Oppisopimuskoulutus työnantajan näkökulmasta: hyödyt ja haasteet
Lehtonen, Eija (2016)
Lehtonen, Eija
2016
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-06-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201606031801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201606031801
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia näkökulmia oppisopimusopiskelijoita työllistävillä työnantajilla on oppisopimuskoulutuksesta. Oppisopimuskoulutus on laajuudessaan merkittävä koulutusmuoto, sillä noin joka neljäs ammatillinen tutkinto suoritetaan oppisopimuskoulutuksena. Se on vaativaa verkostotyötä, jossa toimijoina ovat opiskelijan lisäksi työnantaja, työyhteisö, työpaikalla oleva työpaikkakouluttaja, oppilaitos opettajineen sekä oppisopimustoimisto. Tutkimusongelmaa tarkasteltiin kahdella empiirisellä tutkimuskysymyksellä: Mitä hyötyjä työnantajat kuvaavat oppisopimuskoulutuksen kautta saavansa? Millaisia haasteita oppisopimuskoulutukseen työnantajan näkökulmasta sisältyy?
Oppisopimuskoulutuksen perustana on sopimus työpaikalla tapahtuvasta oppimisesta. Teoreettisena lähtökohtana ja analyysin viitekehyksenä oli oppimisen käsitteellistäminen työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja oppilaitoksessa tapahtuvan oppimisen rajapinnalla. Viitekehyksessä määriteltiin työpaikan oppimisympäristössä tapahtuvan oppimisen ja oppilaitoksessa oppimisen piirteitä sekä oppimista kolmen metaforan kautta - oppiminen tiedonhankintana, osallistumisena ja tiedonluomisena (Paavola, Lipponen & Hakkarainen, 2004). Lisäksi käsiteltiin työpaikkaa oppimisympäristönä sekä työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja oppilaitoksessa oppimisen yhdistämistä.
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen. Tutkittavat valittiin harkinnanvaraisella otannalla. Tutkimukseen osallistui yhdeksän haastateltavaa kahdeksalta eri toimialalta. Haastatellut henkilöt olivat työnantajia tai työnantajan edustajia, jotka asemansa puolesta edustivat työnantajan näkökulmaa. Yrityksissä oli 1.1.2013 jälkeen ollut voimassa kaksi tai useampia oppisopimussuhteita. Oppisopimuskoulutettavista ainakin yksi oli suhteen aikana ollut alle 25-vuotias ja yksi yli 25-vuotias. Haastattelut toteutettiin yksilöllisinä teemahaastatteluina. Aineiston analysoinnin menetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa analyysiä.
Työnantajien useimmin kuvaamat oppisopimuskoulutuksen hyödyt liittyivät seuraaviin tekijöihin: opiskelijan osaamisen lisääntyminen tietopuolisessa opetuksessa, työyhteisöön kohdistuvat hyödyt kuten uusien tietojen ja taitojen leviäminen organisaatiossa ja opettamalla oppiminen, taloudelliset ja yhteiskunnalliset hyödyt, yrityksen kehittäminen sekä hyödyt työpaikan käytäntöyhteisöön sosiaalistumisesta. Työnantajien oppisopimuskoulutuksessa kokemat hyödyt eivät aina liittyneet liiketoimintaan, vaan hyödyiksi kuvattiin myös asioita, jotka koskivat työnantajien henkilökohtaista arvomaailmaa. Eniten mainintoja saaneet haasteita koskevat näkökulmat olivat opiskelijaan liittyvät tekijät, ohjaamiseen kuluva aika, teoriaopintojen viemä aika sekä työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja oppilaitoksessa oppimisen yhdistäminen.
