Rendre compte du monde. Maailman ja Jed Martinin taiteen välisen suhteen erityispiirteitä Michel Houellebecqin romaanissa La Carte et le Territoire
Holma, Lauri (2016)
Holma, Lauri
2016
Kirjallisuustieteen tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Literary Studies
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-06-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201606031783
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201606031783
Tiivistelmä
Tutkielmani lähtökohta on maailma, maailman ajatus ja käsite, johon kohdeteoksessani ladattuja merkityksiä tulkitsen. Teoksen sisäisessä maailmassa maailma toistuu paitsi sanan tavanomaisissa merkityksissä myös korostetun taiteellisissa ja taiteelliseen työhön liittyvissä yhteyksissä. Koska maailman merkityksien tulkinta ei sanan tavanomaisten konnotaatioiden vuoksi ole taivutettavissa selkeäksi käsitteelliseksi analyysiksi, ajatuksen ja käsitteen tulkitseminen on hypoteeseihin perustuvaa kokeilevaa selvitystyötä.
Tutkielmassani tulkitsen teoksen sisäistä dynamiikkaa suhteessa niihin hypoteeseihin, joita tulkintani edetessä esitän eri näkökulmiin liittyen. Analyysini nojaa metodin osalta pitkälti tekstin selittämiseen (explication de texte). Tukeudun erilaisiin maailmaa tai kirjallisuutta eri näkökulmista selventäviin teorioihin tarpeen mukaan, mutta lähtökohtaisesti en kuljeta tiettyä teoreettista runkoa analyysin taustalla. Analyysini avaa tulkintalinjoja paitsi Flaubertin ja Perecin teosten myös intertekstuaalisuutta korostavien postmodernien teorioiden suuntaan.
Postmodernille teokselle tyypillisesti ja ranskalaista autofiktion perinnettä sivuten Maasto ja kartta hämärtää tekijän ja hahmon sekä teoksen ja metafiktiivisen kommentin rajoja. Maailman merkitykset sivuavat niin ollen myös kirjailija Houellebecqin taiteellisia lähestymistapoja, jotka ovat tulkittavissa maailman viitekehyksessä. Kirjailijan on väitetty plagioineen teokseensa tekstiä internet-lähteistä; analysoin ja perustelen kirjailijan intertekstuaalisiksi tulkitsemiani keinoja suhteessa maailmaan, joka kirjailijan omien sanojen mukaan on myös tekstien kokoelma.
Tutkimusaiheen luonteen vuoksi käsittelytapani on hermeettinen. Koska maailma on hypoteettisesti se alue, jossa taiteelliset pyrkimykset, maailmaa käsittelevät tekstit ja muut teoksessa kuvatut piirteet olennaisesti risteävät, maailman selittäminen muistuttaa olennaisesti päähenkilön itsensä lausumaa toivetta maailman esittämisestä tai selittämisestä: Haluan esittää maailmaa Haluan vain esittää maailmaa. Maailman hahmottaminen tutkimuksen piirissä on siis jossain määrin samankaltainen tehtävä kuin se, jonka taiteilija-päähenkilö on itselleen asettanut.
Tutkielmassani tulkitsen teoksen sisäistä dynamiikkaa suhteessa niihin hypoteeseihin, joita tulkintani edetessä esitän eri näkökulmiin liittyen. Analyysini nojaa metodin osalta pitkälti tekstin selittämiseen (explication de texte). Tukeudun erilaisiin maailmaa tai kirjallisuutta eri näkökulmista selventäviin teorioihin tarpeen mukaan, mutta lähtökohtaisesti en kuljeta tiettyä teoreettista runkoa analyysin taustalla. Analyysini avaa tulkintalinjoja paitsi Flaubertin ja Perecin teosten myös intertekstuaalisuutta korostavien postmodernien teorioiden suuntaan.
Postmodernille teokselle tyypillisesti ja ranskalaista autofiktion perinnettä sivuten Maasto ja kartta hämärtää tekijän ja hahmon sekä teoksen ja metafiktiivisen kommentin rajoja. Maailman merkitykset sivuavat niin ollen myös kirjailija Houellebecqin taiteellisia lähestymistapoja, jotka ovat tulkittavissa maailman viitekehyksessä. Kirjailijan on väitetty plagioineen teokseensa tekstiä internet-lähteistä; analysoin ja perustelen kirjailijan intertekstuaalisiksi tulkitsemiani keinoja suhteessa maailmaan, joka kirjailijan omien sanojen mukaan on myös tekstien kokoelma.
Tutkimusaiheen luonteen vuoksi käsittelytapani on hermeettinen. Koska maailma on hypoteettisesti se alue, jossa taiteelliset pyrkimykset, maailmaa käsittelevät tekstit ja muut teoksessa kuvatut piirteet olennaisesti risteävät, maailman selittäminen muistuttaa olennaisesti päähenkilön itsensä lausumaa toivetta maailman esittämisestä tai selittämisestä: Haluan esittää maailmaa Haluan vain esittää maailmaa. Maailman hahmottaminen tutkimuksen piirissä on siis jossain määrin samankaltainen tehtävä kuin se, jonka taiteilija-päähenkilö on itselleen asettanut.