Moniammatillinen yhteistyö terveydenhuollossa - strategiana huipputiimit ja mielenrauha
Niemi, Pirjo (2016)
Niemi, Pirjo
2016
Hallintotieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Administrative Studies
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-06-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201606031799
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201606031799
Tiivistelmä
Liiketoiminnassa eletään suuren rakennemuutoksen aikakautta, jossa tuotantolähtöisestä ajattelutavasta ollaan siirtymässä palveluiden yhteiskuntaan. Tuotantoa ohjataan tarjonnan sijasta kysynnällä. Tulevaisuuden kilpailluilla ja niukkavaraisilla terveydenhuollon markkinoilla tarvitaan laadukkaan toiminnan lisäksi kykyä täyttää asiakkaiden palveluodotukset. Tutkimusten mukaan moniammatillista yhteistyötä pidetään yhtenä keskeisenä välineenä vastata palveluntarpeen lisääntymiseen terveydenhuollossa. Se edellyttää asiakaslähtöisen yhteistyötarpeen tunnistamista ja eri ammattilaisten välistä kykyä luoda yhteistä osaamista.
Tämän tutkimuksen kohteena olevan Sydänsairaalan strategia rakentuu sydänpotilaan hoitoprosessin ympärille. Huipputiimeillä pyritään tuottamaan potilaille mielenrauhaa. Siellä tehdyllä organisaatiomuutoksella on haluttu tukea, vahvistaa ja mahdollistaa prosessien johtaminen moniammatillisena yhteistyönä. Tutkimuksen tavoitteena on kuvata ja tuottaa uutta ymmärrystä esimiesten moniammatillisuuden ja asiakaslähtöisyyden -käsitteistä potilaan mielenrauhan edistäjinä ja heidän näkemyksiänsä palveluiden tuotteistamisen merkityksestä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys syventyy määrittelemään moniammatillista yhteistyötä, oppivan organisaation, sosiaalisen pääoman, asiakaslähtöisyyden ja arvon näkökulmista. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jonka menetelmänä on ollut 10 esimiehen yksilöteemahaastattelu. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysiä ja hermeneuttista tutkimusotetta hyödyntäen.
Tämän tutkimuksen perusteella kaikki haastateltavat pitivät menestymisen avaimina hyvää hoidon laatua ja asiakaskokemusta, joka pohjautui asiakastyytyväisyyteen. Vähäiselle huomiolle jäi vielä potilaiden sitouttaminen ja osallistaminen näkökulmat, jotka edistävät hoidon vaikuttavuutta.
Asiakkaan voimaannuttaminen vaatisi potilaan ottamista mukaan päätöksentekoon ja hänen näkemistään tasaveroisena asiantuntijana, se koettiin ongelmalliseksi erityisesti potilaan vastuun ja oikeuksien näkökulmasta. Moniammatillinen yhteistyö nähtiin voimavarana, mutta se keskittyi vielä enemmän yksilön osaamisen ylläpidolle kuin yhdessä oppimiselle. Muutoksen esteiksi tunnistettiin sosiaalisen pääoman vähyys, varsinkin perinteisten toimintakulttuurien toimintarajat ylittävässä yhteistyössä.
Tämän tutkimuksen kohteena olevan Sydänsairaalan strategia rakentuu sydänpotilaan hoitoprosessin ympärille. Huipputiimeillä pyritään tuottamaan potilaille mielenrauhaa. Siellä tehdyllä organisaatiomuutoksella on haluttu tukea, vahvistaa ja mahdollistaa prosessien johtaminen moniammatillisena yhteistyönä. Tutkimuksen tavoitteena on kuvata ja tuottaa uutta ymmärrystä esimiesten moniammatillisuuden ja asiakaslähtöisyyden -käsitteistä potilaan mielenrauhan edistäjinä ja heidän näkemyksiänsä palveluiden tuotteistamisen merkityksestä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys syventyy määrittelemään moniammatillista yhteistyötä, oppivan organisaation, sosiaalisen pääoman, asiakaslähtöisyyden ja arvon näkökulmista. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jonka menetelmänä on ollut 10 esimiehen yksilöteemahaastattelu. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysiä ja hermeneuttista tutkimusotetta hyödyntäen.
Tämän tutkimuksen perusteella kaikki haastateltavat pitivät menestymisen avaimina hyvää hoidon laatua ja asiakaskokemusta, joka pohjautui asiakastyytyväisyyteen. Vähäiselle huomiolle jäi vielä potilaiden sitouttaminen ja osallistaminen näkökulmat, jotka edistävät hoidon vaikuttavuutta.
Asiakkaan voimaannuttaminen vaatisi potilaan ottamista mukaan päätöksentekoon ja hänen näkemistään tasaveroisena asiantuntijana, se koettiin ongelmalliseksi erityisesti potilaan vastuun ja oikeuksien näkökulmasta. Moniammatillinen yhteistyö nähtiin voimavarana, mutta se keskittyi vielä enemmän yksilön osaamisen ylläpidolle kuin yhdessä oppimiselle. Muutoksen esteiksi tunnistettiin sosiaalisen pääoman vähyys, varsinkin perinteisten toimintakulttuurien toimintarajat ylittävässä yhteistyössä.