Hyötyjä ja haasteita selvittävät löydökset ovat työpaikkaoppimisesta saatujen aiempien tutkimustulosten mukaisia. Tämä tutkielma toi esiin työnantajien äänen ja osoitti tekijöitä, joihin tulee erityisesti kiinnittää huomiota oppimisopimustoimijoiden arkipäivän työssä ja järjestelmän kehittämisessä. On tärkeää kerätä tietoa siitä, miten työnantajat kokevat tilanteen, jossa opiskelijan oppimis-ympäristönä on työpaikka. Oppisopimuskoulutus on työsuhteessa tapahtuvaa koulutusta. Työnantajien osallistuminen ja tietoisuus oppimisen vaatimuksista ovat onnistuneen oppisopimuskoulutuksen edellytys.
Oppisopimuskoulutuksen perustana on sopimus työpaikalla tapahtuvasta oppimisesta. Teoreettisena lähtökohtana ja analyysin viitekehyksenä oli oppimisen käsitteellistäminen työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja oppilaitoksessa tapahtuvan oppimisen rajapinnalla. Viitekehyksessä määriteltiin työpaikan oppimisympäristössä tapahtuvan oppimisen ja oppilaitoksessa oppimisen piirteitä sekä oppimista kolmen metaforan kautta - oppiminen tiedonhankintana, osallistumisena ja tiedonluomisena (Paavola, Lipponen & Hakkarainen, 2004). Lisäksi käsiteltiin työpaikkaa oppimisympäristönä sekä työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja oppilaitoksessa oppimisen yhdistämistä.
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen. Tutkittavat valittiin harkinnanvaraisella otannalla. Tutkimukseen osallistui yhdeksän haastateltavaa kahdeksalta eri toimialalta. Haastatellut henkilöt olivat työnantajia tai työnantajan edustajia, jotka asemansa puolesta edustivat työnantajan näkökulmaa. Yrityksissä oli 1.1.2013 jälkeen ollut voimassa kaksi tai useampia oppisopimussuhteita. Oppisopimuskoulutettavista ainakin yksi oli suhteen aikana ollut alle 25-vuotias ja yksi yli 25-vuotias. Haastattelut toteutettiin yksilöllisinä teemahaastatteluina. Aineiston analysoinnin menetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa analyysiä.
Työnantajien useimmin kuvaamat oppisopimuskoulutuksen hyödyt liittyivät seuraaviin tekijöihin: opiskelijan osaamisen lisääntyminen tietopuolisessa opetuksessa, työyhteisöön kohdistuvat hyödyt kuten uusien tietojen ja taitojen leviäminen organisaatiossa ja opettamalla oppiminen, taloudelliset ja yhteiskunnalliset hyödyt, yrityksen kehittäminen sekä hyödyt työpaikan käytäntöyhteisöön sosiaalistumisesta. Työnantajien oppisopimuskoulutuksessa kokemat hyödyt eivät aina liittyneet liiketoimintaan, vaan hyödyiksi kuvattiin myös asioita, jotka koskivat työnantajien henkilökohtaista arvomaailmaa. Eniten mainintoja saaneet haasteita koskevat näkökulmat olivat opiskelijaan liittyvät tekijät, ohjaamiseen kuluva aika, teoriaopintojen viemä aika sekä työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja oppilaitoksessa oppimisen yhdistäminen.
Hyötyjä ja haasteita selvittävät löydökset ovat työpaikkaoppimisesta saatujen aiempien tutkimustulosten mukaisia. Tämä tutkielma toi esiin työnantajien äänen ja osoitti tekijöitä, joihin tulee erityisesti kiinnittää huomiota oppimisopimustoimijoiden arkipäivän työssä ja järjestelmän kehittämisessä. On tärkeää kerätä tietoa siitä, miten työnantajat kokevat tilanteen, jossa opiskelijan oppimis-ympäristönä on työpaikka. Oppisopimuskoulutus on työsuhteessa tapahtuvaa koulutusta. Työnantajien osallistuminen ja tietoisuus oppimisen vaatimuksista ovat onnistuneen oppisopimuskoulutuksen edellytys.