Opettajan osallisuus strategiaprosessissa. Tapaustutkimus laatupalkitusta ala-asteen koulusta
Mäntynen, Milja (2016)
Mäntynen, Milja
Tampere University Press
2016
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2016-06-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0122-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0122-4
Tiivistelmä
Tämä fenomenografinen tapaustutkimus käsittelee erityisen laatupalkitun ala-asteen koulun opettajien kokemaa osallisuutta koulunsa strategiaprosessissa. Osallisuus nähdään strategisen toimijuuden edellytyksenä. Aihetta lähestytään useamman tieteenalan näkökulmista opettajuuden, osallisuuden ja strategisen toiminnan ulottuvuuksia tarkastellen. Opettajuuden historian ja nykytilan kuvauksella luodaan se konteksti, johon suomalainen opettaja opetustyön tekijänä, yhteiskunnallisena vaikuttajana ja organisaation toimijana kiinnittyy. Osallisuutta tarkastellaan yhteiskunnallisesti ja yksilön kannalta toivottavana ilmiönä. Osallisuus nähdään monivaiheisesti rakentuvana ja moniulotteisena tunnekokemuksien yhdistelmänä ja tutkimuksessa tuotetaan osallisuuden määritelmä synteesinä aiemmista tutkimuksista. Strategiatutkimusta hyödyntäen analysoidaan kohdekoulun strategiatyön eri tasoja ja opettajien käsityksiä strategiasta ja omasta sosiaalisesta positiostaan ja toiminnastaan strategiaprosessissa.
Tutkimuksen päätuloksena tuotetaan kuvauskategoriat kohdekoulun opettajien strategiaprosessissa kokemasta osallisuudesta.
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvailla ja analysoida kohdekoulun strategiaprosessia ja opettajien sitä koskevia käsityksiä ja prosessissa koettua osallisuutta. Tutkimuskysymyksenä on:
Millaista osallisuutta laatupalkitun kohdekoulun opettajat kokevat koulun strategiaprosessissa?
Kysymystä tarkastellaan seuraavien osakysymysten avulla:
Minkälainen on kohdekoulun strategiaprosessi?
Miten kohdekoulun opettajat kokevat sosiaalisen positionsa strategia-prosessissa?
Miten kohdekoulun opettajat kuvailevat toimintaansa ja vaikutusmahdollisuuk-siaan strategiaprosessissa?
Miten kohdekoulun opettajat kokevat strategiapuheen strategian eri
kohtaamisareenoilla?
Lomakekyselyvastausten ja haastattelujen perusteella opettajat (N=20) jakautuivat Mantereen (2003) teorian mukaisiin strategiatyön kyynikoihin, kansalaisiin ja aktivisteihin siten, että suurin osa oli strategiatyöhön vain oman työnsä tasolla osallistuvia kansalaisia. Laatutyön pitkästä kokemuksesta ja koulun osallistavista rakenteista huolimatta strategiaprosessissa koettu osallisuus jäi vajaaksi. Optimaalista osallisuutta kokevia ns. luonneroolissa toimivia tyytyväisiä kansalaisia oli kaksi. Loput 18 opettajaa olivat koe-esiintyjiä eli jäivät strategiatyön eri vaiheissa mukanaolon tai osatoimijuuden tasolle.
Osallisuuden yleisiksi esteiksi muodostuivat negatiiviset tunnekokemukset, joita syntyi mm. strategiakielen, asiakirjakeskeisyyden, pakotetun tai näennäisen yhteistyön, toimimattoman vuorovaikutuksen ja puutteellisten tunnetaitojen vuoksi. Myönteinen tunnekokemus nousi osallisuuden edellytykseksi.
Yksilön osallisuus strategiaprosessissa tuottaa strategista toimijuutta. Organi-saation strateginen toiminta mahdollistuu organisaation jäsenten sosiaalisten positioiden yhteensopivuuden ja yksilöiden strategisen toimijuuden kautta. Kehittämistyössä avainasemassa ovat luonneroolissa toimivat aktivistit, joiden autonomiaa tulisi edistää. Koe-esiintyjien osallisuuden esteitä poistamalla on mahdollista vapauttaa strategisen toimijuuden potentiaalia ja lisätä työhyvinvointia. Jos koulutusstrategioiden halutaan toteutuvan, opettajien optimaalista osallisuutta koulun strategiaprosessissa tulisi tukea.
Tutkimuksen päätuloksena tuotetaan kuvauskategoriat kohdekoulun opettajien strategiaprosessissa kokemasta osallisuudesta.
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvailla ja analysoida kohdekoulun strategiaprosessia ja opettajien sitä koskevia käsityksiä ja prosessissa koettua osallisuutta. Tutkimuskysymyksenä on:
Millaista osallisuutta laatupalkitun kohdekoulun opettajat kokevat koulun strategiaprosessissa?
Kysymystä tarkastellaan seuraavien osakysymysten avulla:
Minkälainen on kohdekoulun strategiaprosessi?
Miten kohdekoulun opettajat kokevat sosiaalisen positionsa strategia-prosessissa?
Miten kohdekoulun opettajat kuvailevat toimintaansa ja vaikutusmahdollisuuk-siaan strategiaprosessissa?
Miten kohdekoulun opettajat kokevat strategiapuheen strategian eri
kohtaamisareenoilla?
Lomakekyselyvastausten ja haastattelujen perusteella opettajat (N=20) jakautuivat Mantereen (2003) teorian mukaisiin strategiatyön kyynikoihin, kansalaisiin ja aktivisteihin siten, että suurin osa oli strategiatyöhön vain oman työnsä tasolla osallistuvia kansalaisia. Laatutyön pitkästä kokemuksesta ja koulun osallistavista rakenteista huolimatta strategiaprosessissa koettu osallisuus jäi vajaaksi. Optimaalista osallisuutta kokevia ns. luonneroolissa toimivia tyytyväisiä kansalaisia oli kaksi. Loput 18 opettajaa olivat koe-esiintyjiä eli jäivät strategiatyön eri vaiheissa mukanaolon tai osatoimijuuden tasolle.
Osallisuuden yleisiksi esteiksi muodostuivat negatiiviset tunnekokemukset, joita syntyi mm. strategiakielen, asiakirjakeskeisyyden, pakotetun tai näennäisen yhteistyön, toimimattoman vuorovaikutuksen ja puutteellisten tunnetaitojen vuoksi. Myönteinen tunnekokemus nousi osallisuuden edellytykseksi.
Yksilön osallisuus strategiaprosessissa tuottaa strategista toimijuutta. Organi-saation strateginen toiminta mahdollistuu organisaation jäsenten sosiaalisten positioiden yhteensopivuuden ja yksilöiden strategisen toimijuuden kautta. Kehittämistyössä avainasemassa ovat luonneroolissa toimivat aktivistit, joiden autonomiaa tulisi edistää. Koe-esiintyjien osallisuuden esteitä poistamalla on mahdollista vapauttaa strategisen toimijuuden potentiaalia ja lisätä työhyvinvointia. Jos koulutusstrategioiden halutaan toteutuvan, opettajien optimaalista osallisuutta koulun strategiaprosessissa tulisi tukea.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4908]