. Ulkomainen tutkinto-opiskelu on tulosten mukaan hyvin opiskeluorientoitunutta, monikulttuurisessa ympäristössä tapahtuvaa ja monin tavoin vaativaa. Myös kokemus omasta identiteetistä on erilainen kotimaassa kuin ulkomailla. Hyvinä puolina ulkomaisessa tutkinto-opiskelussa pidetään erityisesti itsetuntemuksen lisääntymistä, erilaisten kokemusten saamista sekä kulttuuristen, sosiaalisten ja kielellisten taitojen oppimista. Huonoina puolina nähdään tutkinnon maksullisuus tai lukukausimaksujen korkeus, monien tuttujen asioiden puuttuminen sekä ulkomaisen tutkinnon asema Suomen työmarkkinoilla. Taustalla oleva kulttuuri ja yksilön oma identiteetti vaikuttavat voimakkaasti niin motiiveihin suorittaa ulkomainen tutkinto kuin opiskelukokemuksiin ja käsityksiin ulkomaisesta tutkinto-opiskelusta.
Tutkimustulokset noudattavat jossain määrin olemassa olevaa, vähäistä tutkimustietoa suomalaisten ulkomaisen tutkinnon suorittamisen motiiveista. Toisaalta kokemusten suhteen tämän tutkimuksen kohderyhmän yhdistävänä luonteen piirteenä voidaan kosmopoliittisuuden sijaan ennemminkin pitää tietynlaista sinnikkyyttä, määrätietoisuutta ja joustavuutta. Suomalaisten tutkinto-opiskelijoiden kansallinen identiteetti ulkomailla voi olla moninainen, muuttaa sijainnin mukaan muotoaan ja toisaalta erilaisia kansallisia identiteettejä, kuten suomalaisuus ja eurooppalaisuus, voi olla päällä samaan aikaan. Kokonaisuudessaan tutkimus tuo paljon uutta tietoa suomalaisten ulkomailla tutkintoaan suorittaneiden opiskelukokemuksista ja kuvailee eurooppalaisten korkeakoulujen erilaisia opiskelukäytäntöjä ulkomaisten tutkinto-opiskelijoiden käsittämänä. Lisäksi se tarjoaa tuoreita näkökulmia ja ideoita korkeakoulupoliittiseen kansainvälistämiskeskusteluun.
English abstract:
The major objective of this study is to investigate what are the motives for Finnish students to go abroad to complete a degree. Furthermore, this thesis discusses these students study-related experiences abroad as degree students and their conceptions of pros and cons of completing a degree abroad. According to statistics, there are thousands of Finnish students doing their degree abroad, and the amount of people leaving Finland for studying a full degree is significantly increasing every year. Because of defective statistics, there is very little research done on Finnish degree students abroad.
The study was carried out with a semi-structured interview by using a phenomenographic approach and content analysis. Phenomenographic framework functions in this study, not only as a method for analysing the data, but also as a comprehensive research perspective. Interviews were conducted with 13 respondents and recorded on audiotape. One half of the respondents had completed or was currently completing a degree in Economics and other half in Social Sciences in European universities. Three of the respondents were men and ten of them women.
The main motives were academic and strongly study-related as for instance, a particular degree or to stand a chance to work in international environment in the future. The results indicate that studying a degree abroad is mostly very study-centred, surrounded by multicultural people and very challenging in many ways. Also the sense of identity is different in the country of origin than abroad. The considered advantages of completing a degree abroad are, in particular, having better self-knowledge, gaining different experiences as well as learning various cultural, social and linguistic skills. The disadvantages again are seen as the following: (high) tuition fees, the lack of familiar people and matters, and the status of a foreign degree in Finland s labour market. Studying a degree abroad and its motives and experiences appear to be a complex phenomenon which is influenced strongly by surrounding culture and person s previous experiences
To some extent the results of this study support the findings of the previous, even though scanty amount of the research done on the topic. On the other hand, when it comes to the experiences, the respondents of this study represent rather a persistent, goal-oriented yet flexible character than some universal cosmopolitanism . The national identity of Finnish degree students abroad can be diverse, change according to the location and, there can be feeling of many different national identities such as local and European at the same time. All in all, this study reveals a lot of new information about the study experiences of the Finnish degree students abroad and describes the different conventions of European universities from the point of view of the foreign degree students. Apart from this, it also contributes to the current discussion about internationality of universities by offering fresh perspectives and new ideas about the matter.